Hej!

Detta har stöts och blötts en hel del på forumet, då jag är total-rudis på sånt här vill jag gärna ha era synpunkter med just mina förutsättningar!

Jo, jag bygger nytt badrum och tvättstuga i källaren samtidigt som jag också kastar ut gaspannan och installerar bergvärmepump. Bor i Stockholm och huset är i ett plan (+källaren) och från 1939.

Min ide är att installera en kanalfläkt som suger luft från badrum och tvättstuga (och övriga källaren) och trycker ut den via skorstensstocken. Är det en bra ide eller behöver jag vara orolig för kondens och frostsprängning i skorsten? Jag kan också sätta ett rör i skorstenen, tror jag kan få ner ett 100-rör...

Jag vill ha fläkten på lågt varv konstant för att kompensera ett sämre självdrag då gaspannan försvinner, det kan ju aldrig vara fel?

Jag vill att fläkten automatiskt maxar då vi duschar, hänger tvätt eller för annan fukt, kan jag få till det genom att installera en hygrostat inuti röret brevid fläkten, det läste jag nånstans och det tycker jag verkar urfiffigt?

Jag vill oxå kunna forcera igång fläkten på max och för en viss tid, det kan ju vara trevligt om nån klubbat på toan... Är det bara installera en timerknapp parallellt med hygrostaten?

Vad tror ni om det, skulle ni ha gjort annorlunda??

Jag skulle bli supertacksam för era erfarenheter, rekommendationer och kunskap!!

/Östen
 
Jag hade nog monterat en takfläkt för att inte trycksätta skorstenen. Hygrostat och forceringsknapp går att köra paralellt.

Har du självdrag i resten av huset rekomenderar jag att du kopplar in även den på fläkten för att inte få tilluft i badrum pga din nyinstallerade mekaniska ventilation...
 
Tack!

Lite följdfrågor:

- Är detta en helt ljudlös lösning, det vore ju bra?
- Verkar smart att dra matning och styrning i skorstenskanalen, är det en bra lösning?
- Behöver jag dra ett rör i skorstenen för att undvika kondens och frostsprängning?

Är det någon som kan rekommendera en bra takfläkt för ändamålet som också är snygg, diskret och inte förfular nu när jag lyckats rensa bort antenn och parabol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.