Jag har satt in tvätt och torktumlare i mitt badrum. Har ett vägguttag bredvid som är matat med 10 amp. När båda maskinerna används samtidigt så löser säkringen. Har köpt ett 4-vägs utanpåliggande Elko uttag som inuti ser ut att vara uppbyggt som 2 st 2-vägs uttag med byglingar mellan L N och Jord. Tänkte att om jag drar en ny fas till dosan och ersätter L bygeln med 2 sep faser samgt byter säkringen till en 2 polig matad med sep faser. Vill gärna ha 2 st uttag lediga för frugans div locktänger osv. Alt 2 vore att sätta ett lock till app dosan med kabeluttag och 2 st 2-vägs uttag men det känns kladdigare. Även om det inte är helt lagligt, vad ser ni för nackdelar med denna lösning? Skulle märka uttaget på ovansidan med ex "matas med två sep faser grupp 11 och 12". Hur gör proffsen? Vill ej klippa sladdarna till maskinerna och ta bort stickpropparna. MVH
 
Sätt två separata uttag matade från en kopplingsdosa, där uppdelning av faserna kan göras, att ha flera faser fördelat på olika brunnar i ett uttag är inte tillåtet. Och allt ska märkas som en gemensam grupp typ så här "flerfas-grupp med 1-fasigt anslutna apparater"
 
Misstänkte att det inte var tillåtet men kändes ändå inte fel... Varför är det inte tillåtet? MVH
 
Redigerat:
För du har 400V tillgängligt i ett uttag avsett för 230V.
 
Och sen när dina märklappar är borta så mäter nån i en av brunnarna och upptäcker att det är spänningslöst. Tråkigt nog så fanns det ku en matning till. Samma regel gäller för tvåvägsuttag. Man får ha separat styrning men de ska komma från samma grupp
 
Mikael_L
Men två st separata 2-vägare blir ju nästan exakt lika ...

.... Både rent fysiskt utrymmesmässigt men även pengamässigt... , så jag kan inte se något egentligt problem. ;)


Glöm inte JFB-kravet ..., om du inte redan har en dylik ...
 
Eller så byter du matning till 2,5 och säkrar ditt 4-väg med 16A
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Visst fungerar 2 st sep 2-väg men det ser ju lite tokigt ut... Är det ok att mont dessa ovanpå dosan så jag har uttag istället för doslock?
 
Nej.
Grena i dosan, gå ut till två uttag...vad är det som är så svårt...?
 
Nej det borde inte vara så svårt. sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.