Jag planerar att sätta upp ett dubbelt värmeskydd på väggen i bastun bestående av en mineritskiva och utanför denna en plåt. Enligt instruktionerna ska man ha ca 3 cm distans mellan vägg och minerit och mellan minerit och plåt.
Frågan gäller distanserna, vad använder man enklast, finns det färdiga distanser att köpa eller kapar man en bit rör, eller vad?
Tacksam för tips!
 
Någon som har erfarenhet av detta?
För att förtydliga så är det alltså luftspalten mellan brännbart material (väggen) och första värmeskydd som ska vara 3 cm och lika mycket mellan värmeskydd 1 o 2. Syftet är att få ställa den vedeldade ugnen så nära som 125 mm från väggen.
Distansen kan väl inte gärna bestå en träreglar som i sig är brännbara?
 
Kom igen nu, vad har ni använt som distanser?
 
Rörhylsor har jag också varit inne på men mitt problem är att ugnen ska stå i ett hörn vilket gör det omöjligt att komma åt från sidan inne i hörnet. Därför känns en plåtregel enklare men den får å andra sidan inte bygga mer än 3 cm och standardreglar är väl alltid minst 4,5, kanske går att kapa.... Men hattprofil låter ju intressant, gissar att det är en sådan som är avbildad i pdf:en. HIttar man hattprofil på byggvaruhus, någon som vet?
 
Hej!

En variant är att du tar några plåtremsor, ca 2 mm tjocka, och bockar till egna distanser. Fäst i väggen med skruv/plugg. Dra sedan fast mineriten med två RF-plåtskruv i varje distans, borde fungera. Jag bifogar en enkel skiss så blir det lättare att första vad jag menar...

Mvh Ulf
 
  • Fästbygel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, bra tips, det kan absolut vara värt att försöka, jag planerar att sätta rostfri plåt utanför mineriten med samma distans och dessa borde funka att sätta utanpå mineriten också. Tack för tips och skiss!
 
ett tips innan du köper mineritskiva, kolla på masterboard istället. Mycket lättare att arbeta med och framför allt billigare! Finns på bl.a. K-rauta
 
Försent, har redan köpt minerit :)
Men å andra sidan så hittade jag dem på Blocket så det blev väldigt mycket billigare än nypris ändå. Så jag får stå ut med att de är lite bökigare att kapa. Tack ändå för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.