Vårt hus är från -45 på 110 sämre utnyttjade kvm. Vi har bara två sovrum men är i behov av ett till. Jag jobbar på att övertala min sambo att det visst skulle bli lagom stora/små sovrum om man delear det ena sovrummet i två. Har bifogat en kladd.

Jag skissade upp skalenligt (ej bifogad fil) och fick rummen till att bli (visserligen små) funktionella. Ett rum: 2m brett (en sängbrädd) och 4.3m djup. Alltså 8,6kvm, långtsmalt men ändå dugligt. för att få in ljus i det andra rummet utan fönster tänkte jag att man kan sätta ett långsmalt fönster i mellanväggen. Det blir snedtak längst in (har brutet tak) där sängen skulle passa fint.

Sedan får det plats 2 garderober om man vill det, ett skrivbord, väggfasta hyllor i mängder om man så vill, allt beror ju på hur man planerar och inreder.

Vi har bra gemensamma utrymmen och rummen är mest för att få ett privat tillhåll för barnen. Min sambo menar att de ska dela men jag anser att det är bätrre med varsit litet rum i så fall.

Är jag helt fel ute?
Tack på förhand!
Mvh Anna
 
  • sovrum barn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har lika litet/stort rum till min dotter (8,5 kvm). Hon kommer visserligen få större när vår övervåning är inredd.

Funkar utmärkt med din beskrivning(nja garderoberna är ett aber), samt långsmalt englasfönster för ljusinsläpp på + 1,80m upp använder jag själv för ljusinsläpp på min övervåning.

Hursomhelst, största problemet är förvaring och det som tar golvyta.
dvs skippa garderober. Själva sängen är en "hemnes" ikeas variant med lådor under för förvaring istället för garderober. Försök finna andra smarta lösningar, med hyllor o t ex under skrivbord.
 
Redigerat:
De exakta måtten på det rum som ev skall delas framgår inte av skissen. Tänk på att en säng oftast är 2,05 - 2,10 m med gavlar. Även en vanlig resårmadrass är säg 90 x 200 och den får man nog inte in i ett rum som är 2 m brett, madrassen måste vinklas in på plats.
Finns dörrarna redan där? Fönster? Måste tas hänsyn till.
I vårt fritidshus har vi ett rum som är 2 x 2,4 m, sängen placerad på "långsidan". Det är inrett med en bokhylla och ett litet datorbord. Trångt ja, men det fungerar.
Sedan avgör ju familjesituationen i slutänden vilken väg man väljer, tonåringar föredrar nog ett eget, litet rum.
 
Vad säger barnen själva då ;)? Vill de dela rum eller ha egna små rum?
 
Jag vill inte vara negativ men jag undrar hur pass trevligt det inre rummet blir? Så litet och utan fönster ut, det kan nog kännas som en skrubb, är jag rädd. Ett fönster till ett annat rum släpper inte alls in lika mycket ljus som ett fönster ut .
 
Jag hänger nog precis som Farzan mest upp mig på att där inte är fönster. Min bror - som faktiskt har sex barn - har byggt ett litet krypin till varje barn och det har de uppskattat väldigt mycket så jag hänger inte upp mig på storleken. Så länge det finns någon annanstans i huset de kan vara också. Brorsan har ett allrum och så en massa små sovrum.
Om du sätter ett fönster i mellanväggen så blir det fortfarande inte två enskilda krypin, i så fall tycker jag lika gärna de kan dela. Risken är dessutom att det där fönstret kommer att täckas för eftersom man vill vara ifred. Kan ni inte sätta in ett takfönster eller en kupa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.