Vi har svart avloppsrör till golvbrunnen i vårat badrum. Trodde det skulle vara gråa rör dit. Vad är skillnaden? Stammen är grå.
 
kan det vara gjutjärns rör
 
antingen kan det vara gjutjärns rör lr så är det vara plaströr som är svarta som dem har svetsat fsat lr likande från fabrik och är det ett svart plaströr så är det bara å trycka på dem vanliga grå plaströren på dem.
om det är grå plaströr i stammen så tror jag inte att det är gjutjärns rör.
det kan vara möjligt att det är gjutjärns rör om det går i genom en brandcell till en annan brandcell.
 
Mitt hus är byggt 1980. Har oxå svarta PLASTrör. Förmodar att det var en tidigare standard.
 
Redigerat:
det fins i dag fortfarande svarta avloppsrör som sitter fast på vissa golv brunnar så men det har ändrats mkt under årens gång.
 
Har just bytt golvbrunn i mitt radhus från -74 där samma typ av anslutningsrör - av svart tjockväggig plast väl sammanfogad med brunnen - suttit. Det går alldeles utmärkt att koppla på med moderna (gråa) rör, men rent spontant känns de gamla säkrare än de nya Marley av betydligt tunnare ABS-plast.
 
varför känns dem gamla säkrare då??
 
Skillnaden är materialet. Normalt sett om man drar ett nytt inomhusavlopp i villa är det grå PP eller som man gick ifrån för ett par år sedan PVC.

Svarta plaströr i villa-avlopp är oftast PEH som ofta används till prefabricerade avloppsgrodor och svetsas ihop och är således då inte så poppis bland hemmapulare. Skillnaden är marginell och oftast kan man gå på ett PEH-rör med ett PP-rör direkt eftersom det är samma dimensioner.

Anledningen till att det "svarta/gamla" kan kännas säkrare är sannolikt godstjockleken som är något tjockare på PEH. Men det finns även nya PP-avloppsrör med tjockare gods för att dämpa ljud.

Själva livslängden behöver man inte oroa sig för under normala förhållanden.
 
Någon som vet vad det är för övergång man ska ha till svarta avlopp från PP 50? jag håller på att renovera och har svarta plast avloppsrör hemma och sabbade övergången. Det är något typ snäppfäste i den här med någon låsring. Tror ni man kan köra på en Ersättningsmuff RSK: 2830148?
 
Krilleman
Vad är det för dimension på dina befintliga svarta rör?

Ersättningsmuffen stryper flödet lite och jag brukar undvika den om det går. Kan du inte bara sätta en vanlig 50 muff på röret?

Lägg upp en bild på det hela!
 
DSC_0044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jaha, du hade inte mycket till val i denna installation ser jag.

Vad är det för dimension på den svarta muffen i golvet? Alltså där den spruckna vita övergången suttit?
 
51mm inv, Så borde ju funka med ersättningsmuffen.
Skulle helst vilja ta bort sista 90° upp från golvet, men då måste jag ju bila och så, samt att jag vet inte vad det är för dimension på det svarta röret. försökte mäta det precis ovan golv och då stod det 54mm på skjutmåttet.
 
Det är av märket ESSEM AKATHERM, hittar ingen info någonstans.
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.