Hej, befinner mig i det stora landet i öster (Ryssland) och har en lgh på halsen där det nu sker storrenovering. Var nog dum nog att ta bort trägolvet i entrehallen med 20 cm breda bräder med ca 3 cm tjocklek, som dock var mycket lutande, så nu är det till att göra nytt, fast i nivå med resten av lgh, vilket ju är bra. Det ligger bjälkar som är ca 24 cm, i mitten på dem, dvs längs dem, är det fäst reglar på vilka det ligger bräder ca 3 cm tjocka, det är ca 70 cm mellan bjälkarna. Från nämnda bräder till överkan på bjälkarna är det ca 10 cm, sedan måste jag upp ca 8 cm till för att komma i nivå med övrigt golv. Hur mycket cement o vatten o sand, dvs betong (väl?), vågar man lägga utan att man brakar genom taket till grannen? Vi lägger ca 12 cm totalt tjockt, i två omgångar, det nedre på ca 7 ligger på bräderna i fråga utan upphängning i bjälkarna, det senare på stålnät som ligger på bjälkarna. Är detta helt tokigt? Stämmer det att en kubik betong väger ca 1600 kg? Tacksam kommentarer!!
 
Betong väger snarare 2000-2500kg per kubik.....
 
Varför ska det vara så mycket betong? Kan du inte lägga igen ett trägolv fast utan lutning och isolera med stenul? Jag har svårt att tro att huset klarar så många ton du tänker lägga på.
Prata med en riktig rysk byggmästare om man KAN och FÅR göra så som du tänker göra i lägenheten. Att fråga forum är OK men en expert på plats kan hjälpa dej att undvika fel som kan kosta mycket ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.