Evi skrev:
Jenfor, då är vår erfarenhet olika.
vi är precis nära att spika husval, med offerter från M-hus och lb-hus Ugglan.
M-hus ligger lägre i pris, du får mer yta för samma peng. Därför väljer vi mellan ngt större yta och 2 plan (Myresjöhus), och det vi upplever som mer gediget hus men 1,5 pl - = Ugglan. Myresjöhus har också erbjudit flexibel planlösning.
Därav mitt inlägg om detta.
Mage och hjärta säger Ugglan. Subjektivt, förstås.
OK. Prislistorna har väl i o f s ändrats tre ggr sedan vi byggde. Kommer inte ihåg vilket Myresjö vi jämförde med, men det var ett 1-planshus i alla fall. Vi är otroligt nöjda med vårt Ugglan-val i alla fall och kan rekommendera dem skarpt.
 
Snailman
ja det ser ju verkligen inte bra ut, undrar om det blir så varje gång det regnar när de reser ett hus?

tyrfel hade ju vatten i undertaket på sju ställen, metoden att torka ut det med fläktar verkar ju inte så effektiv, vore det jag, skulle jag nog ta bort all blöt isolering och sen torka med fläktar och sedan lägga dit ny isolering, undrar hur det gjorde i tyrfel fallet?

hus typ eksjöhus som bara har väggarna färdiga, ligger ju lite bättre till vid husresningen, de behöver ju normalt bara skydda huvudsakligen ovansidan av väggarna, och de brukar väl ha en remsa plast där som skydd

Edit: har kollat på plusprogrammet på webben, dessa har tydligen oxå fått vattenskador, så att de har fått byta isoleringen i golvbjälklaget, och detta har tydligen gjorts slarvigt. Så ska man bygga älvsbyhus så ska man nog ha tumme med vädrets makter...
 
Redigerat:
Vi har nog till sist valt bort älvsbyhus. För "bara" 200' mer kan vi få ett hus med platta på mark, parkett och kakel och klinkers och högre grundstandard i övrigt. Och ett företag som känns mycket säkrare med tanke på rykte och så (Björklidenhus).
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Ja, risken för regn finns ju såklart alltid vid husresning men som Snailman säger så är ju Älvsbyhus extra känsliga då man inte bygger i block utan i hela moduler.
 
O
Snurrepurran skrev:
Vi har nog till sist valt bort älvsbyhus. För "bara" 200' mer kan vi få ett hus med platta på mark, parkett och kakel och klinkers och högre grundstandard i övrigt. Och ett företag som känns mycket säkrare med tanke på rykte och så (Björklidenhus).
De borde väl gå att bygga älvsbyhus på platta också? anledningen till att hustillverkare väljer torpargrund är för att den är så mycket billigare... Du får inte glömma bort att grunden inte ingår i nått av husen men till en viss del i älvsbyhus...
Björklidenhus? har aldrig hört talas om!
Sen så tycker jag ändå att det är mycket problem med andra hustillverkare också. Tror inte att älvsbyhus är sämre.
Tänk ändå på att dessa funnits i en massa år.

Men som alltid... bara för att nått är billigt så är det dåligt...
kolla i såfall s:t anna´s hus...
 
Älvsbyhus tror jag inte kan byggas på platta eftersom du redan har bottenbjälklaget fastmonterat vilket också är det som möjliggör hela volymbyggtekniken. Plattan utgör bottenbjälklaget i hus med pallat på mark.

Björklidenhus är en tillverkare från Enköpingstrakten som de senaste 3 åren blivit en uppstickare att räkna med i budgetsegmentet.

S:t Anna bygger ju sina hus också med torpargrund och delad entreprenad. Var inte så fasligt billiga heller sist jag kollade så de åkte i sopen direkt.
 
Älvsbyhus var på tapeten på Plus ikväll på SVT. Intressant med besiktningsman /firma som hyr i Älvsbyhus lokaler och har telefon till samma växel,men ändå inte har något "nära" samarbete ??? Denne besiktningsman godkände byggen som var under all kritik med bl.a. stora vattenskador. Inte speciellt förtroendeingivande tycker jag!
 
Du får inte glömma bort att grunden inte ingår i nått av husen men till en viss del i älvsbyhus... QUOTE skrev:
LB-hus , VGH och Mjöbäcksvillan är ett par tillverkare där det ingår grund men dock INTE schakt! Så visst foinns det husfirmor där grund ingår. Det finns säker fler där det ingår!
 
  • Gilla
Profossen
  • Laddar…
LB-hus , VGH och Mjöbäcksvillan är ett par tillverkare där det ingår grund men dock INTE schakt! Så visst foinns det husfirmor där grund ingår. Det finns säker fler där det ingår![/QUOTE]

Hos LB-hus ingår det schakt så det räcker på en platt tomt, det enda vi behövde betala extra för var dragning av rör för el och VA som översteg 6M
 
Strands skrev:
Älvsbyhus var på tapeten på Plus ikväll på SVT. Intressant med besiktningsman /firma som hyr i Älvsbyhus lokaler och har telefon till samma växel,men ändå inte har något "nära" samarbete ??? Denne besiktningsman godkände byggen som var under all kritik med bl.a. stora vattenskador. Inte speciellt förtroendeingivande tycker jag!
Det finns ju en anledning att de blivit dömda till 500.000 kr i böter om de inte ger byggherren möjlighet att välja besiktningsman själv.
Dock är det tyvärr många som väljer Älvsbyhus gratisbesiktningsman istället för att lägga ynkliga 8-10000 kr på en oberoende besiktningsman som man får välja själv.
........ibland är folk ovanligt korkade!
 
Snailman
ja, men jag tycker att älvsbyhus åtminstone borde bidra med de pengar som deras egna besiktningsmän kostar... Det är ju ändå husköparen som betalat dessa pengar... Om man väljer egen besigtningman så 'stjäl' ju älvsbyhus dessa pengar av husköparen:rolleyes:

Men har inte alla deras hus garboförsäkring, och då måste ju dessa hus ändå besiktigas av en av garbos besiktningsmän (knappast fristående heller då garbo ägs gemensamt av ett antal husföretag) eller är det så att de här besiktningsmännen som jobbar på älvsbyhus är godkända garbo besiktninsmän??
 
Snailman skrev:
nu är det ju vissa husfirmor som i analogi med volvo och lokala garaget --

Det har ju i vissa fall jag läst om som om Volvo anställt dem som var för dåliga för att få jobb på lokala garaget, och dessutom anställt de sämsta kontrollanterna som finns att uppbringa i landet för att kolla upp att dessa sätter ihop bilen riktigt...

Dessutom som om de när din bil levererats, syns att de sovit i den, och uträttat sina behov på golvet i bilen..


Här ett exempel: [länk]


Jag påstår inte att det här händer vid varje älsbyhusbygge, men man ska vara medveten om att det har hänt tidigare, och att det då inte förefaller otroligt att det även kommer att hända igen någon gång...
Deta exemplet (länken ovan)hade i vart fall fått mig att springa på andra hållet!! Att en prefab tillverkare inte är mer rädd om sitt rykte? De borde ha gjort om allt med riktiga hantverkare och gett köparna minst hälften av köpeskillingen tillbaka som godwill. Jag hade ALDRIG köpt något från någon som lyckas klanta till det så här. Man kan inte bara skylla på entrepraden då ett stort moraliskt kontrollansvar faller på prefabtillv. som ofta "rekommenderar" entreprenören.
 
Snailman skrev:
ja, men jag tycker att älvsbyhus åtminstone borde bidra med de pengar som deras egna besiktningsmän kostar... Det är ju ändå husköparen som betalat dessa pengar... Om man väljer egen besigtningman så 'stjäl' ju älvsbyhus dessa pengar av husköparen:rolleyes:

Men har inte alla deras hus garboförsäkring, och då måste ju dessa hus ändå besiktigas av en av garbos besiktningsmän (knappast fristående heller då garbo ägs gemensamt av ett antal husföretag) eller är det så att de här besiktningsmännen som jobbar på älvsbyhus är godkända garbo besiktninsmän??
Precis vad jag funderade. Hur kan de vara godkända av GarBo?
 
Min kompis som är snickare berättade att om man som snickare tar på sig att bygga ett älvsbyhus, så har man inte stora marginaler.
Han sa " man har inte riktigt tid att gå ned för stegen för att kolla ritningen", utan måste ha stenkoll på vad som ska göras. Därför sa han att det lönar sig oftast inte att ta Älvsbyhus om man inte hela tiden arbetar med dessa och vet hur de ska sättas ihop.

Som någon tidigare sa i tråden beror resultatet av vilket lag som sätter upp husen, och deras erfarenhet, en förstagångsälvsbyhussnickare under byggpress kan nog lätt göra mer fel för att allt måste gå så snabbt. ( Om man inte bygger snabbt så tjänar man alltså inte pengar på bygget, timlönen hos snickarna äter upp vinsten)

Intressant om någon hört något om hur pressade snickarna är när de t ex bygger LB hus, Myresjöhus mm. Själv har han byggt även med Eksjöhus och där är det inte lika pressat menade han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.