OCAB tog ca 2000:- för att komma hem till mig och kolla var radonet kom ifrån samt berätta vad jag kunde göra själv. Sen gjorde jag allt själv. I detta fall var det dock fråga om markradon vilket oftast är enklare och billigare att åtgärda, trots att jag hade runt 4000 Bq/m3.
 
quilding skrev:
OCAB tog ca 2000:- för att komma hem till mig och kolla var radonet kom ifrån samt berätta vad jag kunde göra själv. Sen gjorde jag allt själv. I detta fall var det dock fråga om markradon vilket oftast är enklare och billigare att åtgärda, trots att jag hade runt 4000 Bq/m3.
och hur såg lösningen ut och vad har du för årsmedelvärde nu?
 
Jo det blev en hembyggd radonsug á la Östberg IRE125. Gjorde klart den nu i december så den är inte helt intrimmad ännu. Ligger just nu på strax över 200 Bq/m3 i källaren och är mitt i en långtidsmätning. Kanske måste komplettera med fler sugpunkter p.g.a min krångliga grund med sulor under varenda vägg (Humulus hade nån term för detta. Nånting på v har jag för mig). Men som sagt, hos mig var det fråga om markradon till ca 100%.
 
Har sedan några år tillbaka Airstar installerad, godkänt av länsstyrelsen och berättigad till bidrag för radonsanering. Huset är blåbetong.
 
  • Gilla
Jarlen
  • Laddar…
Jag har utfört en hel del åtgärder, det blir nästan alltid
ett bra resultat, En radonsug brukar inte kosta mer än
ca 15.000 :- +m
Bosse
 
Bosse Vent-Doktorn skrev:
Jag har utfört en hel del åtgärder, det blir nästan alltid
ett bra resultat, En radonsug brukar inte kosta mer än
ca 15.000 :- +m
Bosse

mmm.. om nu en radonsuger hjäper.. har de gjutit på blåleran så blir det nog svårt att suga ut någon radon där eller?
Var ju inte alltid som de la grus under innan de gjöt. i Bland lite sand, som heller inte är så lätt att suga radon ur..

Fast det blir kanske inte någon radon vandring i lera?
 
Det måste ju vara en grusbädd, man kan inte gjuta
direkt på leran, fläkten gör så att det blir undertryck under grunden,
och radonet "söker" sig till det ställe man suger på
Det fukar på hus där det är markradon
Har han blåbetong måste andra saker till
Bosse
 
Kopparkullen skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med vad det kostar för att bara kolla åtgärdsmetod.
Det skötte den dyra konsulten åt mig....... men inte mer än 5500:- i alla fall ;)

Förresten...... Om man inte vill ha ett ventilationsaggregat och har radongaser från byggmaterialet, så har jag läst om speciella tapeter som "skärmar" bort blåbetongen.....
Nån annan som har erfarenheter om det?

Det är ju inte gratis att driva aggregatet.....
Det kostar en spottstyver att driva en FTX. Jag har en RDKR och den drar 60W. Med FTX:n så återvinner du dessutom värme som bara rann ut tidigare via självdragsventilationen.

FTX är dyrt att köpa och att installera, men kostar bara lite el, filterbyteskostnad och ev sotning i drift.
 
Tjaa, 60W men det är 2 fläktar och 8760 tim /år, 0,120 * 8760 blir ca 1000kwh/år
det blir ca 1500 :- för elen kostar ca 1,50 kwh med alla skatter.
och återvinningsgraden blir inte högre än 60-65 %
Bosse
 
Bosse Vent-Doktorn skrev:
Det måste ju vara en grusbädd, man kan inte gjuta
direkt på leran, fläkten gör så att det blir undertryck under grunden,
och radonet "söker" sig till det ställe man suger på
Det fukar på hus där det är markradon
Har han blåbetong måste andra saker till
Bosse
Jo det stämmer.
Dock förr i tiden (typ 1935 "egna hem byggen") så byggde man ju väggarna först som huset står på. Antagligen så hade man lite grus/sand under de. Sedan hällde man i betong kanske 5-7cm tjockt. Under denna betong har jag förstått det som att det är lite si och så med gruset. Grus var dyrt på den tiden så det kunde fuskas en del, hade man lera så kunde man bara hälla ut betongen mellan väggarna, jämna till lite om det gick och vänta där efter på att det skulle brinna.

Fast det kanske inte stämmer? kanske bara är i ett välldigt få fall där det är så?

Var en radon konsullt som påstod detta iallafall.. Han tyckte man skulle ta upp ett hål i golvet för att säkerhetställa att det fanns grus under. Annars skulle inte en radon sug göra någonstörre nytta och man hade lagt 20-30 tusen i sjön.
 
Ja, det kan vara lämpligt att göra ett "provhål" och gå ner med fiberoptik, Ibland så står det en liten vattenpelare ur hålet - vilket givetvis medför komplikationer utöver de förväntade...:)
 
T
Humulus skrev:
Föreslår att du går till väga enligt följande:

1) Kontakta din kommun och beställ hem dosor för långtidsmätning, genast, det är lite bråttom
om du ska hinna få godkända värden under den här eldningssäsongen - annars måste du vänta till oktober
och kan inte påbörja något saneringsarbete innan 2010.
2) Kontakta länstyrelsen på din ort och be dom om en lista över radonkonsulter i ditt område.
3) Ring dessa och begär prisuppgift vad de ska ha, bör vara fast pris i denna del av uppdraget.
4) Välj konsult och beställ tid.
5) Tillsammans med "din" konsult så bestämmer ni vilka åtgärder som ska göras.
6) Ansök om bidrag.
7) Vänta.......
8) När bidrag är godkänt så kan själva saneringen påbörjas.


Angående kostnaden för konsulten, så kan den variera rätt kraftigt, dels beroende på lokal konkurrens, dels lite beroende på vad konsulten gör (exempelvis så drar ett större antal sniffer-mätningar upp priset, knappast aktuellt i ditt fall dock). Men som sagt - begär prisuppgift i förväg så vet du!


Glöm radontapeter och snack om "tätande färg" etc. I ditt fall är det med största säkerhet ökad ventilation som gäller.
(Radonsug är en åtgärd som man använder vid markradon, du verkar i första hand ha radon från byggnadsmaterialet och
då är det ventilationen man går på). OM det inte är så att byggnadsmaterialet kommer från några enstaka icke-bärande väggar, då man i undantagsfall kan tänka sig att radikalt ta bort dessa, men det är ovanligt att det är så enkelt.
Till en början så är det precis en långtidsmätning vi gjort och fått svar på 400 Bq/m3. Vi vet att huset är byggt av blåbetong så vi vet vart radonet kommer ifrån. Nu har jag pratat med en del folk som säger att radon skräcken är lite överdriven och att man inte behöver springa iväg och köpa ett dyrt system för 100.000 kr. Oftast räcker det med att sätta in några till ventiler. Ni som haft blåbetong i byggmaterialet hur har ni gått tillväga?
 
tinajade skrev:
Till en början så är det precis en långtidsmätning vi gjort och fått svar på 400 Bq/m3. Vi vet att huset är byggt av blåbetong så vi vet vart radonet kommer ifrån. Nu har jag pratat med en del folk som säger att radon skräcken är lite överdriven och att man inte behöver springa iväg och köpa ett dyrt system för 100.000 kr. Oftast räcker det med att sätta in några till ventiler. Ni som haft blåbetong i byggmaterialet hur har ni gått tillväga?
Vi tillhör ju dom som har sprungit ut och köpt ett system för 100,000:- för att vi tror att det är det som kommer fungera för oss. Vi vet ännu inte värderna efter installationen för det är inte riktigt klart ännu. Jag tror att vi som har materialet i våra hus gör 1. Ingenting 2. FTX 3. Ventiler 4. River det som går av materialet. Kanske en kombination också av alternativen. Rätta mig om jag har fel! Vilka är de "folk" som du har pratat med? Bara du vet vad som fungerar för dig och din familj...
 
T
inez skrev:
Vi tillhör ju dom som har sprungit ut och köpt ett system för 100,000:- för att vi tror att det är det som kommer fungera för oss. Vi vet ännu inte värderna efter installationen för det är inte riktigt klart ännu. Jag tror att vi som har materialet i våra hus gör 1. Ingenting 2. FTX 3. Ventiler 4. River det som går av materialet. Kanske en kombination också av alternativen. Rätta mig om jag har fel! Vilka är de "folk" som du har pratat med? Bara du vet vad som fungerar för dig och din familj...

Har både läst ang radon och pratat med andra som bor i blåbetonghus.Det är svårt att riva byggmaterialet när det är i källaren som är sutteräng (eller kan man göra det). Vi kommer nog börja med ventiler och så får vi se om det hjälper något.
 
Ok, bra att en långtidsmätning är gjord - då har du ju underlag att söka bidrag för OM du skulle vilja göra en seriös sanering.
Att det i huset finns byggnadsmaterial av blåbetong betyder INTE att ALL radon kommer ifrån detta byggnadsmaterial.
Hur stor andel som kommer från blåbetongen går inte att säga utan att ha sett byggnaden irl och gjort mätningar. Inte ens då kan man helt säkert avgöra detta.

Att det oftast räcker med att sätta in några ventiler är ju beroende på vad man vill uppnå och hur bostadens ventilation fungerar för närvarande. Ofta blir dock inte sänkningen revolutionerande om det inte har helt saknats ventiler tidigare.
MEN det är ju alldrig fel att testa detta som ett första steg och blir resultatet tillfredställande så kan man givetvis göra
halt därvid.

Angående riskbedömning av Radon och dess påverkab på hälsan så är det ett ämne som är ytterst svårt att säga något säkert om. Egentligen vet man inte utan de råd och riktvärden som finns baseras på antaganden. Det enda som är helt säker är att man ska sluta röka :) Det minskar risken högst väsentligt.



tinajade skrev:
Till en början så är det precis en långtidsmätning vi gjort och fått svar på 400 Bq/m3. Vi vet att huset är byggt av blåbetong så vi vet vart radonet kommer ifrån. Nu har jag pratat med en del folk som säger att radon skräcken är lite överdriven och att man inte behöver springa iväg och köpa ett dyrt system för 100.000 kr. Oftast räcker det med att sätta in några till ventiler. Ni som haft blåbetong i byggmaterialet hur har ni gått tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.