Ja nu har jag sänkt ned värmen i källarvåningen. Jag för statistik varje kväll på hur mycket förbrukningen är i huset per dygn. För ett par veckor sedan låg vi på 70 kwh per dygn och så helt plötsligt ligger vi på 100 kwh per dygn. Så mycket skiljer det inte på utetemperaturen. Lite halvskumt tycker vi allt. Men men, vi får se vad den här värmesänkningen ger.
 
golvvärme??? den drar rätt mycket.. ca 100w per kvadrat...
 
Men va!.....Inte kan man väl gå omkring med raggsockar och två koftor i ett modernt hus. Njut av boendet och skippa Thailandsresan eller åk buss. Aldrig att jag lever som de gjorde på Emil i Lönnebergas tid bara för att toksnåla med elen. Nä de hundringarna som det kostar extra med 22 grader inne får vi snåla ihop på annat sätt.
 
Själv fick vi en räkning på 3200 för en månad och vi bor på ca 55kvm
 
Välkommen till nya Sverige. Vänj er vid högre priser är budskapet från vattenfalls vd :(

3800 spänn senaste månaden gick till el för mig, än värre denna månad. Det är så man vill skjuta sig men nu har man ju inte råd med skott denna månad heller så.

Elpriset är som omvänd limbo.
 
Amatörer! 5918kWh i januari! :D

Betalade för senaste 3 månaderna 1,35:-/kWh inklusive allt med rörligt avtal. Rys...
 
Känns nästan pinsamt att ha startat denna tråden när jag läser om era summor!!
Ska vara nöjd och tyst i fortsättningen ;-)
 
En tänkbar förklaring kan exempelvis vara Fortums VDs inkomst förra året på en 100 miljoner inklusive bonusar osv..
 
Havsutsikt skrev:
Men va!.....Inte kan man väl gå omkring med raggsockar och två koftor i ett modernt hus. Njut av boendet och skippa Thailandsresan eller åk buss. Aldrig att jag lever som de gjorde på Emil i Lönnebergas tid bara för att toksnåla med elen. Nä de hundringarna som det kostar extra med 22 grader inne får vi snåla ihop på annat sätt.

Du är inte kommunanställd, va?
 
Vattenfalls vinst på 30 MILJARDER kan vara en fin förklaring också ;)
 
detta jävla land har med tröttnat på feta elräkningar det man tjänar i ränta äter el bolagen en på eller rättar sagt staten. e ffasen bara skatt på ela el notan ju :) inte nog man betalar skatt på lönen 2 gånger maten bilen bensinen huset elen vattnet ja tamme fan allt. och så går det inte runt blir inte klok på¨detta..
 
perkalainen skrev:
Du är inte kommunanställd, va?
Näe, men ibland önskar jag att jag vore....:) Själv har jag aldrig varit i Thailand, fattar inte att man har råd med semester och resor i den prisklassen. Men ändå så går jag inte och fryser hemma, jag vill njuta av mitt boende och det är mitt intresse så där lägger jag mina pengar hellre än på något annat. Prioriteringarna är olika men att frysa bara för att ha råd att spela golf är inte min melodi.:D:D
 
Alla har ju sina prioriteringar men för mig och många andra är elpriset ett spett i ögat varje månad på vintern. Även fast jag eldar med spån så går det en hel del el c:a 1500 kWh / vintermånad. Har ett par el-element men som det är nu är ett par 500W element helt oförsvarbart känns det som. (Dock är det ett måste för att inte vattnet ska frysa.)

Vi/jag är noga med att släcka efter oss och inte slösa på elen i onödan. Snart är det till att ta fram tvättbrädan fanimej om man ska ha råd att bo kvar. Vedspis i köket för att koka kaffe osv.

Något är ju inte sunt i Sverige då ETT bolag STJÄL 3000 kr/svensk i VINST.

Skattetrycket i Sverige är med dagens energi, bensin och moms osv minst 80%. 20 % kvar till resterande "nöjen" typ mat kläder osv.

Helt vansinningt, men Svenskar är vana att tiga och ta emot så värre lär det bli.
 
v-g skrev:
Något är ju inte sunt i Sverige då ETT bolag STJÄL 3000 kr/svensk i VINST.
Inte för att försvara deras vinst men företaget agerar ju på en större marknad än bara Sverige. Finns nog ett stort antal Tyskar också tex som får öppna plånboken! ;)
 
Ähh vad ni klagar. ;)
Står ju var och en fritt att flytta till andra länder om man tror att gräset är grönare där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.