Allt är relativt. När jag kollade på vinden så hade jag 2.5cm isolering...
 
Då kanske du har frusit?

Vill bara förklara mej;

Jag utgick från att det är fråga om tilläggsisolering. Om man ska isolera från början så att säga så är det jättebra med 40cm isolering. Men knappast alld detta på utsidan väl? Då kommer huset se ut som en alpstuga. Man har upp till tio cm på utsidan och sedan kör man på traditionellt vis mellan takstolar. Det är min tolkning av det som står att läsa på Thermisols hemsida. Jag tror att Bror och jag menar samma sak egentligen...
 
J
Talade just med en säljare hos Thermisol och det skall räcka fint med bara 10cm isolering på utsidan om man bara tänker på fukt aspekten.

"Gore-tex" membranet kan man lägga direkt på råsponten eller ovanpå cellplasten.
 
Thermisol verkar jättebra, jag undrar bara hur man fäster bärläkten. Så som det indikeras i monteringsanvisningen drar man långa skruv genom läkt och isolering. Dessa skruvar blir ju köldbryggor varenda en! Hur tacklar man detta problem?
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
Consensus skrev:
Thermisol verkar jättebra, jag undrar bara hur man fäster bärläkten. Så som det indikeras i monteringsanvisningen drar man långa skruv genom läkt och isolering. Dessa skruvar blir ju köldbryggor varenda en! Hur tacklar man detta problem?
Enligt vad jag hörde av en byggingenjör här i Stockholm sa han att problemet var "mindre" eftersom skruvarna var i en varm miljö och han bedömde att inte köldbryggan skulle nå ner till trät.

Men jag vet ju inte...

Hepp
//B
 
J
Consensus skrev:
Thermisol verkar jättebra, jag undrar bara hur man fäster bärläkten. Så som det indikeras i monteringsanvisningen drar man långa skruv genom läkt och isolering. Dessa skruvar blir ju köldbryggor varenda en! Hur tacklar man detta problem?
Skruvarna lär ju iofs bli "köldbryggor " men det är säkert försumbart.

Undrar docj lite om det är bäst att lägga "Gore-tex" membranet direkt på råsponten eller ovanpå cellplasten?

Känns som att man vill ha den så när fukten som möjligt dvs. närmast solen/utsidan.

Vad tror ni?

Någon som har funnit mer information om "Gore-tex" membranet ?
 
Jag kan tänka mig att Gore-Tex membranet inte alls är lika slit starkt som takpapp. Så jag skulle inte tro att det klara av allt för många år oskyddad (mer eller mindre) ovanpå cellplasten. Under cellplasten så är den dock skyddad mot solensvärme och den västa vätan.
 
J
Per-Erik skrev:
Jag kan tänka mig att Gore-Tex membranet inte alls är lika slit starkt som takpapp. Så jag skulle inte tro att det klara av allt för många år oskyddad (mer eller mindre) ovanpå cellplasten. Under cellplasten så är den dock skyddad mot solensvärme och den västa vätan.
Mycket sant, det ser rätt klent ut.
 
nu vet jag inget om lågtidsaspekten man stark är den, gick knappt att få i sär med kniv, lite överdrift men den skulle tydligen hålla att falla mot om man bara hade den spänd mellan takstolarna.

Å andra sidan så var det max 3 månader i solljus som gällde, jag lade min under cellplasten och jag kan se att det kondenserar en hel del fukt mellan duk / cellplast eftersom det blir små istappar i kanten.
 
Marive skrev:
nu vet jag inget om lågtidsaspekten man stark är den, gick knappt att få i sär med kniv, lite överdrift men den skulle tydligen hålla att falla mot om man bara hade den spänd mellan takstolarna.

Å andra sidan så var det max 3 månader i solljus som gällde, jag lade min under cellplasten och jag kan se att det kondenserar en hel del fukt mellan duk / cellplast eftersom det blir små istappar i kanten.
Om det blir istappar innanför cellplasten funkar ju inte isoleringen. Den borde väl göra så att taket är varmt och att kondensen hamnar utanför cellplasten. Eller?

//B
 
Marive skrev:
jag kan se att det kondenserar en hel del fukt mellan duk / cellplast eftersom det blir små istappar i kanten.
Jag förmodar att du menar att fukt/vatten som kommer ut i nederkanten, vid takskägget, fryser till och bildar "istappar".

Helt ok i så fall tycker jag. Visar att duken fyller sin funktion och hindrar vatten från att rinna igenom.

//KoW
 
Jag går också i dessa tankar om att isolera taket på utsidan. Funderade lite på om inte skruven genom cellplasten kan leda ner fukt i råsponten???
 
Skulle det vara större risk med skruv än med spik menar du?
 
Hej alla som funderar på ett sk. omvänt tak, dvs. tak med isolering utanpå takstolarna. Detta är ett vanligt sätt att isolera i alperna, där klimatet kan tänkas likna det vi har, förutom mera snö kanske. Varför gör de så då? Jo, de är snåla. De vill ha allt utrymme de kan få på vinden för att hyra ut åt oss nordbor när vi letar efter en stuga för skidsemestern... Ingen isolering mellan takstolarna alltså.
Cellplast finns i olika råmaterial, vanligast är polystyren (ExpandedPolyStyren och eXtrudedPolyStyren) där XPS är betydligt bättre att isolera värme, suger i sig mindre vatten och är mekaniskt starkare. Sedan har vi PolyUretan (PU). Skillnaden är den att PU har "tomma" celler, dvs fyllda med luft eller rester av drivgaser (tex. CO2) och EPS eller XPS har cellerna fyllda av själva materialet. Här av följer den skillnad som man hittar i värmeisoleringsvärden. PU är klart bättre en EPS och lite bättre an XPS för att värmegenomgång i gas är så låg. PU cellväggarna är vattentäta emedan PS inte är det. Men PU är dyrare.
Åter till dom snåla tyskar och sveitsare. De betalar mera för isolering i PU för att det är bättre. De finns knapt alls EPS eller XPS i takisoleringar. Detta för att EPS och XPS suger i sig fukt mera än PU. Fukten vandrar vidare och kondenseras när temperaturen sjunker närmare utsidan. Detta leder till problem, även om det så vanliga grästaket skulle må fint... Alltså materialer inifrån utåt i detta fall, takstolar, råspånt, cellplast, undertak, rote och tegel. INGEN fuktspärr, märk väl. Man litar på PU-materialets låga ånggenomgåmgskoefficient (tex. z = 9.6 m2/hPa (EN 12086)).
Ofta väljs det sådana kvaliteter som har passande ytskikt till ändamålet. Tex. vattentät översida av impregnerad glasväv som håller att gå på och papperbaserad undersida. Båda skikten släpper ånga igenom men inte vattendroppar. Presis som Core-Tex.
Det finns en annan tråd i forumet som kan ge ytterligare info
www.byggahus.se/forum/isolering/104280-stiferite-isolering.html

Själv håller jag på med bygge av en bastu och provar denna typ av tak, Återkommer när jag har erfarenheter.
 
Tack till KimmoW som visar på ett stort problem med Sverige. Vi är så otroligt traditionella och kan inte släppa hörnflaggan utan grov övertalning.

Givetvis har jag en kompletterande fråga till cellplast på taket. Om jag lägger på ett antal cm på taket hur gör jag med gaveldelen av vinden? Kan man anta att det måste göras något åt gaveln, särskilt delen närmast taket, för att inte få fuktproblem?

//B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.