Har en solfångare med 60 rör från Sfinx. I helgen så kom det 2 dm med snö, så nu ser jag inte mina solfångare och inte ger de någon värme trots att solen nu har lyst de senaste dagarna. Även om solen forfarande står lågt så ger den energi om rören är fria från snö.

Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort snön utan att skada rören?
 
Kanske tvinga cirk-pumpen att gå ett pass eller två, så värmer du ju bort snön inifrån, så att säga... Visst, det kostar lite energi, men alternativet att knalla upp på ett snötäckt tak med borste och riskera att antingen ramla ned eller att knäcka några rör är ju inte så lockande...
 
Men blir rören varma? Inget vatten cirkulerar i dem, bara i värmeväxlaren. Skall i alla fall prova när det blir lite varmare, just nu är det -20.
 
Det hjälper inte att köra cirk.pumpen utan antingen upp med sopen el vänta på att solen smälter bort snön
 
Spola av dem med vatten.
 
Kom på idag att det ju är som Bror säger, rören blir ju inte varma på utsidan eftersom det är vakuum emellan. Hjärnsläpp...
 
Det är inte bara det. Rör med heatpipe har ju inte alls något varmvatten nere i rören. Istället fungerar röret som en soldriven värmepump, som flyttar värmen upp till värmeväxlaren, där vattnet värms upp.
Att få värmen att gå från vattnet ner i röret går inte. Naturlagarna sätter stopp.
 
På mina rör ser jag skillnad på om jag kör mot radiatorretur eller tappvarmvatten
Dvs det tinar fortare om jag prioriterar tappvarmvatten . Detta beror nog på att även om jag har heatpipe så ökar tempen innanför glaset på vakumröret och helt utan förluster via vakumet är det nog inte .Omvänt kan man säga att det borde löna sig att köra mot radiatorreturen om rören är avfrostade och det är kallt ute för att minska
förlusterna från vakumrören vid kall väderlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.