Här på forumet finns massor av tips för pelletseldare men jag hoppas ändå på kloka råd från några som kanske har liknande förutsättningar som jag själv, nämligen:
- äldre, ej tilläggsisolerat plankhus, i vårt fall byggt -35, ca 150 uppvärmda kvm
- gammal kombipanna, vår är en exonom från -64, som vi satt en ny Pellexbrännare på
- pannan saknar shuntautomatik och elpatron
- vi bor i Göteborg vilket betyder +3 - -3 under perioden dec-mars
- förbrukningen ligger vid nollgradigt på 30-32 kilo per dygn
- rökgastemp ännu inte uppmätt
- vi överväger inte luft-vattenpump pga investeringskostnaden och av hänsyn till husets hälsa

Man kan tänka sig några olika åtgärder för att spara sköna slantar. Hittills har vi satt in en vv-beredare för att slippa eldning maj-aug. Vilka är de mest kostnadseffektiva åtgärderna?

Tack på förhand/Henrik
 
tycker att du har svarat på din fråga med din fina uppställning. justera in pannan (rökgas). fixa styren (shuntautomatik) kolla med någon vent firma dom brukar plocka ner reglercentraler när dom datoriserar anläggningar. sen sparar man mycket på att sänka en grad eller två på innetempen.
 
H
Dragbegränsare är det viktigaste om sådant ännu inte finns.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=group&group=1
Rökgastermometer behövs ju för att få någon uppfattning om förbränningen (finns på Clas Ohlsson)
Sitter brännaren på rätt ställe i pannan. Baxi rekommenderar montage i oljedelen av pannan.
Finns det bafflar eller liknande till pannan som kan sättas i och förlänga rökgasvägarna.
Är alla luckor på pannan stängda och tätade.
Finns det tilluft till pannrummet.

Är brännarens effekt någorlunda avpassad till pannans förmåga att ta upp värme. En rökgastemperatur på 160-200 grader får man kanske räkna med.
Är brännaren rätt inställd så att förbränningen är bra och inte slösar med pellets.
Bra om man har ett intervall mellan start och stopp för brännaren på 15-20 grader. Brännarstarten drar mycket pellets särskilt på PellX brännaren med sin stora startdos.

Automatisk shunt kan vara bra om värmeledningarna går i ytterväggarna annars spelar det ingen större roll.

2 säckar pellets om dagen behöver inte vara onormalt till en oisolerad villa. så det kanske inte går att spara särskilt mycket men alla möjligheter bör ju prövas.
 
  • Gilla
MrSoder
  • Laddar…
och sen gäller att se om hur huset är isolerat. Har ni tex öppen spis se till att spjället är stängt när ni inte eldar annars går nästan halva pelletsförbrukningen åt att ersätta den värmeförlust som försvinner ut genom den öppna spisen. (egen erfarenhet)
 
Vi har ganska likartade förutsättningar, hus från -47, dåligt isolerat, Exonom dubbelpanna från -61 med pelletsbrännare. Vi har ungefär samma förbrukning, ca 30 kg/dygn vid 0 grader. Vi har pressat ner förbrukningen en smula genom att:
- byta radiatortermostater (på vår panna passar inte automatisk shunt). Billigt om man gör det själv, dyrt för oss andra.
- isolera lite på övervåningen
- använda en improviserad nattsänkning av temperaturen: jag satte en dygnstimer på cirkulationspumpen så att den slår av framåt sängdags. Det sista vete f-n om det egentligen gör nån skillnad, men det blir tyst i elementrören när man ska somna!

Det största problemet med vår panna, liksom kanske med er, är att pannverkningsgraden är låg, d.v.s. en relativt liten del av energin från bränslet kommer värmesystemet till godo. Vi har låg rökgastemperatur och bra förbränning, vilket betyder att värmen hamnar någonstans före skorstenen i.a.f. Pannrummet blir däremot varmt och vi håller uppåt 18-19 grader i stora delar av källaren, helt utan radiatorer - ofrivilligt! Detta p.g.a. att pannan läcker värme som ett såll! Dessutom självcirkulerar systemet, och shunten läcker, så även om vi ställer ned elementen och stänger av cirkulationspumpen så förlorar vi värme (...tur att man har litet hus io.a.f.!).

Jag fantiserar om ett pannbyte, men i väntan på det planerar jag att fortsätta isolera alla värmerör så att det inte läcker värme där man inte vill ha den. Det är ett ganska billigt och enkelt sätt att minska spillet. På sikt är det nog en bättre panna som gäller tyvärr. Det sägs att gamla dubbelpannor av den modell jag har kan ha en verkningsgrad nedåt 50-60%, och det låter ganska trist, även om värmen från källaren kanske stiger upp till bovåningen.
 
Byt till en renodlad pelletspanna, med innetempstyrd schuntautomatik. Brännaren kan du flytta till den nya pannan. Dessutom ingår ofta elpatron i pannan. (Hade varit ännu bättre att göra detta innan ni köpte VV beredaren iofs).
 
Jag vet inte något om den panna ni har men med tanke på ålder så skulle jag gissa på att den inte har lika hög effektivitet för pelletseldning som moderna pannor.

En ny pelletspanna är dyr och vad jag förstår är det inte aktuellt att lägga ut några större pengar.

Mitt råd är att köpa en så ny begagnad oljepanna som möjligt. Dessa har, rätt anpassade till pelletseldning, precis lika bra verkningsgrad som 'riktiga' pelletspannor; allt annat snack är b*llsh*t. Skillnaden är att man måste tömma aska oftare, men 5-10 min jobb varannan vecka är inte något jag skulle betala 20' för...

Pannor med integrerad brännare kan vara något effektivare dock, men här pratar vi någon enstaka procent.

Lycka till!
 
Man tackar. Pannbyte finns i tankarna. Är det någon som har erfarenhet av ett byte från gammal kombipanna till modern pellets- eller oljepanna? Besparing i runda slängar?
Vid en tidigare skorstensrenovering sattes ett insatsrör med 80 mm diameter in. Det är på håret att man kan elda pellets, men bör inte detta göra en dragbegränsare överflödig? Snarare handlar det väl om att montera en rökgasfläkt på toppen?
 
Dragbegränsare har två viktiga funktioner.

Den ena är att inte ge för kraftigt drag vid eldning; om skorstenen kräver mer drag än vad elden vill ha så tas resten av draget från dragbegränsaren.

Den andra funktionen är att inte låta luft passera och kyla ner pannan när det ej eldas utan luften tas istället före panna från dragbegränsaren. Detta kan påverka ekonomin avsevärt!
 
H
En separat varmvattenberedare var ett steg i rätt riktning. Sitter den efter pannan i vattnets strömriktning slipper man alla förluster där.
Kanske går det att minska pelletsförbrukningen 10-15% med en ny pelletspanna eller en rätt justerad oljepanna. Kan du montera dit oljepannan själv så lönar det sig att byta till en begagnad oljepanna men inte om du måste koppla in rörmokare. Bekvämligheten med en begagnad oljepanna blir inte bättre än med den panna du redan har.
Är det inte rätt bra askutrymme i den panna du har nu?

Dragbegränsare måste man ha i alla lägen om pelletsförbrukningen ska hållas nere.
Vilken effekt kör du brännaren på? Kanske går det att minska effekten så blir skorstenen inget problem?

Isolering av rören i pannrummet kan ge minskade förluster. Billiga rörisoleringar av polyetin finns på Bauhaus. Ingen mening köpa dyra isoleringar om du senare byter panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.