Bygger ett 1 1/2- plans hus med balkong ovanför entrén på entreprenad. Bjälklaget för trallen framför entrédörren skall bäras upp av 6st plintar, men när snickarna i veckan avsåg att skotta fram plintarna hittade de endast tre. De resterande tre mot grunden har grundentreprenören missat. Då föreslår snickarna att lösa problemet med att placera trädgårdsplattor 30*30 i plintarnas ställe.
Det låter inte helt orimligt, men önskar höra om det föreligger några risker med tanke på att ursprungsritningen visar sex plintar och inte tre plintar och tre trädgårdsplattor.

Bifogar en bild
 
  • plattor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förre ägaren till vårt hus byggde altan och trapp ca 2003, och ställde hörnstolparna på plattor. altanen lutar nu lite och trappen fick jag krypa under för två år sedan ut palla under lite mera virke.
det är min erfarenhet.
nu var det dock inte avgrusat och packat utan bara jord under
 
fransfredrik skrev:
Bygger ett 1 1/2- plans hus med balkong ovanför entrén på entreprenad. Bjälklaget för trallen framför entrédörren skall bäras upp av 6st plintar, men när snickarna i veckan avsåg att skotta fram plintarna hittade de endast tre. De resterande tre mot grunden har grundentreprenören missat. Då föreslår snickarna att lösa problemet med att placera trädgårdsplattor 30*30 i plintarnas ställe.
Det låter inte helt orimligt, men önskar höra om det föreligger några risker med tanke på att ursprungsritningen visar sex plintar och inte tre plintar och tre trädgårdsplattor.

Bifogar en bild
Plattor går lika bra . Helt avgörande är vad du har under plattorna, ja även under plintarna.
 
Finns det någon vits med att vänta tills att tjälen gått ur backen eller är det bara att packa så gått det går innan man lägger dit plattorna?
 
fransfredrik skrev:
Finns det någon vits med att vänta tills att tjälen gått ur backen eller är det bara att packa så gått det går innan man lägger dit plattorna?
Packar du på tjälen kan du räkna med att en efterjustering är nödvändig när backen har tinat.
 
Närmast grunden har du väl singel eller makadam? Om så är fallet borde det väl inte vara några problem med plattor?!

Stenen... Du verkar kunna det här med stenar; tjälen påverkar väl inte ballasten (ex leca, singel el makadam)?
 
Kollade på bilden nu igen...
Kan du inte bara dra fast en regel med expanderbult i grunden som åsarna får ligga på?! Då kommer det ju garanterat inte röra sig!
 
Mikael_L
Tottebygger skrev:
Kollade på bilden nu igen...
Kan du inte bara dra fast en regel med expanderbult i grunden som åsarna får ligga på?! Då kommer det ju garanterat inte röra sig!
Det var också min tanke.

Om man sätter trädgårdsplattor så borde det väl finnas risk för att dom skjuter upp varje vinter. Iofs kanske inte så stor risk om det är närmast grunden, kanske ...
Där är marken varmare och tjälar inte, kanske.

hmmm, många kanske i mitt inlägg ..., undra vad det beror på. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.