Hej!

Det här kanske är helt fel forum, men eftersom det gäller målning på möbel och inte hus så chansar jag :surprised:

Jag har ett gammalt bord där jag efter mycket funderande har kommit fram till att jag vill ha själva bordskivan svart, dessutom krackelerad. Har sett att det finns någon produkt som åstadkommer själva "krackeleringseffekten". Är det någon här som har testat? Om så är fallet, har du/ni använt någon form av ytterligare ytbehandling efter själva krackeleringsmedlet?
 
Jag har aldrig testat men jag vet att det finns såna produkter på bland annat Panduro. Finns säkert i vanliga färgbutiker oxå.

Sen finns instruktioner i böcker om måleri. Kommer inte ihåg nån titel just nu men sök på bibliotekets databas så kommer du hitta flera där det finns steg för steg beskrivning, och oxå hur man ska behandla efteråt.
 
Jag har testat det en gång och med den produkten jag använde fick man göra tre behandlingar. Först lägger man ett lager med lack, sedan läger man på ett medel som gör att lacken krackelerar. När detta har torkat lackar man allt en gång till.

/Per
 
Vet att Nordsjö hade en produkt förut som var suverän att jobba med. Då målade man med en grundfärg först, sen på med ett slags lack och sen en täckande färg.
Den här lacken krackelerade det översta lagret så grundfärgen tittade fram. Sen var det klart. Blev riktigt schysst effekt. Vet inte om produkten finns kvar, hittade den inte på deras hemsida. Har du vägarna förbi en Nordsjö-butik så kan jag dock rekommendera att du tittar in och frågar efter produkten.
 
Tack för alla tips!

Nu saknas bara lite tid för att hinna genomföra projektet, ngn som vet var man får tag på det? :D
 
Ja inte på Biltema iaf, tid är dyrköpt...
 
Kolla någon festool handlare, de brukar ha dyra grejer... ;) :rolleyes:
Krackelerande färg finns även på hornbach om du har närmre dit än till biltema. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.