Hej alla

Jag och min sambo bor i ett funkishus byggt 1935. Det är putsat enligt den tidens byggsätt.
På 1970-talet valde den husägaren att klä huset med liggande fjällpanel. Vi har nu tankar på att riva denna panel för att ta fram den gamla putsen. Enligt den förra ägaren var det inte några fel på putsen utan det var väl inte"modernt" att bo i putsade hus på den tiden.

Jag har följt med litegrann i debatten om putsade hus, men vi känner att detta är något vi vill göra. Jag är väl medveten om att detta krävs mycket undersökningsarbete innan man sätter igång.

Jag är säker på att det finns många byggkunniga personer på detta forum som sitter inne med kunskap i detta ämne och skulle bli väldigt glad om ni ville dela med er av er kunskap.

Vilket system skall vi använda? Om jag skall tilläggsisolera, vad bör jag tänka på? Kostnad? o.s.v.

Tacksam för svar/Jotan
 
I
Om det är spikat träpanel utanpå den f.d. fasadputsen, kan du glömma att ta fram putsen. Den blir inte hel efter rivning av träfasaden.

Beroende på vilket sätt huset är byggt (sten- eller trästomme) finns olika tekniker för att putsa huset på nytt. Är det stenhus går det relativt lätt. Är det trästomme kan det bli lite mer besvärligt.

Ett stenhus har bättre fäste och mindre rörlighet i underlaget för puts. Det lämpar sig m.a.o. för att putsa. Men funderar du på utvändig tilläggsisol., som i sin tur kräver en utregling med trävirke, så är du lika illa ute som du är när stommen är av trä.

Trähus rör sig mer och drar därför inte jämnt med ett icke elastiskt mtrl. som puts. Vanligen gjorde man därför putsskiktet fritt från trästommen genom en rörning. Den vanligaste är vassmatta på ståltråd. (Skulle tro att du har en sådan bakom panelen i ditt hus om det är stombyggt av trä.)

Med träpanelen och putsen följer då rörningen när du river fasaden. Du har då nått startpunkten för ny fasad.

Sen har du antingen en plankstomme eller en timmerstomme bakom putsen om det inte är ett stenhus. Kanske med en svart wellpappliknande isol. eller en vit glasfiberisol. med papp utanpå eller på insidan. Planken är stående och spontade samman, c:a 1½" tjocka. Du kan också ha bara plank utan isol. eller en timmerstomme bakom. Timmerstommen kan vara stående eller liggande. På insidan har du troligen en porös träfiberskiva (känn med tummen på vägginsidan, är den mjuk är det porös träfiberskiva (Tretex kallad), känns den hård är det sannolikt en hård träfiberskiva (1/8"-1/4") med tjärpapp bakom.

För att ersätta den gamla rörningen med en ny, kan du byta till ett mtrl. som heter sträckmetall. Det är det absolut bästa och säkraste du kan putsa på. Men det får sättas på distanser som inte är alltför styva. De ska kunna ge efter för rörelser i underlaget så att putskakan blir mer eller mindre fristående och opåverkad.
______________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.