Jag tänker isolera ett förråd med snetak. Väggarna är 2200mm höga och sen börjar snetaket som går upp ytterligare 1200mm. Förrådet delas med grannen så jag har bara ena halvan. Taket består bara av vanliga reglar 145mm och sen är det lagt takpannor på detta utan något mer emellan. Väggarna består av vanlig träpanel och innanför tror jag det sitter en asfaboard (eller något liknande) och sen är det uppreglat 45x70mm. Det finns el indraget så planen är att sätta in ett element för att värma under vintern.
Hur ska jag isolera detta från vägg till tak? Jag vill behålla min höga takhöjd och vill helst slippa att ta ner tak och väggar uteifrån.

/Daniel
 
Taket..
Har du lagt takpannor direkt på reglarna? har du ingen takpapp eller liknande?

Väggarna.
Du sätter skivor med isolering i mellan reglarna (70mm isolering).
Där efter reglar du igen med 45*45 reglar som du sätter tvärs med de reglarna som sitter där i dag (dvs går de i dag i från tak till golv så sätter du 45*45 reglarna längst med väggen). Så sätter du isolering där i mellan också. Sedan på med någon skiva, typ gips eller nån trä skiva.

Plast o inte plast. Jag hade hoppat över plasten, då det är ett förråd och man vet aldig vilken temp man kommer att ha i framtiden.
 
I taket så ligger takpannorna direkt på reglarna (vet inte varför man valt att lägga dem så, var så när vi flyttade in). Där ligger ingen takpapp eller något annat emellan. D.v.s. om man står i förrådet så ser man undersidan av takpannorna. Det är ett eternittak som ligger idag.

Tack för rådet med isolering av väggar!
Är meningen att jag ska täcka befintliga reglar med isolering som då vilar på de nya 45mm:s reglarna eller ska jag bygga på med 45mm:s reglar vertikalt också?
 
Taket.. Okej.
Jag kan inget om Eternittak, men det låter ju merkligt och det känns inte så jätte tätt. risken som jag ser det är att det läcker igenom vatten.

Annars så sätter upp isolering (kanske 120mm isolering) där i mellan 145mm reglarna. Med luftspalt (typ 3cm) imellan isoleringen & yttertaket.

På med någon skiva på det så isoleringen inte ramlar ned.

Väggarna.
Konstruktionen bör se ut så här (jag hade glömt luftspalten).
fasad-Vindpapp/asfaltboard-luftspalt & 70mm reglar(vertikalt), 45mm isolering i mellan 70mm reglarna (så du får en luftspalt mellan isolering och yttervägg) - nya 45*45mm reglar horisontalt på 70mm reglarna. isolering imellan 45*45 reglarna (Ingel luftspalt)- gips eller annan skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.