Min fru äger tomten vi tänker bygga sommarstuga på, detta genom "enskild egendom", eftersom hon fått tomten i gåva med detta förbehåll.
På tomten står ett fallfärdigt hus som ska rivas.

Nu ska vi ju bygga nytt, stort och dyrt.
Vi kommer att vara 50% ägare var av den nya fastigheten, men hon äger ju fortfarande tomten själv..

Vad händer den dag vi väljer att gå skilda vägar?

Thomas
 
Hon kan väl ge dig halva tomten i gåva?
 
Om ni inte gör något nu, typ det som Budski föreslår. Då tror jag att i praktiken sä även bygganden hennes efter en separation.

Det är tänkbart att man då skulle kunna se det som att du är hälftenägare av en byggnad på ofri grund. Efterssom det inte finns något upplåtelseavtal så kan din fru i det läget troligen ge dig ex. 30 dagar artt flytta byggnaden bort från hennes tomt.

Det finns knappast någon som skulle vilja köpa en byggnad på de premisserna, den enda som kommer att kunna äga byggnaden på ett rimligt sätt är din fru. Så då får du vara glad om hon ger dig en femma för din halva.

Samtidigt så är det i det läget inget som säger att hon skulle behöva ta över din andel av lånet.

Jag är ingen expert på sånt här så det kan mycket väl finnas någon paragraf som talar till din fördel i ett sådant läge. Det kan tänkas att detta är lite av "måla f...n på väggen".
 
Redigerat:
Ni kommer äga 50% var av huset, inte fastigheten. Fastigheten äger din fru till 100%.
Kontakta jurist.
 
Nyfiket.

Vad är skillnad på hus och fastighet?
 
Ett hus är ungefär som en cykel. Ägandet styrs inte av jordabalken.
 
Linnex skrev:
Nyfiket.

Vad är skillnad på hus och fastighet?
Det är tomten är fastigheten. Huset är väl bara ett "tillbehör" till fastigheten.
 
Japp så är det. Tror det står i Jordabalken 1 kap att "Fastighet är jord" eller möjligen "fast egendom är jord". Det som sitter fast i jorden (t ex hus) är fastighetstillbehör (och även det som sedan i sin tur har fast anslutning till huset).

Många har uppfattningen att fastighet är ett hus men det är alltså marken.
 
Tack för alla svar.

Frugan beslutat att skänka mig halva tomten för att vi i framtiden ska slippa problem.

Vi har trots allt 3 barn tillsammans och har varit tillsammans i 16 år:)
 
Thom_Fubar skrev:
Tack för alla svar.

Frugan beslutat att skänka mig halva tomten för att vi i framtiden ska slippa problem.

Vi har trots allt 3 barn tillsammans och har varit tillsammans i 16 år:)
jag tror din fru gjorde ett klokt val,och som du skrev ni är nog att betrakta som ett par *L*
 
Kom ihåg att köra hela racet så du får lagfart på din halva med stöd av gåvobrevet.
 
jag blir lite fundersam på vad det betyder, inte för att jag kan speciellt mycket som sådana här frågor.

Men om vi antar att din fru äger halva tomten som enskild egendom, du kommr att äga halva tomten fast ev. utan förbehåll om att den är din enskilda egendom.

Blir det inte då så vid en separation (eller arv) att din halva kommer att anses vara giftorättsgods, varvid frun får halva, medans fruns halva fortfarande är enskild. Dvs frun kommer då att äga 3/4 av tomten, men halva byggnaden.
 
Efter som det inte är fru utan sambo så måste även testamente skrivas. Annars ärver barnan föräldern medan partnen kommer stå utan.
 
Jo, det kommer att bli lagfart, dvs. vi ska ställas lika om det kommer till en separation.
Dock kommer jag ju aldrig att kräva mer än den andel jag har betalt för, dvs. halva värdet av själva huset.
Linnex, vi ÄR gifta.. sedan 13 år:)
 
vad fick jag sambo från ??? :-/. Sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.