Hej!

Vi planerar att bygga enkelstugan med några modifieringar främst vad gäller planlösningen. Vi sitter just nu och gör budget, både över tid och framför allt över ekonomin. Vi har nu gjort en lista på vad vi ska räkna in i budgeten, men vet inte om vi fått med allt. Nu är frågan om någon har en färdig lista över det som ska räknas med, eller om ni kommer på något mer eller något som är konstigt med vår lista. Att den aldrig blir perfekt, och att man kan räkna med att det blir dyrare än man tänkt sig vet vi, men vi vill ändå få den så nära sanningen som möjligt. Tomt har vi redan.

Är det för övrigt någon som har erfarenhet av spetsbrunn? Fungerar det och är det värt att satsa på? Har någon byggt enkelstugan och vad kostade det er i så fall?

Vår lista:

Före byggstart:
-Bygglov
-Bygganmälan

Under bygget:

Grävning för grunden, brunn samt för nedgrävning av rör för elinkoppling

Transport av material + extra resor för saker man kommer på efterhand att man saknar m.m.

Material:
- Trä/skivor/board/gips (enligt materiallista på byggbeskrivningen)
- Fönster
- El: rör, kabel, kontakter, brytare, elcentral
- Isolering i väggar och tak inkl tätskikt
- Kamin + skorsten och rör
- Tak: Plåt + papp
- Spik/skruv, beslag, spikplattor, vinkeljärn
- Badrum: mulltoa, handfat, kran, tätmaterial, våtrumsmatta+tapet
- Häng & stup-rännor
- Spetsbrunn
- Gjutrör + cement
- Tätmaterial (plast + övrigt tätmaterial)
- El-element
- Färg ute samt inne och tapeter
- Kök: Skåp, spis, kyl/frys, diskho, kran

Efter bygget:
Uteplats
Jord och gräs
Ev stensättning m.m.

/Per
 
Kolla om ni måste ha tillstånd för att ha mulltoa och om det kostar något.

Resorna till byggmarknaden för att köpa sånt du glömde förra rundan kan du gånga med minst tre...

Jag förutsätter att du har tittat på DVD-skivorna 100 gånger också.

/John
 
Jag har byggt enkelstugan och det var som den heter,enkel - det var bara att följa byggbeskrivningen. Vi började bygga -06 och det som är kvar slipa golv - spackla väggar - tapet - lister - hängrännor - plåt till skorsten + lite småplock.

Vi valde den minsta 7,6 X 5,2 eftersom vi funderar på att bygga ett större hus senare.

Vi lämnade in en ritning till byggnadsnämnden, men sen när vi började bygga så ändrade vi planlösningen inomhus ganska rejält. Vi har ett stort allrum ihop med köket och ett stort badrum med golvvärme och duschkabin. Har ett sovloft på övervåningen, med en vindstrappa/stege som är uppfällbar, då tar den inte så stor plats i stugan. Mitt i stugan har vi en stor conturakamin.

Jag trodde själv att jag skulle kunna bygga mycket billigare, men det drar iväg. Har försökt med Low budget.
Nedlagda pengar är 240 000 med el - trekammarbrunn - vatten -stuga - grävning - sand.
Vi har försökt hålla kostnaderna nere, köpt ett beg kök och även kollat priser på det mesta ex. elgrejor på internet.

Har mycket kort på själva bygget men vet ej riktigt var jag ska ladda upp dem på för forum.

Det är bara att höra av dig om du undrar:)
 
buicksuper skrev:
Jag har byggt enkelstugan och det var som den heter,enkel - det var bara att följa byggbeskrivningen. Vi började bygga -06 och det som är kvar slipa golv - spackla väggar - tapet - lister - hängrännor - plåt till skorsten + lite småplock.

Vi valde den minsta 7,6 X 5,2 eftersom vi funderar på att bygga ett större hus senare.

Vi lämnade in en ritning till byggnadsnämnden, men sen när vi började bygga så ändrade vi planlösningen inomhus ganska rejält. Vi har ett stort allrum ihop med köket och ett stort badrum med golvvärme och duschkabin. Har ett sovloft på övervåningen, med en vindstrappa/stege som är uppfällbar, då tar den inte så stor plats i stugan. Mitt i stugan har vi en stor conturakamin.

Jag trodde själv att jag skulle kunna bygga mycket billigare, men det drar iväg. Har försökt med Low budget.
Nedlagda pengar är 240 000 med el - trekammarbrunn - vatten -stuga - grävning - sand.
Vi har försökt hålla kostnaderna nere, köpt ett beg kök och även kollat priser på det mesta ex. elgrejor på internet.

Har mycket kort på själva bygget men vet ej riktigt var jag ska ladda upp dem på för forum.

Det är bara att höra av dig om du undrar:)
Kul !!

Kan du inte skapa ett konto på tex blogspot.com eller ngt bara - det krävs bara en mailadress - nu blev vi nyfikna på bilder ! :)

Jag har själv byggt en stuga som påbörjades våren 07. Jag har enkelstuganboken, men det blev ett modulhus istället efter att ha räknat på de lösvirkeskostnader som jag kunde få (vanliga byggmarknaden). Ca 275 000-285 000 inklusive tomt ligger vi på nu - för 45 kvm + sovloft. Vi har också ungefär samma som du kvar- lister, lite målning + småplock :)
De enda riktigt stora grejjerna är en målning till på fasaden, skorsten till kaminen + yttertak på förrådet....
/K
 
Nu har jag gjort så ni ser lite bilder kommer att komplettera lite mer senare, med bilder på badrum och grill plats - ligger på min andra dator.
Kolla på denna sida http://virkeobilar.blogspot.com/ ni lär gå längst ner för att få början.

Hoppas jag har gjort rätt så ni ser något.
 
buicksuper skrev:
Nu har jag gjort så ni ser lite bilder kommer att komplettera lite mer senare, med bilder på badrum och grill plats - ligger på min andra dator.
Kolla på denna sida [länk] ni lär gå längst ner för att få början.

Hoppas jag har gjort rätt så ni ser något.
Kul att se hur den växer fram ! :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.