Hade tänkt köpa en insats till min öppna spis. Är det någon som vet var man kan få lite info om vilka som är bäst?

Har för mig att det skall finnas något sorts forum om detta också. Hittade inte så mycket här.
 
har Energikasettens plåtlåda ( vet ej namn) i mitt hus som du skall helst undvika. Fanns i huset och skorstensfejare sa att han skulle aldrig rekommendera den. Inte jag heller! Evig plåtskrammel vid manovrering av luckan. Den smala krökiga rökgaskanalen i kasetten ( som skulle höja verkningsgraden) slingrar sej nästan 360grader med skarpa vinklar som gör att man tappar draget i skorstenen ( svår att tända och röker in). Lufttillförsel byggd efter fjöjtprincipen (6 små runda hål i luckan) och låter som en flöjt hela tiden det brinner i och också om det inte brinner en blåsig dag >:(. Vår skorsten är 10m lång så det är inte fel på självdraget men på kasettens konstruktion som är kass, tycker jag.
Köp Contura, eller annat av gjutjärn så får du kvalitet för pengarna.
gaia
 
Tack för svaren!
Har varit runt och kollat lite. Eldabutikerna har kampanj på Handöls kassetter för tillfället. Runt 7000:- för en kassett. Sen tilkommer givetvis rör etc. till installationen. Handöls kassetter verkar vara vettiga enligt de jag hört med.
 
Har själv en handöl kasset och är nöjd med den. Något jag saknar är att ha spjället kvar för att kunna få öppen spis känsla. Då inget spjäll finns så blir det ju rena skärbrännaren om man har dörrarna öppna.
 
Vi har en Handölkasett (fanns när vi flyttade in) och det jag saknar är att de inte tog hål i spiskåpan!
Dessutom förstår jag inte varför de inte kan ha en fläkt i kasetten när de har det i kaminen (Handöl 10) :-/ Det kan du kanske kolla med försäljaren om det går, för den är tillbehör i kaminen ;)
Annars är vi mycket nöjda med den :D
Du kanske redan hittat och läst detta http://www.nibe.se/brasvarme/PDF/411638-10_000.pdf
där finns mycket matnyttigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.