Hej,
Jag har en nyinstallerad bergvärmeanläggning och behöver hjälp med optimeringen. Här kommer några kluriga frågor till expertpanelen från en nybörjare!

1. Temperaturen på radiatorsystemet ligger på ca 41 ut och 33 in. Hur stor delta-T bör systemet hålla och varför, bör jag göra några justeringar?

2. Antalet starter per dygn är knappt 40 vilket känns som väldigt många(?). Vilka parametrar påverkar antalet starter, tex cirkulationspumpens hastighet? Vad är mest optimalt om man väger in strömförbrukning, livslängd, mm? Kompressorn går 20-30 min/start.

3. Köldbäraren håller ca 3'C in och 0'C retur. Är temperaturen oroväckande låg för ett nyborrat hål? Har hört att berget ska hålla ca 7'C i regionen? Finns något lämpligt riktvärde för delta-T att optimera mot? Vilka paramterar påverkar förutom effektuttaget?

Anläggningsdata
NIBE 1225-8
170m borrdjup, ca 160m aktivt
Installation jan-09
Varmvattentemp ca 50'C
Kompressorns drifttid ca 12-15 h/dygn, dvs ca 20-30 min/start
Systemet har inte behövt gå på tillskott
Radiatorsystemets circulationspump går på lägsta hastigheten (1 av 3).
Kurvlutning 9
Utetemp under mätperioden har pendlat mellan -2'C och 2'C

Fastighetsdata
Souterrängvilla 185m2 i Älvsjö, södra Sthlm (inkl garage med lägre temp)
Byggår 1950, ö-vån tilläggsisolerade väggar på 70-talet
Innetemp 20'C
Tidigare uppvärmning kombipanna olja/el. Förbrukning knappt 3m3 olja/år. Vid "svensk vinter" drog elpannan ca 2700-3000 kWh/månad.

7 radiatorer per våning modell äldre=effektiva. Radiatorer undervåning fullt öppna, termostater på övervåningen. En slinga för hela huset med avstick tillopp/retur för varje radiator.

Tacksam för smarta optimeringstips!
 
1. öppna alla termostater på max, får du för varmt i ett rum så ska du strypa ner tempraturen med fast strypning (görs oftast bakom termostaten)
när du har samma tamp i alla rum (kanske inte rätt tempratur, men samma)
då kan du ändra kurvan, tills du når rätt inomhus temp (huset är segt, kan ta 24h för husett att reagera fullt ut)
om du når rätt temp vid en viss väderlek så kanske inte den håller rätt temp i alla väder (den styr ju på en utegivare)
Kör så att du ser till att kurvan gör att du har samma temp oavsett utmus temp, sen korigerar du till rätt remp genom att vrida på parallelförskjutnings ratten tills rätt temp är nådd


Detla t mäter du när pumpen gått 10 min eller mer. då ska du har delta t på varma sidan på 7-8 grader (justara med cirkulationspumpen)
man ska ha denna temp för att få energisnålast värmning, har med gasen inuti värmepumpen att göra.

Delta t på kalla sidan ska vara 3, justera med cirkulationspumpen.
3 grader in ser bra ut.


Antalat starter / dygn bör inte överskrida 20 (kan också mätas med max 3 starter / driftstimme)

här ska du kolla så gradminutrarna "äts upp" fins många justeringar man kan göra, om det inte hjälper med termosterna på max.
bland annat kan man höja max temp dif.
du bör också direkt gå in o öka gradmenutrarna för tillskotts el, mins inte vd den står på idag (kan vara typ 100) öka gärna till 300 om det går på din maskin)
dom vanliga gradminutrarna står på 60, dessa gåra att öka, o kan också göras direkt, sätt dom på 80 eller 100
 
Towi

Har du komfort idag, så behöver du inte göra några förändringar på radiatorerna. Indantaget att du har någon/några radiatorer som kortsluter systemet. Kortslutning menas att flödet är allt för högt i någon radiator, som då ger ett för lågt flöde i övriga radiatorer. Finns det en ny radiator i pannrummet?

Har du äldre radiatorventiler på övervåningen, så finns inte de justerbara radiatorventiler som Carman nämner. Då måste man justera på returen. Inte så lätt att få till om radiatorerna är överdimensionerad. Men det är heller inte någon omöjlighet.

DeltaT 8° är perfekt för en Nibe, genom att den har köldmedium R407C. Det är en blandgas som har tre olika kondenseringstemperaturer, som kondenserar i ett spann om ~6°. Det i sin tur gör att systemet ger bästa effekt om deltaT ligger mellan 7°-10° även om det fungerar med lägre delta.

Livslängden påverkas av antal starter och framledningstemperatur d.v.s. många starter och hög framledningstemp kortar livslängden.

Att öka gradminuterinställningen för att minska antal starter ger högre framledningstemperatur. Speciellt om värmepumpen är överdimensionerad i ett radiatorsystem.

Att tempen för köldbäraren är lägre än bergtempen är naturligt, för i annat fall kan den inte hämta någon energi.
 
Hur har det gått???
har du lyckats få anläggningen att jobba normalt ?

om du har över 25 starter / dygn så ska du verkligen ta o kolla över anläggningen!
 
F
Jag hakar på samma tråd..... Har precis installerat en Nibe 1225-6. Kör med endast utegivare och "fulla spjäll" på golvvärmen. Verkar ha stabil inomhustemp (20,5-22) vid kurva 5 -2. Har haft utetemp mellan -8 och +4. Har mellan 10 och 12 driftstimmar/dygn och runt 25 starter. Höjde ganska omgående gradminuterna till 90 och har relativt låg tappvattentemp, 47grader (start 37grader.)

Har förvisso inte lusläst manualen men jag minns inget om inställning av pumphastigheten påcirkulationspumparna. Jag har hittat nån inställning där jag tror mig ställa in delta T på både köldbärarpump och cirk.pumpen på varma sidan och trodde då i min absoluta enfald att jag på detta sätt reglerade pumphastigheten. Ställde dom till 3 resp. 7 grader (var 3 reps. 13 default) Vad är det jag har ändrat igentligen??

Och vad kan jag göra för att komma ner lite på antalet starter?

Nybyggt 148m2 ett plan med flytande (och förhoppningsvis snabbreglerad) golvärme förlagd i 50mm EPS. NIBEn i fristående garage.
 
Detla-t säller du enbart med hastigheterna på cirkulationspumparna.

jag tror du har ändrat max tempdiff, ändre tillbaka dessa!
denna inställning är en nödgrej. om begärd temp & den faktiska tempraturen av viker med mer en detta värde, så stäns värmepumpen av, eller startas, beroende på åt vilket håll det är.
den låga är nog styrnng mot elpatronen(har inte dubelkollat i handboken) den högre är för värmepumps drift & kan i värstafall ökas en aning (15)

om du kollar på dina gradmenuter så ska dom räkna ner till 0 innan värmepumpen stannar, gör dom itne det, utan bara försvinner, då kan du öka lite på denna.
 
hoppas du höjde gradmentrarna för elpatronen 2 till 3 gånger så mycke som du höjde den andra (du kan höja den till max, o sänka om du får problem)

du har så klen pump, så du borde inte ha så många starter som du har. jag tror att din elpatron gå in o förstör lite, tilsmmans med att allt stannat på för hög tempdiff
 
F
CarMan skrev:
hoppas du höjde gradmentrarna för elpatronen 2 till 3 gånger så mycke som du höjde den andra (du kan höja den till max, o sänka om du får problem)

du har så klen pump, så du borde inte ha så många starter som du har. jag tror att din elpatron gå in o förstör lite, tilsmmans med att allt stannat på för hög tempdiff
Får nog läsa lite manual. men nån elpatron har inte gått in en sekund ännu förutom dom timmarna då jag startade upp pumpen.
 
kolla ockå delta-t över arje slinga, så ingen är "kortsluten"
 
F
CarMan skrev:
kolla ockå delta-t över arje slinga, så ingen är "kortsluten"
Där är jag inte med på va du menar??
 
F
Har ställt om delta t till fabriksinställningarna 13 resp. 3 grader.

Har även läst igenom "inställningar" kapitlet med förhoppningen att hitta hur man ändrar pumphastighet men hittar inget.... hur & var???
 
det sitter ett vrede på pumpen, finns 3 hastigheter att välja på.

du ska mäta delta-t för varje slinga på din golvvärme, för att säkerställa att ingen slinga har för lågt delta-t (går du under delta-t på 4 så kommer det att störa värmepumpen)
 
F
CarMan skrev:
det sitter ett vrede på pumpen, finns 3 hastigheter att välja på.

du ska mäta delta-t för varje slinga på din golvvärme, för att säkerställa att ingen slinga har för lågt delta-t (går du under delta-t på 4 så kommer det att störa värmepumpen)
Ok, tackar för det. Trodde att det var inställbart via menyerna. Hur mäta delta-t för varje slinga? Stänga dom en och en och kolla delta-t på pumpen eller finns det smidigare sätt? Och hur stor är risken att endast en slinga är öppen?
 
om jag fattat rätt så kör du utan termostater på dina slingor?
om du mäter på slingorna när pumpen arbetat i 10 min eller mer, så kan du mäta på slangarna med en IR- termometer
 
CarMan & Plexus,

Tack för era tips! Jag dubblade gradminuter för VP (120) och TS (600) och nu gör pumpen ca 20 starter/dygn med en drifttid på 45-75 min/start. Har faktiskt inte kunnat märka någon övrig skillnad, trodde framledningstempen skulle bli högre. Circ.pumpen radiatorsystemet fortfarande på lägsta hastigheten I.

Det här med termostater - varför inte? Har hört det på annat håll också men aldrig fått en förklaring. Vet någon av er? För att förtydliga: fullt öppna vred på undervåningen som vi ställt in pumpen efter. Termostater på ö-våning. Alla radiatorer går på en slinga med separata tillopp/returer till varje. Alla radiatorer är av gammal svårmålad typ med genomgående djupa flänsar.

Tack för bra support!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.