Hej,

blir snart galen av att leta runt på alla elgrossiters hemsidor för att försöka hitta något så självklart som en dosa som innehåller 2 RJ45 uttag (för datat Cat6) samt ett Koax för TV. Har kollat Elko, Eljo, Schnieder Selga men hittar inget som liknar detta, trots att det borde vara hur självklart som helst. Jag är rätt säker på att jag har sett det men elektrikern som gör vårt hus har "inte sett nått sånt" utan vill sätta 2!! dosor jämte varandra! en för Tv och en för data...

Vi installerar ju en "mulitmediakabel" som har just 2 cat6 o en tv koax...borde väl vara rimligt att det finns en dosa för det då också!??

Är det någon som vet???

/di98mase
 
Favorit i repris: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=242527&search_page=
(Inga skönheter dock)

"Min" elektriker (modell äldre) samt hustillverkaren hade tyvärr samma uppfattning. Det ledde till att vi, trots otaliga påpekanden om att ha ett kombinerat uttag (inklusive ritningsändring som vi f.ö. fick betala själva för), ändå fick dubbla håltagningar i hela kåken... Man tackar.
 
Redigerat:
Jag visste det!!!
Klart att det måste finnas, snygga eller inte...

tack för hjälpen!

/di98mase
 
2 st rj45 och en antennkabel = djävligt trångt.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
CEThome uttagen är ingen höjdare att jobba med, en dosa för 2 st rj45 och en dosa för antenn med gemensam täckram funkar betydligt bättre.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
en dosa med två RJ45or och ett borr =) bara att dra ut antennkabeln genom hålet och sätta på en kontakt... Förutsätter dock att man inte har tänkt flytta tv'n så ofta...
 
thewolf skrev:
en dosa med två RJ45or och ett borr =) bara att dra ut antennkabeln genom hålet och sätta på en kontakt... Förutsätter dock att man inte har tänkt flytta tv'n så ofta...

Hu blir det med dämpningen på antennkabeln då?
 
Ååå nej...nu blir det så där tekniskt igen..."dämpning"...???

Okej, nu har jag funderat ett tag och kommit fram till vad jag vill ha. Jag vill ha ett TV-antenn uttag och ett data uttag Cat6 i samma dosa. Då kan jag både kolla på TV och kolla på film via nätet tex SF Anytime eller CDON.com. Då undrar jag, passar lock från CET eller R&M mina dosor som redan sitter i väggen eller måste jag byta dessa?

F.n va jag har ledsnat på att rådda i detta, ska man verkligen behöva en examen i elektronik för att få se på TV år 2009?

Sedan undrar jag som elmont skriver "ingen höjdare att jobba med", man monterar väl dessa uttag förhoppningsvis bara en gång, då kanske man kan stå ut med att det är lite trångt eller vad det nu är som är struligt, eller finns det någon annan aspekt som jag har missat?

Igen, mina frågor är alltså:
1)
finns det utanpåliggande lock för 1 RJ45 uttag och ett TV-uttag som passar i elkos enkeldosa (fråga inte vilken modell för det vet jag inte)?
2)
Har dosorna som man sätter i väggarna standard format?
3)
Vad är det med dämpning?

Mvh

/di98mase
 
dämpning? hehe kör efter principen att går det så går det... 96% motagning vilket betyder att jag är nöjd med min "nödlösning"
 
Cethome är ett helt system, det ska ha ett stjärnnät, TV utagen har inget slutmotstånd så man måste använda deras fördelare som monteras centralt, för att allt ska fungera BRA bör man använda HELA systemet. Man kan på nätet hämta hem "instruktioner" beskrivningar. Ett alternativ är att sätta utanpåligande ramar och där montera "vanliga" apparater.
Det finns apparater av alla sorter för utanpåliggande montage
Utanpåliggande ramar är fabriksspecifika och passar bara för det "egna" fabrikatet men det finns till dom "stora" fabrikaten anpassningsramar
Dämpningen påverkar signalens styrka och kvalitet fel värden kan även sprida störningar från en apparat till en annan.
 
elmont du skriver att ett alternativ är att sätta utanpåliggande ramar och montera "vanliga" apparater. Hur menar du då?
 
Sätt tex E1830799 (ram) + E1830737 (täckplatta) och använd "vanliga" apparater för infällt montage.
 
Jag är ledsen, men om jag fattar dig rätt så betyder ditt svar att jag behöver en dubbel apparatdosa i väggen, stämmer det? Vad menar du med "vanliga" apparater för infällt montage?

Jag är som du säkert fattar inte elektriker, men så här uppfattar jag att sakerna hänger ihop: I väggen sitter det en "apparatdosa" den kan vara enkel, dubbel (säkert 3 dubbel oxå). I apparatdosan kan man sätta en strömbrytare, datauttag, eluttag etc helt beroende på vad avsikten med dosan är eller snarare vilken kabel man har dragit fram. I mitt fall kommer det ut i en dosa en "multimedia-kabel" dvs en Koax (TV) och 2 Cat6 data-kablar. Nu vill jag alltså ha dessa uttag i en och samma dosa. Min förståelse är att det finns tex hos R&M en metall-insats för TV dvs en pryl med TV/Radio/Sattelituttag (TV-uttag) som man sätter in i apparatdosan under denna metallplatta finns plats för att sätta tex 2 RJ45 uttag. Alltså, apparatdosa i väggen->montera in TV-utttaget -> montera dit rj45 uttag på kabel-> anslut koax till Tv-uttaget->montera rj45 uttagen i täckplattan -> montera täckramen (som fästs i apparatdosan -> tryck dit täcklocket i täckramen. Resultatet blir följdaktligen:

http://universe.rdm.com/ProductOver...80-1800&path=00-WEB/Kupfer/CU-080/CU-080-1800
(klicka på multimedia outlets)

Dämpningar och annat fattar jag inget av men min fiberleverantör har sagt "ur wetternetboxen kommer en tv-utgång, sätt en RF splitter i den och dra en koax till varje TV" mao inget sagt om dämpning mm.

Har jag missat något, hur står är chansen att jag kan montera R&Ms produkter i en apparatdosa från ELKO?

Börjar fundera på att köra TV i mobilen snart....:)
 
Enligt min elektriker så går det att montera R&M:s multimediauttag i standard apparatdosa. Det blir lite trångt men som sagt det går. Vill man ha mer plats så kan man välja en djupare dosa.(om man nu inte redan har dosorna på plats. Sen gäller det ju att man har tillräckligt stora rör/slangar till dosorna. Jag kör ett 25mm rör till varje dosa där jag skall montera R&M:s multimediauttag.

di98mase: R&M:s uttag verkar vara en perfekt lösning för dig. Använd "RTV000-04, Snap-in" som är gjord för ett så kallat stjärnnät. Om du vill kunna använda samma uttag för parabol får du istället använda "SAT00F-02, Snap-in" / Wille-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.