Hej! Tänker ev ge mig på att sprutlackera våra släta dörrar och skulle behöva lite tips på vad man behöver för färgpistol samt kompressor. Inte sugen att spendera hela lönen men vill heller inte köpa det billigaste krafset.
Någon som har tips/erfarenheter?

Ha det gott!
 
Vi rollade dörrarna, blev helt OK.
 
Det går att få det bra med spruta, men var beredd på att det tar mycket tid och en del pengar. Jag hade lämnat in mina dörrar på sprutmålning. Mycket bättre och mycket enklare. Visst det kostar en del, men jag tror du ångrar dig om du försöker dig på att göra det själv.
 
Är fast besluten att sprut. Dels för att det verkar kul samt att dörrarna inte är värda att lämnas in på lack då detta kostar runt 1000:- per dörr.
Någon som själv sprutmålat ngt där hemma och kan berätta vilken utrustning ni använt?
 
Jag köpte en HVLP-spruta på Hornbach för 899:-. Det är ju smidigt för den har inbyggd komressor och ger inte ifrån sig särskilt mycket färgdamm. Det var iaf vad jag hade hört (sök på "HVLP" här på forumet). Testade alla möjliga viskositeter och inställningar på sprutan men fick aldrig till det. Dörrarna blev aldrig helt släta, trots fanatiskt underarbete, utan de såg rollade ut. Slutade med att jag gav upp och lät det vara (var ändå bara ett provskott på 2 källardörrar).

Vet inte om det var just den sprutan som sög eller om det var jag som i sista änden gjorde något fel. Nästa spruta jag köper blir en konventionell som man kopplar till kompressor. Jag har ju ändå en kompressor och då får man ju ett användningsområde till :).
 
Jag har sprutat en dörr, några skåp jag gjort med luckor och en del enkla möbler i MDF så här långt. Använde först en billig konventionell kompressordriven spruta med stort munstycke (2,0 mm) och Beckers Perfekt vattenbaserad färg. Det funkade rätt bra, men det var verkligen inte effektivt. Gick åt massor med färg och det dammade mycket.

Skaffade sedan en Fuji turbin Q4 (www.fujispray.com) från Axminster för en stor del av en månadslön. Den fungerar mycket bättre, men färgen måste späs med vatten ca 30%. Sprutdimman försvann i stort sett helt (med en gammal spisfläkt som utsug) och *mycket* mindre färgförbrukning. Turbinen funkar bra, men sprutan är inte så bra som jag förväntat mig. Färgmunstycket sitter inte riktigt i mitten av lufthålet vilket jag inbillar mig gör sprutbilden ojämn. Funkar ändå, men inte helt 100%. För att spruta vattenbaserad färg (latex) måste jag använda fullt tryck för att få en bra finfördelning av färgen. Gissar att detta inte funkar på en billigare turbin (dvs med färre steg i turbinen än tre). Med för lågt tryck så blir resultatet helt klart likt rollat.

Jag har inte fått spegelblankt resultat med latex, utan det blir en aning apelsinskal men inte mer än jag tycker är helt OK på möbler. MYCKET bättre än penselmålat! På bilen hade jag inte accepterat samma finish. Men jag gissar att mycket sitter i färgen, hur bra den flyter ut innan den torkar eller rinner. Beckers färg har jag övergett eftersom Caparols fungerar mycket bättre och dessutom är betydligt billigare. Men jag har mycket kvar att lära, men jag ångrar inte en sekund att jag gav mig på detta. Det blir så enormt bra resultat och det går fort. Efter att man maskerat förstås...

Varför brände då jag såpass med pengar på detta? Tja, det är kul och jag målar en hel del på huset vilket jag tror kommer att bli mycket enklare med turbinen. Renoverar övervåningen nu och tror att det kommer att funka bra att spruta panelinnertaket, fönsterkarmar med foder och smygar och hallväggarna med den. Plus att spruta alla lister innan uppsättning.

Men i sanningens namn så har jag tidigare fått mycket bra resultat av att rolla dörrar med samma färg, i princip helt utan gräng. Konsten var att våga använda riktigt mycket färg. Skillnaden mot mina sprutade dörrar är inte lätt att se
 
JPW: Becker Perfekt är ju en utomhusfärg. Någon särskild anledning till att du sprutmålade möbler med den?

Själv körde jag med Becker Aqua lackfärg (spädd med 20-40% vatten) med ovan nämnda resultat. Tror dock inte att det var färgens fel att det sket sig då jag fått bra resultat när jag rollat med Beckers Aqua.
 
Ni skriver om vattenbaserad färg. Men enligt mina erfarenheter om målning är det oljebaserad lackfärg som gäller om man vill att den ska hinna flyta ut och bli jämn innan den torkar. Lite tråkigt med lacknafta bara...
 
esox71 skrev:
JPW: Becker Perfekt är ju en utomhusfärg. Någon särskild anledning till att du sprutmålade möbler med den?

Själv körde jag med Becker Aqua lackfärg (spädd med 20-40% vatten) med ovan nämnda resultat. Tror dock inte att det var färgens fel att det sket sig då jag fått bra resultat när jag rollat med Beckers Aqua.
Det är ju jag som svamlar, det var förstås just Aqua jag använde.

Men jag tror faktisk att Aqua är svårare att få att flyta ut än tex Caparol Lackfärg V25 som jag använt på sistone. Den behöver jag knappt späda alls.

Jag tycker att svårigheten är att inte få sprutdamm på en färdigmålad yta när man målar intilliggande ytor, det krävs att man planerar stråken...

Vattenbaserad färg torkar kvickt (20 min), så man hinner inte med många justeringar innan det är för sent. Men det ska man ju inte behöva om man gör rätt direkt ;-) .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.