Är man totalt lost om man tror man kan bygga, spika, måla med kompressor och annan utrustning av Harald Nyborg/ biltema kvalitet. Har själv insett att ett antal sticksågar mm i 100-300 kr klassen inte riktigt håller måttet medan jag är väldigt nöjd med B&D-Kvalitet i 500-1000 kr klassen på borrar, sågar mm. Kan det vara ok att spika 100 m2 tak d.v.s. 1000-2000 spik med dessa billighetsprodukter? Är det även ok att försöka sig på lite snyggt måleri med en sådan kompressor och ett sprutverktyg i 300 kr-klassen?
 
storkarp skrev:
Är man totalt lost om man tror man kan bygga, spika, måla med kompressor och annan utrustning av Harald Nyborg/ biltema kvalitet. Har själv insett att ett antal sticksågar mm i 100-300 kr klassen inte riktigt håller måttet medan jag är väldigt nöjd med B&D-Kvalitet i 500-1000 kr klassen på borrar, sågar mm. Kan det vara ok att spika 100 m2 tak d.v.s. 1000-2000 spik med dessa billighetsprodukter? Är det även ok att försöka sig på lite snyggt måleri med en sådan kompressor och ett sprutverktyg i 300 kr-klassen?
måleri har jag väldigt dålig koll på. Men angående spikning så tror jag att en tillräckligt stor kompressor+spikpistol från tex harald nyborg håller för att spika ihop ett hus. Och skulle den gå sönder brukar det vara lugnt att få byta på garantin.
 
Nog lär det gå att spika en hel del.
Själv har jag en Julakompressor på 3Hk? som funkar fint ihop med Biltemas 50-90mm spikpistol.
 
Vi använder biltemagrejer i yrkesverksamhet, det föll sig så att det vart billigare att kila in på biltema och köpa en kompressor mot att åka 15 mil t.o.r och hämta den vi glömde, sen fick den hänga med, och den är inne på 15-20hus nu,
Biltemas listpicka, med spik, var billigare än spiken där vi hade konto,
Och den har hängt med sedan förra våren någongång
 
storkarp skrev:
Är man totalt lost om man tror man kan bygga, spika, måla med kompressor och annan utrustning av Harald Nyborg/ biltema kvalitet. Har själv insett att ett antal sticksågar mm i 100-300 kr klassen inte riktigt håller måttet medan jag är väldigt nöjd med B&D-Kvalitet i 500-1000 kr klassen på borrar, sågar mm. Kan det vara ok att spika 100 m2 tak d.v.s. 1000-2000 spik med dessa billighetsprodukter? Är det även ok att försöka sig på lite snyggt måleri med en sådan kompressor och ett sprutverktyg i 300 kr-klassen?
Spika är inget problem, det enda du behöver är en viss tankstorlek och sedan kvitar det nästan vad du har för kompressor. Måla är värre, men går att göra med en bilig kompressor om duhar tillräckligt stor tank (jag skulle påstå 50 liter). Skälet till den stora tanken är att en billig kompressor, även typ 2.5 hp, inte klarar av att leverera tillräckligt tryck vid det flöde som behövs för målning utan att få bygga upp det mot tanken först. Däremot ryms det rätt mycket i en 50-liters tank. Det är stor skillnad på "max tryck" som alla biliga klarar, och "max okomprimerat flöde" som alla biliga redovisar, och "kontinuerligt komprimerat flöde vid ett givet minsta tryck". Säg att du vill ha 180 vid 4 som minimum för målning, det kräver en 3HP och hyffsat bra maskin. Både Harald Nyborg och Biltema har tillräckligt bra sådana kompressorer, men du måste upp i de dyra. Bauhaus räcker inte till.

--- Mats ---
 
Hittade bl.a. en kompressor på harald för tusenlappen 2,5 HK och 24 liters tank. Köper jag spikpisitol, färgspruta och lite annat kul i samma prisklas/kvalitet så hamnar jag på under 3000 kr för allt och då menar jag verkligen allt. 24 liter verkar vara i minsta laget men om det bara innebär lite väntan på tryckuppfyllan kanske det kan vara ok.
 
Hej storkarp!
Du, jag köpte faktiskt precis de verktyg (jag tror) du pratar om! Jag resonerade som sä här, om "skiten" går sönder köper jag "riktiga" grejer istället - de är ju ändå så billiga så varför inte prova!?

Spikpistol 588 kr. Jag har spikat upp ett innertag av råspont om ca 40 m2, ca 600 spik. Inga större problem förutom att den dubbelskjuter om man är oförsiktig med avtryckaren. Svallning typ 180 m2 väntar i det närmaste.

Stiftpistol 238 kr. Har satt 15 m spontvägg. Inga problem alls.

Häftpistol 138 kr. Har satt vindpapp och plast. INga problem alls.

Allt drivs med Julas minsta kompressor.

Är jag en snål människa? Nej, jag är Smålänning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.