När vi sålde vår bostadsrätt så valde vi den mäklare som vi kände hade det mest rimliga utgångspriset och som låg i närheten med det alla mäklare nämnde som ett rimligt slutpris. En mäklare ville lägga sig ca 40% lägre än den vi valde och det kanske hade lockat många fler spekulanter men för vår del kändes det inte så lockande. Så utöver % så känns förtoende och utgångspris också som viktiga faktorer. (I en mindre stad så betalade vi ca 4-5 %)
 
Säljer nu mitt hus i sthlm .Mäklaren tar 1,9% utan prutning då jag är föe mesig för det.Annars går det nog att få ner arvodet.
 
Att vissa yrkeskategorier ska ha betalt i procent istället för en fast ersättning är mycket märkligt. Varför inte bara ta betalt för arbetade timmar och utlägg??

En annan yrkesgrupp som jag har liten tolerans för är juvelerare som tar en viss procentsats av värdet vid värderingar.
 
O
Själv skulle jag anlita en nätmäklare... aldrig i livet en vanlig mäklare. Inte för att sälja en lgh på södermalm i stockholm. Dom lägger inte ner många timmar på att sälja men tar väldigt bra betalt... Dessutom skulle jag fota själv... blir bäst så har sätt så många annonser med så kallade proffsfotografer där en fyraåring skulle tagit bättre bilder...
Annonsering tror jag inte är så viktigt. Mer än att hamna på hemnet och bovision.
För de flesta kollar bara där. inte i tidningen.... Så varför betala för det?

Å sen det viktigaste... lita aldrig på mäklaren.
 
Thomas59 skrev:
Ja så hade varit fallet men den gick för nästan det dubbla.

Det var, förstod jag senare, en oerfaren mäklare som trodde att lägenheten skulle gå för x miljoner mer än vi fick, vilket aldrig var realistiskt.

Mäklaren hade som huvudalternativ 0,5% + 10% över en viss, inte allt för hög, summa. Då jag frågade vilken EXTRA marknadsföring och andra säljbefrämjande åtgärder som planerades, för att nå över "brytgränsen" för 10% provision, kunde inte mäklaren ge något svar och det var nog inte riktigt så mäklaren hade tänkt sig upplägget.

Jag konstaterade då att mäklaren tänkte tjäna extra pengar utan att göra ett "skit" och enbart lita på turen så mitt svar var att några 10% kunde han inte räkna med och att han nog fick lov att sätta kråkan på förmedlingsavtalet utan de extra 10%:en annars skulle jag gå till en annan mäklare.

Mäklaren satte faktiskt in extra annonser i SVD nästföljande söndag och i Kungsholmsnytt veckan därpå men då var ju lägenheten redan såld så med avdraget på provisionen skulle jag gissa att det blev en brakförlust för mäklaren.

Såhär är det.

"normala" innerstadsarvoden spänner mellan ca 35.000 - 90.000

Lägre arvoden går att få av traditionella mäklare, ned mot 25.000:-

Högre arvoden kan givetvis förekomma, över 100,000 är inget att lyfta ögonbrynen för.

Den stora massan hamnar runt 60+-10 för en "normal" lägenhet.

En prismedveten säljare av en liten billig etta, kommer ganska lätt komma undan med 35.000:-. Då utan tidningsannonsering eller liknande fördyrande kringkostnader.

En omedveten säljare av en 4:a kommer få betala 90.000 pga av 10-%ig topprovision samt fördyrande annonskostnader och andra kringkostnader (flyttstädning etc)

När det gäller ett unikt fall som nära 200kvm paradvåning uppkommer en "ovanlig" situation. Mäklaren vet att våningen har ett stort marknadsföringsvärde, vaför arvodessumman inte är det primära, inom vissa gränser. Det är anledningen till att en sådan våning kan få ett attraktivt arvode. Mäklarens fokus flyttar från att marknadsföra våningen, till att primärt marknadsföra sig själv, där spekulanterna på nämda våning är villebrådet no1. Villebråd no 2 är själva signalen om att få sälja en paradvåning, detta kommuniceras genom tidningsmedia, gentemot icke-aktiva köpare (dvs framtida potentiella säljare). Detta resulterar i stor annonering och exponering, gärna med repetitioner även då våningen är såld. Repetitionsannonser kostar när 0:-

En oupmärksam säljare av en våning, kan med en topprovision få betala arvoden på +200.000, då felmarginalen på ett uppskattat slutpris på en så pass ovanlig lägenhet är över 15% på en normalfördelningskurva. På vanliga lägenheter som omsätts daglidags ligger den nog närmre 5-10%

Tyvärr så är kontoret du valde erkänt dåliga och har en egen normalfördelningskurva som är kraftig förskjuten. Dock framförallt beroende på en specifik mäklare med för stort inflytande, som rekommenderas av andra mäklare som tipsar sina spekulanter om bra fynd. Tyvärr så saknas numera deras statistik på e-bud.nu, hade varit kul att exemplifiera genom en enkel sortering av sålda lägenheter.
 
Vi sålde i fjol en villa i mindre stad. Där blev mäklararvodet på 3% = 45 000 kr.

Just nu har vi en bostadsrätt för försäljning i en större svensk stad för 2,6 mkr. Vi räknar med mäklararvode 52 - 55 000 kr, Mäklaren begärde 2% och vi prutade inte, för detta är en av Sveriges bästa mäklarkedjor just nu (enligt mätningar och egna annonskampanjer) och arvodet inkluderar flyttstädning.

Så i kronor tror jag det bör kosta ca 50 000 för att sälja. Detta kan bli många procent i glesbygder, men max 2% i större städer, med högra bostadspriser,
 
Sålde ett hus i september 2008 i Täby för 3.1 miljoner. Mäklararvodet var 1.8% - inklusive flyttstädning.

Vi tog in tre offerter - alla var mellan 1.75-2%.
 
Vart gör mäklarna av alla pengar. 55000 för att sälja ett hus blir bra timpenning med tanke på hur få timmar de lägger på varje objekt.
 
Jag kommer inte ihåg vad den genomsnittliga försäljningstiden var. Tror det var 60-80 dagar. Hur många objekt kan en mäklare ha samtidigt? 4-5?

Det blir en försäljning varannan vecka. I genomsnitt. Många får förmodligen betydligt mindre. De som tjänar mer ha förmodligen stora annons- och lokalkostnader.

1,4 miljoner om året är väl inga jättepengar?
 
Niteowl skrev:
Vart gör mäklarna av alla pengar. 55000 för att sälja ett hus blir bra timpenning med tanke på hur få timmar de lägger på varje objekt.
Frågan vilken företagare som helst om hur mkt 55.000 fakturerat tillsist ger i plånboken efter skatter, moms etc.

Din frågan är ungefär, "är inte en Volvo för 400.000 ganska dyr då den endast tar nån timma att producera på löpande bandet?"

Fan va coolt, volvoarbetarna som sparkades fick lämna sina jobb där de tjänade över 400.000 i timman!
 
Hej,

Undersöker mäklararvode för att påbörja en eventuell försäjlning av Fritidshus med grymt bra område, V/A + sjönära i Katrineholms trakten.

Objektet får inte gå för mindre än 1,2Mkr.
Har haft två mäklar kontakter där båda säger 7,5% i arvode..

Är det rimligt ?

Hur skall man rasonera menar bör man anpassa priset efter det för att täcka arvodet.?
Blir det inte mera svår såld ?
 
Säger som mäklaren som vi hade, stirra inte på arvodet. Det viktiga är ju att huset blir sålt till det pris som säljaren är nöjd med. Vår mäklare hade som grund tes, att han skulle tjäna 100 000 per objekt. Vete tusan hur han bar sig åt, men huset gick för över 400 000 mot utgångspriset. Alla var nöjda och det är nog det viktigaste. Sedan att jag tycker att mäklaren tjänade rysligt bra är nog egentligen en släng av avundsjuka. Det finns många som tjänar duktigt med pengar och som inte är mäklare, skillnaden är att jag inte har kommit i kontakt med dessa.
 
Och jag säger så här. Arvodet i procent är ju fullkomligt ointressant. Det är väl arvodet i pengar man får bedöma om man anser det rimligt eller ej.
Annars kan jag väl tycka att en summa mellan 30-100´ ca är väl ungefär vad en mäklare vill ha för att sälja. Grovt generaliserat beroende på typ av objekt.
 
Får med andra ord ta mig en rejäl dust med de olika mäklarna igen. Landar på 280.000 kr om utgångspriset = försäljningspriset å då tyckte jag att jag hade varit ganska hård i förhandlingarna. Men detta med paradvåningen och egenmarknadsföringen var riktigt intressant, skall se vad de svarar på det nästa samtal :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.