Ni som har monterat IKEA kök med deras diskhoar. Vad är det för dimension på anslutningen för avlopp till diskho? Vad är standard?

Tack på förhand!
 
om jag förstår dig rätt så vill du veta vilken dimension du ska ha ner i golvet.
upp ur golvet kommer det förmodligen 75 så det sitter antigen en redusering 75/50 lr en gummi nipel.
och då på ikeas avlopp så ska du såga bort den nedredelen på det som ska ner i avloppet för där kan du få 40 50 75 har jag för mig då sågar du bort 40 så att det minsta blir 50 och det stopapr du ner i golvet.

så är det på dem jag har instalerat.
 
Precis rätt tolkat på min konstiga fråga.

Har inte fått grejerna ännu, men är anslutningen på diskhon gängad oxo? Och det är i så fall standard gängat som man kan köpa vart som helst?

Tackar för all hjälp!
 
har du köpt deras Atlant vattenlåssats så har du alla ansluningar du behöver...
 
har du köpt ett vattenlås från ikea så kommer det i ett sätt så att du har allt från botenventilen (silen) till anslutningen vid avloppsröret.
botenventilen skrivar du fast med en skriv från åvansidan som antigen med en insexnyckel lr så får du ta en 5krona lr en bred meisel.
paketet med vattenlåset brukar sittaihop så att det bara är å ansluta till avloppet.
 
Super! tack alla!
 
Har nästan samma problem idag - ska montera Ikeas Långudden diskho och har då köpt med Ikeas "lillviken" vattenlås. Men den har bara en "avloppsstuts" (som det heter på danska, vet inte vad det heter på svenska) - jag behöver en med två, då jag ska koppla på både tvättmaskin och diskmaskin här. Tidigare fanns Atlant, men den har nu utgått från Ikeas sortiment.

Frågan är då om jag kan köpa ett annat vattenlås från ett annat fabrikat (tex Silvan eller Bauhaus)?
Eller har Ikea egna dimensioner på sina delar så att ett annat vattenlås inte kommer att passa? Hoppas att de kör på standard!
Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.