Hej!

Sambon och jag bor i ett fint gammalt tegelhus byggt 1910.

Nu under vintertid har uppvärmningskostnaderna varit "ganska" saftiga varpå jag
håller på att undersöka lämpliga effektiviseringsprojekt för våren/sommaren.

Den första saken jag kommit att fundera över och behöver er hjälp med är källaren.

Källaren är oisolerad, betonggolv överallt och ingen uppvärmning.
Detta märktes tydligt när det var -10 ute då golvet i vardagsrummet ovanför
effektivt svalkade av rummet och drog med sig trivselfaktorn...

Vad är det bästa sättet att (vinterhalvåret) få upp tempen något i källaren?
Tror som sagt att detta, förutom att underlätta uppvärmningen på boytan ovanför, även hjälper
till att trycka ut den eventuella fukt som återfinns i väggarna.

Vi värmer huset med gaspanna som matar ett vattenburet system vilket först och främst fick mig att tänka på att bygga ut systemet med ytterligare vattenburna radiatorer men snubblade av en slump över fläktkonvektorer.

Källaren är på 80 m2 och då vore det väl ganska lämpligt att låta en sådan blåsa runt lite varmluft genom de få rummen?

Jag är inte ute efter rumstemperatur utan endast en modest höjning.
(Källaren kommer endast användas som tvättstuga och förvaring)

Krävs det införskaffande av värmepump för att mata dito tingest eller räcker det med vanligt vattenburet system.

Som ni märker är jag novis på området och tar därför tacksamt emot synpunkter och tips
vilka de än de må vara.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Mycket intressant, då var jag glädjande nog inte helt fel ute!

Kanske till och med kan vara idé att sätta in en sådan i vardagsrummet också för lite effektivare värmespridning eller dessa används inte till "vardagsvärme"?
(Med tanke på hur vanligt det är med luftvärmepumpar och inte dessa fläktkonvektorer)

Svågern min är rörläggare så just detta projektet blir förhoppningsvis inte så kostsamt...
 
Dom lär låta lite;)...så passar nog bättre i källare och passager inte i mysrum .-.sovrum och dito.....

Mvh
 
Ahhh så klart, där har vi haken.
(Har en påtaglig aversion mot störande ljud i mysmiljö)

Men som sagt, i en källare man sällan besöker verkar den ju ypperligt ändamålsenlig!

Något speciellt fabrikat (förutom det du länkat till) och speciella egenskaper man ska kika efter?
 
Jag håller på och kikar efter fläktkonvektor och en sak jag vill ha är möjligheten att ställa om till termostatstyrd fläkt. Så den bara går då det behövs.
Rinkabys modell har bara manuellt val av fläkthastighet om jag inte sett fel. (Just det märket finns i andra modeller också, men Rinkaby har inte dem vad jag kunnat se)

Jag har titta lite på Eveco, Carrier , den Rinkaby har, + någon till jag inte kommer på.
Det lutar åt Eveco för min del, men jag har kört fast lite på hur vattnet skall regleras, vanlig radiatortermostat med kapilärrör, eller med magnetventil.

De fläktkonvektorer jag hitta är alla rätt lika varandra, det är nästa så att man kan tro att det bara finns en tillvärkare, men att klistras på olika märken innan de säljs.
 
Hej alla

Jag pratade med en kille i Rinkaby´ butik i Jönköping, han sa at de kan ta hem alt som deres leverantörer sälger even om det inte är med i deras katalog. De ska altså kunna skaffa hem Aermec ULC(aircoil) dvs. den med indbygd elektronisk termostat. Själv har vi inte en "vanlig" radiator i huset´, utan vi kör med 6 stk Aermec ul och dom är vi väldigt nöjda med, de låter nästan ingen ting(bra mycket mindra än den dator jag sitter med nu)
vi har även en kickspace den låter något mer, ungf. detsamma som datorn

mvh Henrik
 
Har en aircoil ul36 i tvättstugan i källaren och klimatet har blivit bättre där nere.
Och frugan är nöjd.Tvätten torkar mycket fort.
 
  • konvektor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Hejsan!
Jag har beställt ett konvektor element, så det blir kul å se hur den funkar, den skall monteras på högt upp på väggen och den är på 3,15kw/h och av märket eveco. Kommer mer information när jag har fått den instalerad.

Mvh Lars
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
En oisolerad källare kan dra hur mkt energi som helst, jag råder inte till fläktkonvektorer och bergvärme i källare om man inte har dränerat om och isolerat utsidan. Har man en källare med gjutna väggar är det i princip omöjligt att värma upp till en rimlig kostnad.
 
Det beror ju lite på hur källaren ser ut, men är det oisolerat drar det ju en hel del värme. Fukten är faktiskt främst ett problem på sommaren,

Därför tycker jag först och främst du bör se över möjligheten att isolera bjälklagen bättre. Mitt tegelhus i Malmö hade jag Hå-Ji Husisolering i Eslöv till att spruta in frigolitkulor i luftspalterna i ytterväggarna. Utan tvekan det bästa jag gjorde på det huset. Och jag helrenoverade det. De kan nog hjälpa till att fylla dina golv med.

Om du promt vill värma upp där nere hade jag nog skaffat en luft/luftvärmepump och satt i källaren. De värme på rätt ställe (under taket) och är otroligt billiga att driva under sommarmånaderna (när det behövs torka ut.

I min källare la jag in matta med dränerade undersida (konstgräs, men finns i fler färger) på cementgolvet, kostade väldigt lite men gjode att det gick att använda källaren i en mycket högre grad, utan uppvärmning.
 
spikers_corner skrev:
Jag håller på och kikar efter fläktkonvektor och en sak jag vill ha är möjligheten att ställa om till termostatstyrd fläkt. Så den bara går då det behövs.
Rinkabys modell har bara manuellt val av fläkthastighet om jag inte sett fel. (Just det märket finns i andra modeller också, men Rinkaby har inte dem vad jag kunnat se)

Jag har titta lite på Eveco, Carrier , den Rinkaby har, + någon till jag inte kommer på.
Det lutar åt Eveco för min del, men jag har kört fast lite på hur vattnet skall regleras, vanlig radiatortermostat med kapilärrör, eller med magnetventil.

De fläktkonvektorer jag hitta är alla rätt lika varandra, det är nästa så att man kan tro att det bara finns en tillvärkare, men att klistras på olika märken innan de säljs.
Om man kör fläkten på termostat så kan man sätta returbegränsningsventil, ser ungefär ut som en vanlig termostat. Det är ett bra alternativ till magnetventilen. Danfoss har en som heter FJVR. På så vis släpper ventilen genom vatten med samma temperaturdifferens både när fläkten går och när den är stängd, det ger även mindre gångtid på fläkten eftersom paketet ger lite värme även utan fläkten igång.
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Har en aircoil ul36 i tvättstugan i källaren och klimatet har blivit bättre där nere.
Och frugan är nöjd.Tvätten torkar mycket fort.
Vad kul att höra, jag skall sätta upp precis en sådan i mitt garage om en månad.
Drar den mycket el??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.