Jag håller med som någon annan sa, inte tänker jag sitta i mörkret bara för att spara ett par spänn.. Jag kör med automatisk utebelysning, spottar i alla fönster, datorer etc. Har dock bara A eller bättre på samtliga vitvaror inklusive torktumlaren. Tränar varje dag så det blir mycket duscha. Huset är nybyggt med boyta på160 m2, integrerat garage på 25 som också värms. Januari landade på ca 2300 kwh, varav hushållsel 420. Har bara en lökig nibe 360p så är det något jag kommer ändra så är det att borra till bergvärme, kanske i vår.
 
Det är ju inte svårare än så att vi alla har olika ekonomiska förutsättningar. Somliga sparar på alla håll och kanter, även om det kanske handlar om summor som mer välbeställda kan ignorera fullständigt. Så enkelt är det, och det får respekteras.
 
Mikael_L
tompas11 skrev:
Ähh vad ni klagar. ;)
Står ju var och en fritt att flytta till andra länder om man tror att gräset är grönare där...
Ähhh, jag blir bara både förbannad och trött på ett sånt uttalande.

för det första så är det faktiskt inte bara att flytta var man vill, vi lever lixom inte längre på 1800-talet. Numera är nästan alla länders gränser stängda som grundtillstånd. Flytta inom EU är väl däremot någorlunda lätt men det är långt ifrån hela världen.

Sen kan det faktiskt vara så att man gillar något med sitt egna land. T.ex. klimatet eller naturen, sina vänner eller sin släkt osv. Och man vill inte "lösa" det som är dåligt i landet genom att flytta härifrån.

Rejält OT, men det var ditt inlägg med ... ;)
 
Hej

Helt ärligt, följer upp mitt kwh pris måndadsvis och kör rörligt. som värst i september hade jag 1.68, senaste månaden var 1,29 (nät+el). Har BV och förbrukar tot ca 15000 kwh/år.

Irriterar mig lite på alla som göder bolagen med tillsvidare priser, det tar 10 minuter att byta leverantör. Betalade förra månaden 44 öre/kwh. Tillsvidarepris kostar säkert 75 eller nått. Plus att ni betalar moms basterat på det högre elpriset!

Mitt råd till alla, om ni inte gjort det, byt idag, spelar ingen jättestor roll till vilken, finns några sajter som elskling etc.
 
ZNK skrev:
Hej

Helt ärligt, följer upp mitt kwh pris måndadsvis och kör rörligt. som värst i september hade jag 1.68, senaste månaden var 1,29 (nät+el). Har BV och förbrukar tot ca 15000 kwh/år.

Irriterar mig lite på alla som göder bolagen med tillsvidare priser, det tar 10 minuter att byta leverantör. Betalade förra månaden 44 öre/kwh. Tillsvidarepris kostar säkert 75 eller nått. Plus att ni betalar moms basterat på det högre elpriset!

Mitt råd till alla, om ni inte gjort det, byt idag, spelar ingen jättestor roll till vilken, finns några sajter som elskling etc.
Sagt och gjort!

Jag fick en räkning på 1500:- för jan och feb tillsammans.
Inte så farligt tycker ni kanske, men betänk då att vi förbrukar bara 300Kw/mån (ansluten till fjärrvärme).
Förvisso beror den höga räkningen tll viss del av att vi fortfarande har en gammal mätare och den beräknade förbrukningen (som vi betalar för) är 55% högre än den verkliga.
Men jag hade även tillsvidarepris.
Bytte precis till rörsligt hos skelleftekraft och kommer spara ca 15öre/kWh och slipper då dessutom fast årsavgift på 150kr.
 
GzO

Njaa, varmvattnet att tvätta mig själv i låter jag fjärrvärmen ta hand om, lite högre siffror där då förstås 3,1 MWh i Januari.



.............
3,1 Mega Wh


Du måste vara ren:D:D:D
 
3,1 MWh Sorry var ju ej så mycket ......
Det har varit en hård Helg .......= förbrukat lite många celler (tror jag)
 
Vår senaste elräkning gick på hela 4700 kr för januari månad. 3700 kW förbrukad el. Vi är nyinflyttade och bor i ett hus byggt 1926 på 112 kvadrat. Vi har en otroligt kall källare där det drar upp kalluft. Tror att det är källaren som är värsta boven... Vi har en gammal elpanna och en luftvärmepump så vi borde ha lite lägre förbrukning kan man tycka? Huset har också tyvärr ganska tunn isolering...

/Ola
 
Du är inte ensam Ori. Kåk från 1920 talet, 2glasfönster, kall oinredd källare och en antik L/V pump, ca 3500KWh/mån...

Tur att man har braskamin så att man kan få upp innetempen till omkring 20grader... :D



//Fredrik
 
O jag som tyckte att jag hade hög elförbrukning
med 19000 kw /år
i mitt lilla hus 280m2 byggt 1910, 2glas o groggveranda + garage 18m2 med grundvärme +verkstad 45m2 med grundvärme
Men jag undrar om det är någon mer som tycker att det har blivit högre förbrukning sedan dom bytte till automatavläsningen
min förbrukning stack direkt från 16500 till 23000 på ett år, så jag fick sänka innetempen på pannan lite o elda med gratisved lite mer upp till lagom värme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.