Hej!

Har precis monterat dit Ikeas diskho (Domsjö) på bänkskivan. Jag har lagt dit en "gummilist" mellan diskho och diskbänken. Enligt beskrivningen som följde med så skulle det räcka. Det blir ju en glipa mellan diskbänken och kanten på diskhon. Nu är frågan angående vatten/fukt som kommer in därunder. Ska det vara så eller måste man dra silikon efter diskhon, vilket då isåfall kommer synas utåt?
diskhon.jpg
Ber om ursäkt över den dåliga bilden. Hade bara mobilen tillgänglig.
 
Ingen som kan hjälpa mig?
 
Jag har även lagt silikon ut med min ho. Inte för att jag är orolig för fukt utan för att det inte skall bli skit samling ut med kanten.
 
Aha ok. Jo jag pratade även med Ikea nyss och tydligen ska det se ut så där. Däremot tyckte killen att det inte skulle skada med en liten silikonsträng på gummilisten.
 
Jag använde endast ikeas gummilist och det är heltätt. Har lyckats blöta ner bänken ett antal gånger när jag diskat och inget vatten har letat sig vidare.
 
Jag satte dit en annan Ikea "överlimmad" diskho i tvättstugan. Jag satte den där kletiga gummilisten lite längre ut och sen när jag skruva dit den pressades det ut. Sen var det bara att skära bort det överblivna.

Men din ser mer rundad ut nertill, går det inte att pressa/skruva ner den mer? Om inte skulle jag med dra dit lite silikon.
 
Som jag skrev tidigare så absolut silikon. Tänk annars hur mycket skit som kommer sitta i kanten efter 10-20 år :(
 
Nä det är ingen diskho som du skruvar fast. Utan du bara lägger gummilisten under och fäller in den i bänkskivan.
 
Det blir nog så att jag trycker in lite silikon med en tops eller nått för att skydda mot smutslagringar o fukt.

Tack för alla svar!
 
Redigerat:
det kommer inte blir snyggt.

Ta och sätt maskeringstejp både på bänkskiva och ho och så tight mellan dem som du tycker bli bra. Dra silikonsträng och jämna samt dra av överflödigt med fingret. Ta bort tejpen och doppa fingret i vatten/diskmedelslösning och slutjämna fogen.
 
Fast jag tänkte försöka göra så att silikonen inte syns så mycket. Drar jag den på utsidan så syns den, vilket är synd då det är en sån fin diskho. Jag tänkte försöka trycka in silikonen så mycket som det går under kanten.
 
lägger du då tejpen precis längs med kanten på både diskhon och vid bänkskivan så kan du få in silikon hela vägen in utan att det syns utanför... tejpen gör juh bara att du får en rak snygg linje, den linjen behöver du juh inte lägga 5mm ut så att säga..
 
Jag använd Ikeas egna gummi list i ett av dom ikea kök jag satt dit.
Det var en jobbig läxa den är knölig att få dit och nästan omöjlig att få ner hon till bänkskivan.
det slutade med att jag tog bort den o använde våtrumssilicon istället det vart mycket snyggare. Jag hade en jobbarkompis som envisades med att ikea hade bra lösningar och det har dom men han fick göra samma misstag som mig la mig inte i men det vart silicon för han med , det är inte snyggt om man inte får till det perfekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.