Hej,

3 vvs:are och en rör filmare men ingen vet var mitt problem ligger... Kalla på voodoo mannen sa den ena :)

Bor i ett äldre gathus som är nyrenoverat. Jag har en WC där jag har just en toalett och ett handfat (ingen golvbrunn eller dusch/bad). I december kom det en avloppslukt smygande inne på toaletten och då bara på toaletten, inte i badrummet bredvid eller i toaletten/duschen rakt ovanför. Lukten blev värre och värre. Jag har bytt manchetter på toaletten (2 gånger) och handfatet samt att jag ett tag pluggade igen avloppet till toaletten och handfatet för att vara säker på att lukten inte kom därifrån. Men lukten fortsatte.

I innertaket på toaletten har jag några spotlights, jag kände att lukten troligtvis kom innanför innertaket då jag luktade upp vid spottarna. Jag sågade upp innertaket i hörnet för att blotta dom rör som går från ovanvåningens toalett och dusch för att passera den berörda toaletten och sedan ner i källaren (luktar inte i källaren heller). Jag började nu med att fylla alla hålrum där rören går igen taket eller golvet upp till dusch och toalett med tätskum. Sen tog jag silikon och smorde in alla rören och skarvarna med detta. Efter detta så tog jag tätmembran, fuktspärr och penslade på runt alla rör och skarvar. Detta i sig luktar ju lite starkt men nu en vecka efter så tränger avloppslukten igenom fortfarande. Det verkar också som om lukten blir starkare när det blir kallare också, blev lite under 0 grader idag och då blev lukten värre (bor i Malmö).

Jag är helt vilse nu, avloppslukten består trots mina "tätningar" av de enda rör som finns, om det nu inte är en luftspricka i något rör som ligger i golvet som inte syns, men skulle det då lukta så mycket som det gör. Nämnas ska också att det inte finns något läckage av vatten någonstans. Kanske borde ta hit någon som trycktestar rören, jag vet inte...

Vad kan vara problemet? Någon som vet vad mer man kan göra med rören om det nu mot förmodan finns en liten spricka där det kommer ut lukt trots min behandling av silikon, fuktspärr osv?

Snälla kom med råd hur jag ska lösa detta problem.
 
har en fråga är du säker på att du har rätt wc anslutning och rätt wc manchet för jag har varit med om att rörisar har satt för liten manchet på fel anslutning om jag säger så
om dina rör mockare inte har kolalt det så borde du ta dit någon som gör det.
det är mitt tips.
det borde inte vara någon spricka i avloppsröret för då borde det läcka vatten också för vad jag förstår på din beskrivning så har du ett badrum ovanför också.
sen fins det en sak till det är om du lr någon annan i familjen som pissar breved utan att torka upp ordetligt för då luktar det piss mm
 
Jag hade sådant undertryck i en lägenhet, att med tilluftsventilerna stängda, så kom det en och annan luftbubbla genom vattenlåset, som förde med sig en inte helt behaglig doft..
Drogs med det i flera månader innan jag upptäckte orsaken...
 
Vad är det för fabrikat på WC stolen?

För något år sedan var här en tråd med ngn. som hade köpt en Svedbergs stol. Den läckte lukt rakt igenom porsilnet (tydligen en tunn mellanvägg med porer). Lukten försvann när de bytte stol.

Sedan tror jag inte att det är helt säkert att en spricka i röret nödvändigtvis skulle läcka vatten också.

En tanke till: Om det är lite halvstopp i avloppstammen nedanför dig, så skulle det kunna tryckas ut luft genom något vattenlås hos dig när de spolar i lägenheten ovanför.
 
Jo det är ju goda råd men som jag skrev så har jag också provat att ta bort WC stolen och plugga igen avloppsröret under en vecka och även handfatet. Lukten fortsatte ändå.

Detta med tilluftsventilen låter ju intressant. Om jag nu inte hade gjort ovan. Var hittar man denna ventil?

Har alltså ett gathus på 3 våningar + källare. I källaren står en fjärrvärmeanläggning. Badrum/WC på 1a och andra plan. Den toaletten det är fel på ligger på 1a plan. Jag har en avloppsavluftare om det nu heter så som kommer upp på taket men jag ser inte var den går ner inne i huset. Börjar undra om det är någon skarv på ett rör som har glidit i sär och där röret ligger osynligt mellan tak och vägg...

Vet någon om sådan lukt kan tränga igenom tjockt lager av silikon och fuktspärr?

Patrik
 
kan säga så här att avlopps lukt inte kan tränga igenom silikon för det används för att täta vissa saker inom avlopp där det inte passar med gummi nipell lr liknade.
 
Du har ju vidtagit flera åtgärder, inte ens fackfolk kan komma på orsaken. Dessutom säger du att lukten kommer vid innertaket. Har du lagt ut råttgift någonstans, kan det vara en död mus som är orsaken? De kan stinka ganska ordentligt.
 
nyrenoverat... nya rör och ventilation? Du har ju gjort det du kunnat , jag försöker gissa vidare. Vad har hänt med dom gamla rören och luftkanaler som kanske gick i golv och väggar? Har man dragit nya och dom gamla ligger kvar så kan man ju fundera på om någon gammal avluftning lämnades provisoriskt tättat och blivit otätt? Eller en avluftningsrör som går in i en vädringskanal ( ovanlig lösning men kan finnas) i skorstenen och lukten kommer in genom ventilationsventil? Ökad undertryck i huset och det sugs in luft från avloppsavluftning genom ventilationsventil? Du har sänkt tak - det kanske finns en gammal vädringsventil i det ursprungliga taket som spökar? Vet du hur det såg ut före renoveringen med alla avluftningar och ventilationskanaler? Det kanske kan leda till lösningen av gåtan?

Du kan hälla fex klorin i avloppet ovanför och kolla om det börjar lukta klorin i toan under ... klorin luktar starkt så kanske kan du spåra läckan? Kan inte komma på annat medel som luktar starkt men en starkluktande deodorant och varmt vatten kan kanske också fungera?
gaia
 
Redigerat av moderator:
hur går det med läcksökningen? Hittade du felet?
gaia
 
Hej och tackar som frågar :)

Nej jag har inte hittat felet ännu. Har kontaktat en ny rörläggare som tyvärr blev sjuk förra veckan innan han hade tid att komma. Jag har fortfarande inte en aning om vad eller var felet är.

Har dock en känsla av att lukten blir värre när det blir kallt ute... vilket gör att jag tror mer på att det är en läcka i ett rör och inte en spricka då rören drar ihop sig lite då det är kallt antar jag...

Som ni ser spekulerar man mycket nu då man är helt nollställd och förvånad över hur i h-vete det kan bli så här :)

Patrik
 
Det är inte så lätt att spåra en lukt som kommer och går :). Vi har en likadan fenomen i pannrummet och nu satsar vi på att ibland kan det vara större undertryck i källaren än normalt och avloppslukten sugs in någonstans ....men kan inte hitta varifrån den kommer .... :). Det är i källaren och det är inte så ofta det luktar illa där men irriterande ändå. Det vi vet idag är att det är oberoende om pannan går eller ej.
Spolade en gång med varm klorinlösning utan resultat .... kanske ska försöka lokalisera läckan med ammoniak när lukten kommer igen ... om jag blir riktig på hugget ... men just nu luktar det inget.
Lycka till!
gaia
 
I mitt hus kände vi för en hel del år sen avloppslukt, och det spårade vi genom vattenspolning! Vi kontaktade kommunen som tog tester på vattnet vid två tillfällen men det var bra. Jag gick sen ner i en avloppsbrunn utanför huset (villa) och vid avloppsingången till brunnen var det en spricka där avloppsvatten trängde ut i marken och följde förmodligen schaktet där vattenledningen låg! jag tätade läckan i brunnen och vattnet luktade därefter friskt!
 
Har varit med om fall där lukten kom ifrån porer i gamla gjutjärnsrör.
Porerna gick inte att se med ögat!
 
anaitis skrev:
Har varit med om fall där lukten kom ifrån porer i gamla gjutjärnsrör.
Porerna gick inte att se med ögat!
Ja , det kan vara en förklaring men det luktar bara ibland utan att vi sett någon samband med andra aktiviteter i källaren eller i avloppet. Finns en djup golvbrunn av emaljerat gjutjärn eller keramik ( svårt att bedömma) och den luktar ingenting även om man känner skunklukten högre upp vid taket ....I taket har vi ju inte några avloppsrör alls ....
Det luktar statistiskt sätt 0-2 gånger i månaden och vi kan inte komma på vad som framkallar den....och varför bara ibland under några timmar till ett dygn. Svårt att använda uteslutningsmetoden för man vet ju inte om den försvann av sej själv eller vi har fått en rätt rörstump tätt :). Proppade alla synliga rörstumpar sittande i väggar - spår efter gamla vattendradningar och annat mystiskt som blev bortkopplat . Gamla hus har sina gåtor som är svåra att lösa :)
gaia
 
hade problem med lukt från avloppet tidigare men det löste jag tillfälligt med något som kallas för avloppsrens, vilket jag hittade på biltema av alla ställen. det innehåller microorganismer som effektivit bryter ner organiska avlagringar i rörledningar. testa det så märker du juh iaf om lukten försvinner tillfälligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.