Har varit husägare i en vecka nu. Första projektet blev att renovera badrummet.

Plastmatta på golv och väggar.

Min fundering gäller fuktspärr av tak, tänker sätta en pax-fläkt ovan duschen men det känns som det behövs mer. Duschen ligger på övervåningen, kallvind ovanför.

Det sitter målade plywoodskivor(med visst färgsläpp) i taket. Antingen om man kan måla med speciell färg, eller om jag ska ta ned skivorna och sätta plast mot reglarna och sedan sätta gipsskivor+väv?

Klart det blir bättre(?) med plast+gips, kan jag uppnå fullgott resultat med att bara skrapa och måla befintligt?

Tacksam för snabba svar då mattsättaren börjar spackla nu på fredag...
 
nu är det så att man enligt reglerna inte behöver fuktspärra mot taket.. Vilket jag tycker är galet..

Men jag kommer att fuktspärra även taket.. förslagsvis med plast.. Vill inte ha en massa onödig fukt på vinden.

Vet att det även ska finnas en färg man kan använda för detta ända mål.. vet dock inte hur bra det är.. plast känns ju stabilt..
 
Räcker utmärkt med våtrumsfärg på finväv i taket.
Paxfläkten sköter ångtransporten så bara onödigt att fuktspärra taket.
 
En ekobyggare förordade att man skulle ha träullit i taket i våtutrymmen. Den ska ha en viss buffrande förmåga. När det är fuktigt suger den åt sig fukt och avger fukt när det är torrare. Sannolikt användes träulliten inte tillsammans med plastfolie. Ekobyggare brukar inte tycka om plastfolie. Synpunkter?

 
Bara man har gott med ventelation så är det nog inga problem att strunta i fuktspärra.. En Pax fläkt räcker nog gott.
men om man inte har det så är det ju ett bra alternativ att fuktspärra taket..

Att köra Eko är nog bara bra.. så länge man har God ventelation. Ju mindre fukt trät suger upp desto bättre är det ju. gäller att inte passera gränsen..
 
Huset är tillägsisolerat -92 och har god energiförbrukning 20-21000Kw med direkt el. En del av denna låga förbrukning ligger i dålig ventilation, ville därför ha någon typ av mekanisk ventilation samt att jag tänker sätta venitler i bottenvåningen (2&1/2-plan, ventiler i tvättstuga och förråd)

Ang. fuktspärren blir det nog "gummimassa" som man målar på masoniten och sedan "vanlig" färg på detta.

pax-fläkten klarar väl inte av att trycka igenom allt för långt spiro-rör? röret går från taket i toaletten upp på vinden och sedan ut på kortsidan av taknocken. längden på spiro-röret är ca. 1.5m. Dessutom tänkte jag gömma fläkten på ovansidan av badrumstaket, går detta?
 
Hakke skrev:
pax-fläkten klarar väl inte av att trycka igenom allt för långt spiro-rör? röret går från taket i toaletten upp på vinden och sedan ut på kortsidan av taknocken. längden på spiro-röret är ca. 1.5m. Dessutom tänkte jag gömma fläkten på ovansidan av badrumstaket, går detta?
En vanlig pax klarar betyglidt längre rör än 1,5m. Om du vill ha dold montering av fläkten får du använda en kanalfläkt.

http://www.pax.se/pdf/9-089218.pdf

Annars använder man ju en vanlig PAX i 200-serien:

http://www.pax.se/pdf/9-089538.pdf

Här kan du också utläsa hur långa rör du kan ha mha tryckfallsdiagrammet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.