Är helt ny här på forumet och har lusläst ganska många och intressanta trådar om badrum.
Vi ska bygga ut en sommarstuga och bygga ett ca 7kvm badrum helt från grunden.
där ska vi ha tvättmaskin, duschkabin, wc och handfat. Eftersom det är en sommarstuga så är det lite budjetbygge över det hela. Här hemma går meningarna isär om vad som är snyggt/praktiskt... Kakel har vi helt valt bort då det blir lite för dyrt. Matta verkar ju okey, men sen kom tjejen på den lysande idéen att måla med alcro badrumssystem och matta i botten.

vi börjar så här:
1.Är alcro badrumssystem okey ur försäkringssynpunkt, hur tätas isf alla genomföringar?
2.Är det någon skillnad om man ska ha en vanlig dusch vs. duschkabin när det gäller tätskikt i badrummet?
3.Får man idag ha gips bakom våtrumsmatta eller Alcro badrumssystem?
4.Min tanke till vägg är 12mm plywood/OSB och 13mm gips därefter matta... är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar eller länkar till trådar som berör detta.
Man ser ju oxå att trådarna blir gamla ganska fort då nya regler/rekomendationer antas.
 
3. Du får ha det bakom plastmatta och kakel/klinker. Hur det är med Alcros system vet jag inte.
 
2. Det är skillnad på "vanlig" dusch och duschkabin. Med duschkabin behöver du inte ha något "godkänt" tätskikt, då denna räknas som ett slutet duschutrymme. Men det skadar inte att ha plastmatta och våtrumsfärg på väggarna för extra skydd.
 
1. Kontrollera med ditt försäkringsbolag. Men branschen har godkänt det.
2. Kommer du att ha golvbrunn? Då tror jag det räknas som våtrum och ska skyddas.
3. Du får inte längre ha gips bakom kakel, ok att ha enligt Alcro och deras branschorganisation.
4. Verkar bra. Se till att regla rätt. Det kommer inte att vara godkänt för kakel om du ändrar dig senare.

/Jörgen
 
Tack för svaren, lite klokare blev jag.

Har varit runt och förhört mig hos både Beckers och Alcro butiker tills jag konstaterade att de tillhör samma koncern. Men hos handlarna möts man av en 22 årig söt blondin i målarkläder som inte direkt utstrålar självförtroende när det gäller frågor kring deras våtrumsprodukter.
Fick till slut tag på en försäkringskille som jobbade på fältet med hembesök och där fick jag helt klara svar på alla frågor. kort och gott sammanfattande "bygg efter gamla skolan och använd nya produkter"
Hade jag en kabin så kunde hela badrummet vara endast VA-klassat. Enligt Länsförs.
Men eftersom prisskillnaden på målat VA eller VT klassat inte är mer än några hundringar så siktar vi på ett VT-klassat badrum.

Det är ju fantastiskt så billigt det blev dessutom! :)
 
alexolotta skrev:
Tack för svaren, lite klokare blev jag.

Har varit runt och förhört mig hos både Beckers och Alcro butiker tills jag konstaterade att de tillhör samma koncern. Men hos handlarna möts man av en 22 årig söt blondin i målarkläder som inte direkt utstrålar självförtroende när det gäller frågor kring deras våtrumsprodukter.
Fick till slut tag på en försäkringskille som jobbade på fältet med hembesök och där fick jag helt klara svar på alla frågor. kort och gott sammanfattande "bygg efter gamla skolan och använd nya produkter"
Hade jag en kabin så kunde hela badrummet vara endast VA-klassat. Enligt Länsförs.
Men eftersom prisskillnaden på målat VA eller VT klassat inte är mer än några hundringar så siktar vi på ett VT-klassat badrum.

Det är ju fantastiskt så billigt det blev dessutom! :)
Jag vill minnas (men är inte helt säker) att det i BBR står att vägg och golv i bad- och duschrum skall vara VT och att taket skall vara VA.

Som en kommentar till pkt 3 vill jag påpeka att man visst kan använda gips bakom. Det är dock skillnad på kartongklädd gips och en oorganisk skiva dvs med glasfiber istf kartong. Den kartongklädda gipsen är OK bakom matta och tätskikt med duk, enligt GVK men den är aldrig OK enligt BKR...
 
Enligt försäkringskillen kunde jag sätta vilket tak som helst, min idé om att sätta innertak med färdiga innertaksspånskivor var helt okey. och de är nog inte VA klassade.

Reglar iaf cc30 så att man har möjligheten om 15år när huset satt sig lite att riva bort och göra om till kaklat. Men mycket hinner ske på 15år i branschen och även om jag skulle kosta på dyrare våtrumsskivor nu så är de säkert inte okey enligt 2024års standard.
Så billig gips får det bli!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.