imported_Anders_S skrev:
Frågan jag ställer mig är om bankernas beräkning på den långa tiden kan ses så väldigt tillförlitlig. Jag har fortfarande svårt att tro att bankerna sitter på ett så pass tydligt facit för närmsta 10 åren.
Är det någon gång man kan "överlista" banken så är det förmodligen nu när framtiden är så svår att förutse.
Visst är det så. Deras "expertis" hade ju inte så rätt när dom i sin självförnekelse inte ens såg finanskrisen komma :)

MEN om dom är osäkra så brukar dom dra till med extra marginaler - dvs. du kommer troligen inte tjäna på det ens om deras värsta tänkbara scenarier inträffar. Utan du kommer bara tjäna på så långa bindningstider om dom får katastrofalt fel och något helt oväntat inträffar under såpass lång tid under denna 10års period att bankernas marginaler inte räcker för att täcka upp förlusten på dessa långa låg - då kommer förstås banken plocka marginalerna från de med kortare löptid/alt framtida långlån - och du har gjort en bra affär.

/K
 
klaskarlsson skrev:
under denna 10års period att bankernas marginaler inte räcker för att täcka upp förlusten på dessa långa låg - då kommer förstås banken plocka marginalerna från de med kortare löptid/alt framtida långlån - och du har gjort en bra affär.

/K
Visst, någon vinner och någon förlorar. Så är det alltid, förutom just för banken själv då....
Om jag skulle lyckas vinna på en lång ränta så skulle någon annan kund få betala för min alltför goda affär. Banken har ju inte råd att tappa något på sista raden.. :)
 
Tror ni att de långa räntorna 5-10år kommer att förtsätta att stiga? När räntorna i övrigt verkar sjunka så blev jag lite förvånad när de höjer de långa ränteperioderna. Om riksbanken kommer sänka sin ränta nu snart tror ni då 5-10års-räntorna kommer sjunka?
 
Det finns stor risk för att de långa räntorna kommer att fortsätta uppåt. En ekonom förklarade på radion i veckan att när flertalet av jordens större ekonomier börjar låna upp enorma summor till sina budgetunderskott så måste de erbjuda en högre ränta än tidigare, och det pressar de långa bostadsräntorna uppåt. Du som bolånekund med lång ränta skall ju konkurrera på samma marknad som t.ex. USA som lånar pengar till sina enorma krispaket. Och det enda sättet som finns att konkurrera om pengar är att betala mera i förhållande till risk, dvs räntorna stiger.
 
Hej,
jag har, som konsult, jobbat på en av de större bankerna under flera år, bland annat med kreditrisker, beviljning av krediter samt värdering av säkerheter.
De experter som jag hade runt mig var alla ALLTID eniga kring rörliga eller bundna krediter; över tid slår obundet ALLTID bundet. Detta kunde vi även se i simuleringar med räntenivåer från ca 30 är bakåt i tiden.

Ett tydligt tecken på att kreditgivarna upptäckt detta och som alltid vill maximera sina vinster är att flera av dem nu tagit bort helt obundna räntor.

/Thomas
 
Om den rörliga räntan under 2009 i snitt är 2,00 % och sedan ökar med 0,5 procentenheter i 10 år, upp till 6,5% .
Så motsvarar den en bunden ränta på 4,25% i 10 år för att gå break-even.
 
På 10år har väl slantarnas värde förändrats en del oxo?
Löner ökat mm, antar jag.
 
Jag har en del av lånet på 10år. 4.10%
 
Väcker lite liv i min 1 år gamla tråd..

Är man idiot om man binder på 5 år till 3,95%, 8 år till 4,55 eller 10 år till 4,85%?

Är ärligt talat rätt sugen på det (5 eller 8), trots vetskapen om vad som normalt sett lönar sig.

edit:
Handelsbankens prognos för rörligt (3-månaders)
2,80% - Feb 2011
4,50% - Feb 2012
 
Redigerat:
HusByggarTomten skrev:
Är man idiot om man binder på 5 år till 3,95%, 8 år till 4,55 eller 10 år till 4,85%?
Ja. Om man har marginal att hantera lite svängningar.
 
HusByggarTomten skrev:
Väcker lite liv i min 1 år gamla tråd..

Är man idiot om man binder på 5 år till 3,95%, 8 år till 4,55 eller 10 år till 4,85%?

Är ärligt talat rätt sugen på det (5 eller 8), trots vetskapen om vad som normalt sett lönar sig.

edit:
Handelsbankens prognos för rörligt (3-månaders)
2,80% - Feb 2011
4,50% - Feb 2012
Det brukar ju påstås att obundet är billigare i längden.

Om du binder föreslår jag att du försöker arrangera lånet så att du inte behöver binda om hela lånet när bindningstiden löper ut (vem vet hur världen ser ut då?). En lösning kunde vara att dela upp lånet i tre delar med olika bindningstillfällen så att avståndet mellan dem blir lika. Om du binder på 5 år blir intervallet 20 månader.
 
lurk12345 skrev:
Det brukar ju påstås att obundet är billigare i längden.

Om du binder föreslår jag att du försöker arrangera lånet så att du inte behöver binda om hela lånet när bindningstiden löper ut (vem vet hur världen ser ut då?). En lösning kunde vara att dela upp lånet i tre delar med olika bindningstillfällen så att avståndet mellan dem blir lika. Om du binder på 5 år blir intervallet 20 månader.
Visst brukar det vara billigare, eller har alltid varit iaf.

Jag resonerar som att 2-3 år finns det ganska goda utsikter för men sedan blir det svårare hur den rörliga kommer att befinna sig. Antingen kör jag rörligt och buffrar för en högre ränta, eller så binder jag och har full koll på hur närmsta 5-åren ser ut.
 
lurk12345 skrev:
Om du binder föreslår jag att du försöker arrangera lånet så att du inte behöver binda om hela lånet när bindningstiden löper ut (vem vet hur världen ser ut då?).
Blir det inte svårare/dyrare att ev. byta bank då?
 
MathiasS skrev:
Ja. Om man har marginal att hantera lite svängningar.
Visst har jag marginal, men 3,95% är en låg ränta i mina ögon och näst intill full koll på utgifterna närmsta 5-åren är en ganska ostressad tillvaro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.