Hej!

Någon som testat bygga något som är ljud- och/eller vibrationsdämpande för tvättmaskin och torktumlare. Te.x. av multiplattor/lättbetong??? Hur gjorde ni?

Vårt problem är att vi har torpargrund och allt ljud som alstras inne i tvättsugan och även vibrationerna (både ljud- och själva svängningarna) fortplantas i grunden och gör att vi hör det överallt.

Andra förslag än multiplattsbygge tas också emot! :)
 
trästommen är problemet. Kolva upp den. Man kan även fjäderdämpa uppställningen.
 
Ställa på betongplattor kanske kan fungera?
 
Det får mig att tänka på en vibrationsmaskin som finns på gym. Den ställer man på skumgummimattor av olika slag, även typ liggunderlag eller yogamattor för att dämpa vibrationerna. Det gör stor skillnad. Kan det vara något för en vättmaskin?
 
Hm...

Tack för förslagen. "Kolva upp trästommen" har jag ingen aning om hur man göra. Låter klurigt.

Betongplattor = lättbetong. Det är ju det jag efterfrågar. Min tanke var att man kanske kan köpa armerade lättbetongplattor (eftersom trägolvet ju kan orsaka att vanliga går sönder) och ställa under.

Jag undrar bara hur bra betongen är på att plocka bort vibrationerna och ljudet? Gipsplattor tar ju bort en hel del... då borde väl den döda betongen också göra det?

Vi har några vita klumpar under tvättmaskinsfötterna nu (vibrationsdämpare) - som ju borde likna det du skriver om Marlene. De gör skillnad, men fortplantar ändå ljudet vidare.

Mer förslag eller tips tas gärna emot!
 
det är ju så att en tvättmaskin med 5 kg vått tyg som centrifugerar genererar en viss vibration vid en given frekvens. Denna frekvens skall dämpas. Vid fjädring som är för klen så kan vibrationen ökas det samma om den är för styv.

Betong kräver att det gjuts en platta som är säg 600x600x200 för att få någorlunda effekt. Det ställer till bekymmer för träbjälklaget.

Det jag menar med att kolva är att slita upp golvet och spika reglar mellan golvbjälkarna för att styva upp konstruktionen.
Men testa först med att köpa en styv gummimatta/epdm. Det skall klara dels vikten från tvättmaskinen säg 50 kg/fot i punktlast samt tillkommande moment säg 100 kg ytterligare/ben. Utan att pressas ihop. Ban kan även ställa maskinen på ett spikat fundament. Sopa ihop 45x95 reglar i en fyrkant säg 700x700 eller nått med 10 cm mellan dessa. Släng på en plywood 22 mm. På undersidan limamr du epdmgummi eller likanande. Sedan ställer du tvättmaskinen på detta paket.
Kan hjälpa samt skapar ett visst lådljud i burken du gjort. Det går ifs att få bort med lite isolering.
 
Att ställa på betongplattor tex såna uteplattor gör att mer massa måste flyttas för att ljud ska kunna fortplantas. Ännu bättre är om de vilar på gummi (plattorna alltså).
 
EPDM-gummi är ingen bra vib-isolator. Det ska var naturgummi eller SBR. Alldeles riktigt som "zankan" säger, så måste hårdhet och dämparens yta anpassas mot den vikt som ska isoleras. Förmodligen är problemen störst vid ca 800-1000 varv på centrifugen, Tala om vad maskinen väger och vilket varvtal som ger största vibrationerna. Som v-g säger så är det också en fördel om det är en stor massa under maskinen till vilken kraften överförs om maskinen är dåligt isolerad, men betong eller liknande måste ju då ocksåvila på gummi.
Originaldämparna år i regel alldeles för låga för att kunna ta hand om vibrationerna.
(Jag jobbar i gummibranschen)
 
OK, tack ska ni ha! Kanon.
Ska kolla runt lite och så får vi se vilken lösning jag kör på. Efter tvättstugerenovering slänger jag in bilder här. (Kan nog ta ett tag - vi håller på med övervåningen nu, men projetklös får man inte bli så jag måste planera för tvättstugan nu, känner jag.) :)
 
Vi har delat av vår tvättstuga och integrerat en tredjedel av den med hallen. Där har vi lagt klinker efter alla kontens regler (nya reglar mellan de gamla för att få 30cc, värmespånskiva, Sepro 626, golvgips och klinker). Satte sista delen av klinkern igår, så idag fick vi tid att tvätta... Det är ett gammalt hus, ca 1905, och tvättmaskinen står ett par meter ifrån det nya klinkergolvet, på de gamla reglarna som alltså även går in under klinkern. Har inte ägnat detta en tanke förrän jag hörde centrifugen och kom på att hela golvet faktiskt vibrerar när den går. Vi har inte tänkt göra något åt golvet i tvättstugan utan låta plastmattan vara kvar, men vi kanske blir tvungna att åtgärda detta på något sätt? Under golvet är det källare. Några förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.