Hejsan!

Har en liten fundering/fråga angåede vårt golv i huset (typiskt 70 tals hus, byggt 75, enplan med källare).

Det är nämligen som så att man kan se att golvet "sjunkit" mellan golvreglarna i specefikt ena delen av huset (man kan alltså se "topparna" på reglarna i golvet/mattan med blotta ögat på vissa ställen).. och nu undrar jag varför det blivit så?

Är det för huset "sjunkit" med åren?.. eller har huset vridit sig på något vis? dålig byggkvalite? eller beror det på något helt annat? (någon skada som jag inte vet om?)

Man kan ju höra tex ett knarrande/knakade i ett helt annat rum när man går på vissa ställen (och jag antar att det är "fortsättningen" av reglen i golvet som ger någon rörelse ifrån sig.. vilket får antingen regeln att knorra lite.. eller skivorna uppepå regeln)..

Tanken är att vi ska riva upp en del av golvet när vädret tillåter.. och stödregla lite (typ lite "kortlingslikt" för att räta upp allt få bättre belastning..) och sedan dit med lite isolering (väldigt lyhört till källaren!) och nya skivor + golv.. låter det som en god idé? Eller bör vi göra på något annat sätt?

MVH Sandra
 
Låter ju konstigt att golvet har sjunkt mellan reglarna. Om du river upp golven så skall du krysskolva golvbjälkarna inte bara kottla.
 
verktygsgurun skrev:
Låter ju konstigt att golvet har sjunkt mellan reglarna. Om du river upp golven så skall du krysskolva golvbjälkarna inte bara kottla.
Hejsan!
Vad innebär krysskolva då? Är det när man spikar typ två bitar trä i ett kryss på varje sida om befintlig bjälk? (eller hur jag nu ska uttrycka det)... som den "arga snickaren" gjorde denna vecka i sitt program (de hade problem med att golvet/taket gungade när någon gick på övervåningen).

Kanske ska påpeka att det är inga stora hål, utan att det lutar ner kanske 1-2 cm mellan varje stor bjälke i golvet (alltså där det är som värst.. men det gör att man kan se på vissa ställen att golvet är lite vågigt).

Vad kommer det av? konstig byggstandard? hus som rört sig? kan det bero på fukt som torkat i träet? (har varit takläcka för några år sedan, men det är nytt tak osv).

MVH Sandra
 
Hej!

Vi har precis samma problem och vet inte riktigt hur vi ska lösa detta. Min tanke är att ta bort plastmatta och parkett. Riva bort golvspånskivorna (detta är väl antagligen ett mycket energikrävande jobb, då skivorna både är skruvade och limmade).

Någon som har ett bra tips på hur man får bort skruvade och limmade spånskivor???

Sedan tänkte jag förstärka bjälklaget med nya 220x45 bjälkar. Men jag vet som sagt inte om detta är den bästa/enklaste lösningen för detta problem. Tips mottages varmt...

Här är en bild på lutningen, lutningen blir ju värre och värre...

/G
 
  • bjalklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har samma problem. Myresjöhus från 1977. Under byggnation av badrum i källaren så noterade jag att var tredje regel är 220x45. Men de två emellan är 220x33. Golvet är reglat cc40 och mycket riktigt så "hänger" golvet i vågor med 120cm mellan topparna. Eländigt när man ska lägga laminat... Tyvärr är det väl inte mycket att göra åt med enkla medel. Ska man kortla så är det kanske lättare att riva innertaket i källaren och jobba underifrån.

Man kan kanske pumpa upp golvet med domkraft och dra på plattjärn på de svaga reglarna?
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Hejsan Go4it och elajens

Trevligt att hitta några med samma problem (tråkigt dock att någon ska ha de här problemen!!).. men ingen annan verkar förstå mitt problem.. (många problem med 70-tals hus men inte så många som belyser just detta problem).

Jag har också lekt lite med vårt vattenpass (dock större sådant).. och det ser ungefär ut som på "Go4its" bild.. inga stora gropar.. men tillräckligt för att irritera sig på! (speciellt i köket där bänkarna/skåpen rört sig!)

Måste säga att ditt inlägg "elajens" skulle förklara en hel del.. det låter väldigt logiskt att vi skulle ha en liknande byggstruktur.. då det är ungefär 120 cm mellan varje topp.. (vilket kändes ologiskt när man bara tänkte på att det "föll" mellan reglarna.. = väldigt få reglar hahah).. men om det då är en lite vekare mellan varje.. då förklarar det massor..

Jag läste byggpapprena för huset för några månader sedan men kollade inte så noga.. nu ska jag leta reda på dem igen och kolla specefikt reglarnas storlek (har turen att ha alla orginalritningar och byggbeskrivningar på huset)..

Den där idén med att arbeta underifrån har vi funderat på..och om det är så att bara varannan regel ska "stöttas upp".. så skulle det vara utmärkt att arbeta just underifrån... perfekt att ha någon slags "domkraft" som kan stå på plattan och "lyfta" lutningen medan man arbetar med just "den" reglen..

Hmm.. tåls o fundera på det här..
Kom gärna med bra tips.. eller bara tankar kring hur ni tänker göra osv..
Skulle vara kul att hänga med i era "renoveringar" ..

Tack för svaren båda två!
MVH Sandra
 
Vad är det för fabrikat på huset?
 
elajens:

Inget av de mer kända fabrikaten (mer lokalt), vet att byggherren i sig byggt alla hus just på våran del av gatan. Ska försöka hitta papprena på huset (flyttkartongerna är inte helt ur vägen än haha.. har letat i två kvällar!)

Det jag minns var iaf att jag aldrig hört talas om dom (företaget alltså)

MVH Sandra
 
elajens:

Skulle också tala om att för oss är det som så att problemet är ju "samma" över hela huset.. men samtidigt så stör vi oss inte så mycket på det i sovrummen (ibland kan det knaka om man går på nått utvalt ställe.. alltså det knakar i ett annat rum ...) men däremot i vardagsrummet köket och hallen.. där ser man vågorna och man känner det när man går (jag är ganska känslig.. alla märker det inte, men jag får "sjöfötter") :)

Vi har nyligen (några månader sedan) lagt laminatgolv i två av de mindre sovrummen och heltäckningsmatta i det stora sovrummet.. inga problem än iaf.

MVH Sandra
 
Hittade byggpapprena vi fått, men de gjorde oss inte så mycket klokare! Många saker fanns specifierade men långt ifrån allt..

Vi är fler som tittat på papprena och ja.. det är väldigt oklart alltså! Vi tolkade det som om det inte är några fler reglar i golvbjälklaget än de där på 120 cm avstånd.. men det låter ju lite bizzart??

Så fort vädret ger sig och det går att ha dörrar och fönster öppna utan att frysa ihjäl, ska vi riva lite i taket i källaren (vilket verkar vara det säkraste alternativet för att få informationen vi söker!)..

MVH Sandra
 
Fick ni chansen att riva något och titta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.