Tydligen krävs bygglov om jag skall sätta igen ett fönster vid badrumsbygge. Detta för med sig en hel del extra kostnader och eventuellt förseningar. Dessutom blir det en viss förfulning om jag sätter igen fönstret.

Kan det vara godkänt att bygga innervägg innanför fönstret d.v.s. så att fasaden inte ändras alls men att jag får en homogen kaklad vägg på insidan? Borde inte vara några problem att fixa med skivor, en ram och isolering. Längst in blir det naturligtvis de godkända våtrumsskivorna. Fönstret finns kvar och jag kan ju alltid måla en arg hund på träskivan::D
 
Hunden får inte vara arg. Och hunden skall vara av sådan karaktär att den inte väsentligt avviker från andra hundar i byggnadens omgivning.
 
  • Gilla
_peterpantless_ och 1 till
  • Laddar…
Man kan göra som du beskriver, men du får ett hus som är mer svårsålt sedan. Låt oss anta att en i grannskapet boende illbatting med eller utan avsikt kastar en projektil, motsvarande en sten eller hård snöboll, mot detta konstnärligt dekorerade fönster, och det går sönder. Skall du då bryta upp badrummet för att komma åt att byta fönstret?
 
Swetrot. jag vill ju inte sälja mitt hus och det finns inga projektilkastande ungar i grannskapet :rolleyes:

Om jag hade satt igen fönstet enligt mina tankar hade jag fixat så att jag kunde öppna det utifrån t.ex. med skruvar i fall man nu skulle ha fritidsproblem och få för sig att putsa insidan.

Med jag har nog detta som en nödlösning och hoppas at kommunen utan allt för stora avgifter tillåter att jag sätter igen fönstret. Detta hade jag nog gjort förr eller senare i vilket fall som helst men just nu med nytt hus och många avgifter hade jag kunnat skjuta upp denna kostnad.
 
Sätt ett fönster som dekoration enbart. Inte enligt reglerna men svårt att se.
I ett badrum så är det väl även passande att frosta glaset så risken att nån ser igenom det lär vara minimal.

/Kent
 
Föreslog min patentlösning för kommunen och det var väl iofs tillåtet (kanske) men de rekommenderade att välja den tekniskt bästa lösningen d.v.s. att sätta igen fönstret. De trodde att det bara skulle bli en merkostnad på ett enkelt bygglov på ca 500 kr och det är väl inget att bråka om. Som ny husägare börjar jag nu förstå vilken byråkratiskt värld man kommer att tvingas bo i. Jag skulle valt ett hus i ödemarken så hade jag sluppit en hel del av alla dessa regler. Nu skall jag härnäst komma på bästa/billigaste sättet att sätta igen fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.