Alltså... hänger köksfläten ihop med ventilationssystemet eller lever den ett 'eget liv'?
 
Det kan den absolut göra.

Jag hade ett system som hette Bacho Minimaster och det var i princip en kåpa över spisen med ett fläktsystem ovanför som sedan oxå skötte hustes ventilation.

Själva fläkten kan sitta på andra ställen med.

Jag hittade ingen snygg kåpa så jag fick riva ut skiten och bygga om hela ventilationsapperaturen. En högst oväntad budgetpost i köksrenoveringen...
 
Men den_måste_ inte göra det, eller...? Jag trodde nämligen att de alltid hänger ihop, men så sa min byggare att så inte är fallet. Och nu läste jag även på Energimyndighetens hemsida att köksfläten brukar ha en egen kanal så det inte hamnar fett i växlaren.

Och för oss skulle det underlätta om vi slapp koppla ihop köksfläkten med ventilationen.
 
Nej den måste absolut inte vara inkopplad på FTX.
Det är ju en bonus att ta tillvara på all värme som man blåser ut ur huset men precis som du nämner finns det ju nackdelar med att ha köksfläkten inkopplad i FTX. Det blir fett som du nämner och sedan är det ju väldigt svårt att dimensionera hur mycket sug du har i köksfläkten. Den går ju högst någon timme per dag och då kanske på full fart. Hur påverkar det balansen av luft i huset?
Jag kan inte detta 100% men jag kommer inte ha min köksfläkt i FTX på mitt hus

Anders
 
I en modern FTX kan de hänga ihop, men spisevakueringen har en egen bypass så att man slipper få oset i själv växlaren.

Det hela avgörs var i huset man har köket resp aggregatet. System Minimaster finns fortfarande och då sitter alltså aggregatet ovanför spisfläkten. I system minivent separerar man de tu. Då kan man tex sätta aggregatet i tvättstugan och välja om man drar spiskanalen dit, eller om man ordnar en helt fristående fläkt plus imkanal för spisevakueringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.