santos skrev:
Hur kommer man i kontakt med en försäljare till dessa fönster? är priserna inkl moms? och vad kan frakt gå på? Är riktigt intresserad av nya fönster men är inte så sugen på att betala 5000-6000kr stycket som svenska kostar. Har 13x14 så dom är stora.
* De har kontaktinformation på sina sidor, (redigera mina länkar som går till priserna)
* Polska priset är i zloty utan moms, de svenska pris jag angivit är inklusive 22% polsk moms och valutakurs på 2,4 (i dag ligger den på 2,29).
* Det mått du anger ingår på de flesta ställen inte i standard sortimentet. Men går säkert ordna? Annars såg jag någon slovakisk firma som angav pris på alla storlekar av aluplast ideal 6000 -fönster. Likaså gör Elwiz (som dock är lite dyrare än priserna som jag postat ovan).
 
Frakten gick i mitt fall på 715 Euro, och lasten var en större pall, packad med 2 st större altandörrar 100x 220 och 9 st 3-glas-Ar-fönster. De största fönstren var 160 x 160 cm. De kostade inkl frakt och moms mindre än hälften av de offerter jag fick i Sverige.

Fraktstäckan var drygt 100 mil och frakten sköttes av DHL, som ju finns överallt i Europa. Det är ingen skillnad mot inrikesfrakter. När bilen lastats kan du följa din lasts väg fram till dig via deras tracking system

Men kom ihåg.
Man måste som regel betala (eller möjligen via bank säkerställa ?? 10% av orderbeloppet som förskott, då alla fönster tillverkas mot kundorder, exakt till de mm man angett i beställningen. Om företaget går i konkurs under mellantiden, vilket är en risk idag mot bakgrund av rådande konjunkturläge, förlorar du förskottspengarna. På något sätt måste man idag som köpare eliminera denna risk, kanske bankerna vet?
 
Till Jav.
Västerbottenskusten?. Samma här ,Burvik utanför Skellefteå.
Har du beställt fönstren??? en delad frakt från Polen skulle inte vara dumt.
Ska bygga lösvirkesstuga i sommar.
 
Jag hade nästan bestämt mig för att köpa Avans från Kronfönster men detta verkar ju vara intressant. Var inne på Masbuds hemsida så jag kanske ska ta kontakt med dem.

Jag kunde inte se något om spröjs på sidan... Vad heter det på polska och vet någon hur prisbilden är på dessa? Konstaterade i min offert från Kronfönster att spröjsen står för en hel del.
 
Ponsiloma skrev:
Jag kunde inte se något om spröjs på sidan... Vad heter det på polska och vet någon hur prisbilden är på dessa? Konstaterade i min offert från Kronfönster att spröjsen står för en hel del.
Är inte någon hejare på polska, men Szprosy/Szprosami/Szprosem/Szpros/Szprosów (Szczeblina/Szczebliny?) något sådant.. vet inte om det finns fler/bättre ord, men om du använder översättningsfunktionen i google så kan man ofta lära sig lite, fast det blir ju inte det bästa svenska språket. Se översättning på den här eller den här wiki sidan.
 
Redigerat:
Att betala så lite som möjligt är ju det man strävar efter. Att polska PVC-fönster är billiga tvekar jag inte på. Finns det någon svensk fönstertillverkare som gör PVC-fönster?? Jag vill att det så långt det är möjligt ska stå "Made in Sweden" på mina produkter...... Att handla svenskt är ju faktiskt det som hjälper upp sveriges ekonomi mest.
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Hos Industrigruppen för PVC-fönster hittar man flertalet svenska PVC-fönstertillverkare. De använder samma tyska PVC-profiler som östeuropeiska tillverkare. Var de köper sina glaskassetter vet jag inte, men de större svenska träfönstertillverkarna köper (eller köpte åtminstone tidigare) glaskassetter i Östeuropa. Så "made in Sweden" blir nog en allt mindre andel av förädlingen.
 
Snailman
Hoppas det går att hitta några ok leverantörer, är ju bra om de är svenska, men då får de nog bara kosta marginellt mer än utländska, min mening är att det inte är bra för sverige i längden, med nån sorts skyddad verkstad, där folk gladeligen betalar överpriser bara för att det är svenskt. Jag tror vi är mer betjänta av industri som även skulle kunna livnära sig på att sälja till utlandet...

Behöver man bara betala 10% i förskott så känns det ganska överkomligt, är ju tex en importör av pvc fönster som vill ha 40% i förskott... enligt vad jag kan utläsa av den här tråden så räcker väl de 40% helt till att betala fönstern så att det som återstår att betala sen (60%) är ren vinst för importören:mad:, importören tar ju i det läget ingen som helst risk
 
Redigerat:
Vilken bra tråd! Tack för all info! Hur ligger FORIS pvc fönster i prisjämförelse? Är de billiga eller dyra?
MVH Strandtomt
 
Strandtomt skrev:
Hur ligger FORIS pvc fönster i prisjämförelse? Är de billiga eller dyra?
MVH Strandtomt
Hej. Jag har egentligen inte mer information än alla andra med en söktjänst. När jag googlar får jag fram följande:

http://doran5.w.interia.pl/okna_index1.htm

Säljer Foris baserade fönster till högre pris än Aluplast. Det framgår dock inte riktigt vilken modell av profiler som priserna avser.

Ytterligare utlagda priser på Foris fönster:

http://ppukowalik.pl/oferta/cennik.html (jämför med Decco profiler)
http://www.abnprofil.pl/abn_profil_cennik.pdf

Nackdelen med dessa profiler är att de inte har modeller med 3 tätningslister, det betyder att mekanik mellan båge/karm riskerar att exponeras för fukt på ett annat sätt. Vet inte hur stor betydelse detta har i praktiken men de som säljer fönster med 3 lister brukar använda detta som argument för att man ska välja fönster med en extra list. Särskilt i norden där den yttre listen kan utsättas för frost och då är extra känslig när fönstret öppnas (hård isig fastfrusen i bågen).
 
Redigerat:
Kollade upp Foris lite extre eftersom att de gör en "stor grej" av att vara blyfria. Tydligen finns totalförbud mot tillverkning, import och försäljning av PVC med bly bl.a. i Danmark. Tillverkning av PVC med bly ska vara avvecklad i EU 2010.

Tillbaka till trådens syfte:
Upptäckte även att "Foris profilerna" är likadana som Plustec. Varumärket Foris ägs av Garbaliński som monterar fönstren, medan profilerna tillverkas av Tyska Plustec.

Priser på 1-luft 12x12 tilt/turn

Domel, 465zł (1305kr)
KSM-System 1, 501zł (1405kr)
KSM-System 2, 3K 561zł (1574kr), 5K 586zł (1644), 7K 914zł (2564kr)
Domex, 299zł (839kr) !!!
Warszawskie okna, 3K 298zł (837kr)!!! (Samma pris på Aluplast 2000)
Jabi, 3K 410zł (1150kr)
z.p.u.h. Edyta eller här, 465zł (1305kr)

Foris hos Doran, 433zł (1215kr)
Foris hos Kowalik, 3K 356zł (1024kr), 5k 390zł (1095kr)
Foris hos ABN Profil, 3K 441zł (1238kr), 5K 588zł (1650kr)

En zloty kostar för tillfället 2,30kr.
 
Redigerat:
Tack för ditt angagemang Jav ;-).

Fogarbo:

Åter igen frågar jag dig var du köpte din fönster och vad du fick betala för dom.
Också hur kontakten gick till och hur du ordnade med den billiga transporten.

Forumet är ju till för att vi ska hjälpa och dra lärdom av varandra ! , men fast du köpt pvc-fönster från just Polen till bra priser och fått tag på superfönster så vill du inte förmedla den kunskapen.........Varför ?.

Jag personligen har mycket svårt att tro på dina uppgifter om u-värde 0,6-0,7 hela konstuktionen som du skriver, då även ett 0,4 glas springer upp i 0,8-0,9 inkl karm oavsett om du köpt "skummade" hokus-pokus karmar.

Vad jag har lärt mig så isolerar stillastående luft allra bäst, så en tom 5-6 kammar profil torde vara allra bäst, eller har du någon annan info att tillge oss ?

En "bov" i dramat är offtast "spacer´n" d.v.s den stålkärna som själva glaset är fastsatt med, den del av glas-kasseten som har kontakt med karmen.

Den har efter tester visat sig öka u-värdet med ca 0,2 totalt sett på dom flesta karmar, tack vara att den leder värme/kyla från ( innomhus) karm-glas-spacer-glas-spacer-glas-karm-utomhus.

Jag kommer betala extra för en "swissspacer" på 12mm mellan glasen och komma ned lite i U-värde, men fantastiska 0,6-0,7 kommer jag aldrig ned i oavsett.

När mitt köp är i hamn kommer jag föra inhandlingens förfarande vidare, så ni där ute kan göra samma sak d.v.s köpa bra fönster till mycket bra priser.

MvH Jawen
 
Låter bra tycker jag.
 
Tack för ert engagemang! Mycket bra info!!
/ Strandtomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.