Finns det möjligtvis inbyggnadsspottar som inte kräver så mycket plats ovanför? Normalt är väl 10 cm?! Vi har lågt i tak och förmodligen ont om plats ovanför det befintliga innertaket, skulle därför behöva spottar som kräver mindre än 10 cm ovanför. Någon som vet om det finns och isf var  :-?
Skulle vilja ha det både i köket och i badrummet nu när vi ska renovera dem.
 
Om du väljer 12V spottar med transformator istället för 220V behöver avståndet bara vara 6cm istället för 10cm för 220V. Blir mer värme i 220 Voltarna så.....

/D
 
Finns s.k. möbelspottar som bara kräver 5mm luftspalt ovan, fungerar väl i tak också men det blir inte lika effektfullt som "riktiga" spottar (finns mig veterligen i 10 o 20W).

Douglas hävdar att 220V kräver 10cm och 12V kräver 6cm... Livsfarligt när folk som uppenbarligen inte vet ett skit kliver in och försöker ge tips.. Glöm hela det inlägget. Hur stort utrymme som krävs avgörs inte enbart av vilken spänning du har utan även på armaturen.. 220 kräver i regel mer än 10cm så även 12V faktiskt. Dessutom är ju en väldigt avgörande fråga om det kommer att ligga isolering runt och kringliggande material i övrigt..
Skall inte säga att det inte finns en 12V armatur som klarar sig med 6cm men jag känner inte till den. Men det finns absolut ingen generell regel som säger att det räcker med 6cm bara för att det är 12V.

LED´s skulle jag kolla upp närmare innan jag köpte.. Utvecklingen går fort där, men min åsikt är att de endast skall användas som ledljus eller viss effektbelysning. Färgåtergivningen från dem är helt inte tillräckligt bra ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.