Hej!

Ska borra bergvärme och kommer att köpa en Thermia Diplomat Optimum 8 G2. Kan man använda inomhus givare till denna och är detta bra? Vilket rum ska man i sånt fall sätta denna i? vi har ganska öppen planlösning i köket, hallen och där har vi en Keddy som vi eldar ca 3-4m3 / vinter.
 
Ja du kan ha inomhusgivare till G2:an, men installatörer verkar avråda från att man installerar den från början. Pumpen tar bara viss hänsyn till inomhusgivaren, det är fortfarande utomhusgivaren som står för större delen av styrningen. Om du ändå ska ha inomhusgivare ska den sitta i ett rum som håller en konstant temperatur och där du inte har någon annan värmekälla eller mkt solinstrålning. Annars kommer ju resten av huset bli kallt om du eldar. Själv var jag från början inne på att skaffa inomhusgivare till min G2:a, men har faktiskt ändrat åsikt efter att ha läst på (och konstaterat att det funkar bra utan).
 
att man skippar inomhus givare till en början. Är som du säger att det är väl utomhus givaren som är styrande. Det är väl lite jobb i början innan man brutit kurvorna för olika utomhus temperaturer.

Är ni nöjd med valet av värmepump? hur stor yta värmer ni och hur länge har ni haft den? Har ni någon koll på vad det inneburit i energibesparing?
 
Det finns ingen värmekurva som klarar både solinstrålning och blåst.

Med solinstrålning så ökar rumstemperaturen samt med kyla med hård vind sjunker rumstemperaturen.

Att påstå att Thermias reglering ger komfort utan rumsgivare, är en överdrift. Även med rumsgivare uteblir komforttemperaturen i många fall....eller rättare sagt....kompressorn fortsätter att producera värme trots övertemp.
 
Vi är nöjda med valet! Värmer ett gammalt timmerhus på 250 kvm med en jordvärmeslinga på 480 m. Efter lite lirkande med inställningarna första månaderna (installerades okt -08) hålls nu inställd rumstemperatur oavsett utetemp (+- 1grad ungefär). Utetempen hittills legat mellan +5 och -25. Tycker det är en bra pump, inte minst eftersom VV ligger på 85-95 grader nu när det är kallt ute, vilket ger väldigt mkt varmvatten trots den ganska sparsamma volymen i VV-beredaren + att man slipper hålla på att kolla och justera temp-differenserna på brine och värmesystemet eftersom pumpen sköter det själv.

Största anledningen till att jag inte har en inne-givare är för att jag faktiskt inte har en aning om i vilket rum jag skulle sätta den. Alla rum har antingen en eldstad eller solinstrålning och skulle jag sätta i något av de rummen skulle innetempen svänga betydligt mkt mer än vad den gör nu. Och eftersom det ju fungerar väldigt bra utan så finns det ju faktiskt ingen anledning. Att G2:an skulle ha ett dåligt reglersystem, som föregående insändare verkar vilja påtala, tycker jag är helt felaktigt. Mina grannar som har ett annat fabrikat har betydligt mkt mer problem med svängande innetemp än vad vi har, trots liknande huskonstruktioner.
 
att ligga lågt med inomhus givare tillsvidare. Jag hoppas att det kommer att fungera bra.

Vi kommer förhoppningsvis att borra på måndag sedan gäller det att gräva in till huset. Har varit ute i kväll och plockat bort markplattor där vi ska gräva, hur ofta håller man på med sånna när det är -25° ute. Har en värmematta liggandes för att tina fram dessa, men jag funderar var den här klimatförädringen tagit vägen :surprised:)

Men Ni är alltså nöjd med pumpen, går den tyst?
 
Har inte så mkt att jämföra med, men jag hade nog hoppats att den skulle ha varit tystare. Dock så står den inte helt optimalt placerad och jag tror att en del vibrationer beror på att den inte ha tillräckligt stabilt under ett av fyra ben. Cirkulationspumparna låter väldigt lite (ute i huset) jmf med vår gamla cirkpump, dock märker man den lite mer eftersom den ändrar varvtal titt som tätt. Men på det hela taget är jag mkt nöjd med såväl värmepumpen som den inbyggda varmvattenberedaren med sitt varma vatten. Nu när det är kallt ute ligger vi konstant på 85-95 grader i vvb, vilket gott och väl räcker till tre långa duschar på raken.
 
är det så att växelventilen mellan "värme" vatten och varmvatten till beredaren är utbytt till en shunt på G2+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.