Vad har ni för fabrikat på era värmeväxlare?

Har en Swetherm Villa prefab.

Saknar möjlighet att ställa in datum och använda en längre tids sänkning. Tex sänka ordentligt under tvåveckorsresan till kanarieöarna och samtidigt ha det varmt och skönt i god tid när man kommer hem.

Det går att komplettera med den i efterhand men då är kostnaden mer än vad halva aggregatet kostade från början.

Kan det vara medvetet att denna funktion undanhållits från fjärrvärmebolaget för få leverera mer värme. De nämnde inte ett ord om detta när beställningen gjordes.

Hur är det med andra fabrikat, finns denna funktion som standard?
 
stenene skrev:
Vad har ni för fabrikat på era värmeväxlare?

Har en Swetherm Villa prefab.

Saknar möjlighet att ställa in datum och använda en längre tids sänkning. Tex sänka ordentligt under tvåveckorsresan till kanarieöarna och samtidigt ha det varmt och skönt i god tid när man kommer hem.
Kan du inte ställa in nattsänkning mellan 22.00 och 21.30 så har du ju i princip samma besparing.
 
mlkjhr skrev:
Kan du inte ställa in nattsänkning mellan 22.00 och 21.30 så har du ju i princip samma besparing.
Det är en möjlighet ,men då är det i alla fall kallt när man kommer hem. Då är det bättre att sätta ned temperaturen 10 grader permanent och ta smällen när man kommer hem. Men jag tycker att det är skräp att leverantörerna i denna teknikålder snålar på en sådan funktion.
 
stenene skrev:
Det är en möjlighet ,men då är det i alla fall kallt när man kommer hem. Då är det bättre att sätta ned temperaturen 10 grader permanent och ta smällen när man kommer hem. Men jag tycker att det är skräp att leverantörerna i denna teknikålder snålar på en sådan funktion.
Kan hålla med dig. Om du ställer ner tempen, har du ingen granne eller bekant som kan ställa upp den ett dygn innan ni kommer hem?
 
Hej

Någon här som kan rekommendera en bra fjärrvärmeväxlare?? Vissa märken/modeller verkar ha problem med att hålla jämn temperatur på både värmen samt varmvattnet, men det är kanske snarare en injusteringsfråga?

Funderade på en FJ-växl från Methroterm: Primex Villa IQ
 
Hejsan!
Jag har en Gemina Termix VVX-I med ECL Comfort 110 styrpanel, och inne och ute givare, som gör att man kan ställa in många olika parametrar:).

Mvh Lars
 
Är den bra? Vad gav du för den bara FVV?
 
Hej!
Jag vet inte så mycket om olika växlare, men den här fungerar utommordentligt och möjligheten att ställ in olika värden gör att jag gillar den skarpt:), jag har inte än märkt något som ska vara dåligt med den än.
Priset för den kan jag inte säga, för att den ingick i priset på anslutningen och det gick lös på 36000:- med allt, om jag inte kommer ihåg fel så var priset 11000:- för fj-växlar men det är inte säkert att den går på det, jag kan ha fel.

Mvh Lars
 
Det var ju ett överkommligt pris. Var kan man köpa den?
 
Hejsan!
Det borde nog de på Danfoss kunna hänvisa var man kan köpa, för min ordnade fjärrvärmeverket.

Mvh Lars
 
Hej!
Jag har precis installerat en ECL comfort 110 till min vedpanna. Problemet för mej är att jag inte fattar ett dugg av den bruksanvisning som medföljde. Jag kör den på AUTO läge med en inställd inne temp på 22 grader, men shunt motorn stänger aldrig trots att instäldd temp uppnås. Endast vid nattsänkning stänger den.
Jag har både inne o ute givare o allt verkar ha kontakt.
Någon som vet en bra o lättbegriplig guide eller så???

MVH// Micke
 
Hejsan Micke!
Du har nog inte ändrat i menyn 3182 till -9.9 utan att den är nog i fabriksläge, och samma är nog med 3183 där ändrar du til 9.9 det betyder att rumstemperatur har stor påverkan, och så ändra du meny 3015 till 1, nu kommer du att se skillnad förutsatt att du kör på läge innergivare.

Mvh Lars
 
Hej Lars!

Tack för det utförliga svaret. Jag höll på att bli tokig på alla parametrar o diagram.
Undrar bara vad du menar med " läge innergivare" ?
Nu ska jag gå ner o prova ditt förslag.

MVH// Micke
 
Hejsan!
Det jag menar att du ska ställa så att den känner utav inomhus tempgivare, inte utomhusgivaren.

Mvh Lars
 
Hej igen!
Glömde att skriva du hittar under Optimering "5000" sedan bläddrar du till "5020"
där ändrar du rums eller utetemp.

Mvh Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.