halloj
Jag renoverar ett gammalt torp. Och har nu gjort små garderobsdörrar i pärlspont. dim 12x 95. Därrarna är typ 80 cm höga och 45 breda. Nu är det så att dessa har ju slagt sig väldigt mycket. Antar att virket torkat efter att jag satt ihop dessa. Kan man Få dem raka på något vis? Typ blöta på dem och sätta dem i spänn så de blir raka igen eller e de kört?
Har inte gjort något Z på baksidan då jag inte trodde att det skulle behövas när dörrarna va så små.
Har nu bara 2 vågräta ribbor som håller ihop dörren.
Tar gärna emot tipps på hur jag ska göra.

Mvh Calle
 
Vad roligt att läsa! Eller inte roligt att det gått åt skogen för dig, utan för att jag själv har EXAKT samma problem då jag under några veckor snickrat en platsbyggd garderob där jag tänkt snickra dörrar i samma dimension som du (två mindre luckor 60x50 och två dörrar 180x50). Jag bor i ett gammalt hus med mycket interiör i pärlspont, men jag tror (som lekman) att vi idag upplever många problem med att virket slår sig vid tex hantering med modern pärlspont på grund av virkets snåla dimensioner - 12mm i tjocklek är helt enkelt inte till för annat än att klä väggar med.

Jag gjorde en av de större dörrarna ungefär som du, fast med ett Z på baksidan. Det slog sig ganska rejält. Har sedan dess införskaffat ett fräsbord och gör nu enklare spegeldörrar med ram av planhyvlad 21x69 och fräser ur ett spår där jag skickar in pärlsponten. Resultatet är vansinnigt bra tycker jag, då jag på intet sätt kan kalla mig snickare (ännu).

Pröva räta till luckan med ett Z - annars kanske du måste göra ett kryss (men behåll dina två brädor uppe och nere.

3D-skiss på skåpet som gjordes före bygget:
 
  • skåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det stämmer nog ganska bra, vi har trekvarttum i pärlspånten som skåpen är gjorda av och det är ca 19mm så det är väldigt stor skillnad. Det har väl också att göra med torkningen. Det är stor skillnad mellan ett rum och en fuktig brädgård trots plasten. Några månader inne i det aktuella rummet kan ju inte skada.
 
Hej hej tack för svaren.
Jo de har ju med torkningen å göra. frågan e ju om de går att återfukta dem å sätta dem i spänn så de blir raka. men risken e väl att de spricker i stället.
Trodde jag skulle klara mig utan Z då de ju e så små dörrar men får väl sätta dit ett sånt å se va som händer.
 
  • Gilla
Ensimon
  • Laddar…
Ett alternativ är att fuska, det kommer inte att slå sig i varje fall...
 
Jo de finns ju panelskivan å liknande. Tänkte ha sådana från början men tyckte detta skulle bli snyggare. Men nu vete 17
 
Så här ar det att alt virke som inhandlas på en typ brädgård/byggmarknad
har en mycket högre fuktkvot än virke som används till möbler och sen skiljer det och så på kvaliteten.

Om man ändå vill använda virke inköpta på ovannämnda ställen kan man först såga tre spår med cirkelsåg på baksidan på varje bit ca 1/3 till 1/2 tjockleken sen torka det inomhus ihoppspänt med spännband med ströläkt mellan varje rad vågrät som lodrät i ca 6 mån beroende på tjocklek men för pärlspont tror jag det räcker
Efter att du sedan släpper på spännbandet så låt det ligga ytterligare några veckor för att se om det finns kvar några spänningar i virket.

Tänk på att det blir ökad fuktighet i rummet som du torkar virket i så ventilera eller ännu hellre använd en luftavfuktare men var försiktig med avfuktaren för virket kan torka för fort

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Kan inte riktigt förklara varför, men känner en enorm motvilja mot fejkpärlspånt, kan vara för att riktig pärlspånt ger ett levande intryck för varje skarv blir unik. Ska jag ha MDF så blir det slätt eller släta paneler, inte låtsaspärlspånt.

Såga spår är tveksamt, dels ser det fult ut i en skåpdörr, dels har det i min erfarenhet ingen vidare chans att lyckas. Torka i press däremot känns rimligare.
 
Redigerat:
Jag sa aldrig att det är fint men spåren är till för att ta upp spänningar man kan limma det stumt om det inte är 80cm dörrar
Titta på tex massivt golv dom har ofta spår på undersidan.

Angående mdf så är det väldigt praktiskt. Byggnadstekniskt och hållbarhetsmässigt så är det bara fördelar. Kan slå vad att man inte ser skillnad på mdf eller pärlspont i massivt under vissa förutsättningar att pärlsponten sitter tight och att det är penselmålat.

Sen håller jag med om att känslan verkligen inte är den samma.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Kan slå vad att man inte ser skillnad på mdf eller pärlspont i massivt under vissa förutsättningar att pärlsponten sitter tight och att det är penselmålat.
Hittills har ingen mdf-pärlspont lurat mig i alla fall, jag tycker det syns direkt. Mdf är bra till mycket, men som fejkad pärlspont vetikatten...
 
Vet inte hur fuskMDFen funkar på garderobsdörrar men som panel på en begränsad väggyta tycker jag att det är snyggare än riktig pärlspont. Kanske skall man inte betrakta MDF skivorna som "fuskpärlspont" utan som en egen produkt, med annat utseende och annan funktion.
 
Visst är det därför man fräser spåren i brädan, men vete sjutton om det egentligen gör så stor nytta. Om de väl slår sig blir det ju etter värre. Det gäller i alla fall om de ligger löst, såg ut som om man försökte göra hängrännor av gran.

Betraktar man det (MDF-spånt) som något annat förstår jag möjligen lite mer, men även om det är gjort av trädamm är känslan som de där vinkorkarna i skumplas.

Har heller inte blivit lurad - vad jag vet - men ingen riktig pärlspånt sitter tight i längden, och varje bräda reagerar olika på torken inomhus.
 
Men de pärlspont som man köper i butikerna är ju frästa med 3 spår på baksidan. Så även de som jag gjorde mina dörrar av men de hjälpte ju inte alls.
 
Som sagt, jag är tveksam till om det hjälper något, och när det är så tunt blir ju minsta tjockleken ännu tunnare i spåren.

Du kan inte tillverka egen spånt med handöverfräs då? Det finns ju många olika varianter att köpa. Storleken på pärlan varierar ju mycket, vi har sextumsspånt på ett ställe på landet, och på den är pärlan riktigt stor, och nåt sånt frässtål har jag inte sett, men tänker mig att köpa specialbeställt till vertikalen.
 
Torrt trä.
Mina egentillverkade pärlsponts-dörrar(95x12) blev raka och fina. Ett kryss på baksidan med 28mm läkt som stöd.
Pärlsponten hade jag haft i paket bakom tv-soffan i 1 år så den var torr och rak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.