Det sägs överallt att man inte ska elda "mjölkkartonger och sopor". Sopor, absolut, i så allmänna termer ryms allt möjligt otrevligt, men mjölkkartonger...? Jag efterlyser lite expertis här - får man i en hemmakamin inte tillräckligt bra förbränning för att det bara ska bli koldioxid och vatten av plasten (polyeten) som finns i mjölkkartongen?
Eller finns det tillsatsmedel i mjölkkartongerna (i pappen eller plasten) som ger skadliga gaser?
Och vad händer egentligen med mjölkkartongerna som vi lämnar till återvinning (bränns inte dem också? - då känns det bättre att de producerar värme hos mig än att de ska transporteras runt regionen innan de blir fjärrvärme som sen ska ledas tillbaka till mig.

(Låt oss anta att vi kan skilja på mjölkkartonger (papper och polyeten) och juicekartonger (dessutom aluminiumfolie). Och vi låter bli att tända med mjölkkartongen utan kastar in den när vi har bra temperatur på brasan.)
 
Redigerat:
Å dom så är så bra att tända med.........
 
Bor man i Dalarna kan man strunta i Eslövs bestämmelser. :D
 
Självklart! :D Sänder lite medlidsamhet till Eslövs vedeldare. ;)
 
Här åker mjölkkartongerna i pannan.
 
Men kom igen, hur mycket energi ger en mjölk kartong i jämförelse med hur mycket tillsatsmedel som (ev.) fastnar på skorstensväggen.
 
tallmilan skrev:
Men kom igen, hur mycket energi ger en mjölk kartong i jämförelse med hur mycket tillsatsmedel som (ev.) fastnar på skorstensväggen.
Det handlar inte om energin, det handlar om att mjölkkartonger är ohyggligt bra att tända i pannan med!

Gör man åt 1-2 kartonger om dagen kan det väl inte vara farligt?
 
H
Rent generellt är det väl mycket bättre om allt sånthär förbränns under kontollerade former när det nu finns speciella anläggningar för det. Att du säkert klarar av att elda upp en mjölkkartong i kaminen på ett bra sätt innebär ju inte att alla klarar det.
Är det bara tillräckligt varmt och lagom tillgång till primärluft så brinner ju både papper och polyeten upp. Tänder man med mjölkkartonger har man inte fattat någonting och vill inte heller fatta någoning.

Varför ska det vara hundratals gånger strängare utsläppsregler vid industriell värme och kraftproduktion än vid hemmaeldning.

När folk inte respekterar de minimala regler som redan finns är det väl bra läge för strängare regler. Finns ju tokstollar som försöker värma en hel villa medelst vedeldning i pannor som inte över huvud taget är konstruerade för vedeldning.
De skadliga utsläppen från en sådan tokstolle kan ju vara betydligt större än utsläppen från ett mindre fjärrvärmeverk med modern utrustning.
 
Redigerat:
Och jag som inte ens eldar granbarken om jag slipper...
Men så undrar också sotar'n om vi verkligen eldar dagligen i spisarna, vilket vi förstås gör, mycket!
 
Med tanke på artikeln, kan man undra hur samerna har överlevt i sina rökiga kåtor? :rolleyes:
Fast de eldade kanske med nåt annat? :confused:
 
Immobil skrev:
Med tanke på artikeln, kan man undra hur samerna har överlevt i sina rökiga kåtor? :rolleyes:
Fast de eldade kanske med nåt annat? :confused:
Det där har jag också funderat på, eldstäder med skorsten har vi haft 2-300 år, innan dess eldade vi på marken och satt i röken, sedan på grottgolvet och satt i röken, sedan på golvet långhuset och satt i röken, det måste vara en ren slump att människosläktet överlevt.
Vedrök är ju görgiftigt, det vet ju varje domedagsprofet!
För det är väl så att domedagsprofeterna har rätt?
Det har dom ju alltid haft!!?
Eller...?
 
Fast man levde ju inte så länge förr, berodde på röken? :)
 
Redigerat:
mikaelbe skrev:
Fast man levde ju inte så länge förr, berodde på röken? :)
Precis,
Ju längre skorsten ju längre liv!


Skämt osido, visst har inne (och ute) klimatet med livslängden att göra.

Det ska bli intressant att läsa den där avhandlingen och se vilka typer av vedspisar/pannor som ger den sämsta inneluften, samt i vilken typ av hus pannorna satt i?

Förr i tiden då kakelugnen gjorde entre i svenska hem så resulterade det i att Sverige fick den bästa inomhusluften i hela Europa. Det berodde förstås på att tilluften togs från springor i husen och den totala luftomsättningen blev därför relativt hög.

Jag är rätt övertygad om att det bidrog till en bättre allmänhälsa, titta bara på dagens täta/sjuka hus..ska du då dessutom elda i dom med returluft och allt vad det finns....

Detta är kanske helt orelevant och off topic, men vi bor sedan fyra år på landet i en dragig stuga med en rörspis och en vedspis.
(pga renovering av det "riktiga" huset)
Vi har vintertid ca 16-17 grader i sovrummet på morgonen och runt 18 i köket, när vi eldar kanske runt 20 överallt som mest.
Under dessa fyra år har ingen av oss tre haft en enda sjukdag eller ens förkylning!
Släkt , vänner och arbetskamrater kommer och går med sina flunsor och annat men inget biter på oss tycks det!?

Förklara det den som kan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.