Mikael_L
TV-serien Grand designs går igen på TV.
Nu på onsdagar på kanal 9.

Ett tips för de som gillar okonventionella hus.
 
Det är fascinerande att se byggprocesserna, gör att vår egen känns som en sommarvind.

Kul program som gärna kunnat fokusera lite mer på slutresultatet. Det känns lite som en amerikansk thriller, man bygger upp en story och spänning för att sedan hoppa över en massa och komma direkt till slutet. ;)
 
Ja, visst är det skönt att se folk som är minst lika tokiga som man själv....
Och de flesta husen blir ju riktigt häftiga.
 
Är det något av byggena som håller budgeten?? :)
 
Budget?! Why!!
 
Otroligt dyra hus i det programmet. Som i det senaste avsnittet jag såg, paret hade köpt en risig lada+ någon mer byggnad för 250 000pund .Sen skulle dom lägga ca 500 000pund på renovering! Det drog säkert också över budgeten som alla andra, såg inte slutet.

Mycket pengar läggs på dyra fönster och träbitar. Lite annan fokus än oss som tänker mer på isolering , uppvärmningssystem och väderbeständighet.




Någon som såg avsnittet om paret som köpt ett vattenverk? Hur gick det?


Eller de som byggde på berget i Wales där det var så dåligt väder hela tiden så de förra ägarna hade gett upp :D Hur gick det för dom? Var väl en hel del pengar inblandade där också har jag för mig.
 
Redigerat:
Tack för tipset, jag har nog sett alla program redan tyvärr. Men jag tycker det är riktigt trevligt. Synd bara att programledaren är helt fruktansvärd.
 
Chrille1980 skrev:
Synd bara att programledaren är helt fruktansvärd.
:D:D:D Den äldre serien har ju en urcharmig programledare - man kan se dessa program bara pga honom ;)

Vattenverkshuset blev urläckert - kommer inte ihåg hur många hundra kvm som vardagsrummet blev. Roliga typer som renoverade så gott som helt själva. Skrivbord gjordes av en toppad Morris - men de skulle faktiskt få plats med en cheva också.

Efter att ha sett hela serien blir jag mer och mer imponerad av deras "green oak" - något som jag från början inte alls var så förtjust i. Men smaken förändras!

Ett fåtal har hållit budgeten och då har det varit de som varit halvprofessionella och inte snålat på att anlita byggledare. De som trott sig kunna projektera själva - och det är många - har fått mycket dyra hus.

Eller de som byggde på berget i Wales där det var så dåligt väder hela tiden så de förra ägarna hade gett upp Hur gick det för dom?
Nja, ägarna gav inte upp men huset blev inte färdigt inom tidsramen som programmet gav (12 mån?) men det var inte bara en extrem vinter med hopplöst väglag upp till huset utan bygget stoppades under ett par månader pga mul-och klövsjukan.
 
Mest briljant hittills var vattentornet i Londons gröna zon, mer byggförbjuden än våra finaste svenska stränder. De nya ägarna lyckades övertyga bygglovsmyndigheten att bevara det rivningshotade tornet i utbyte mot att de fick förvandla det till sitt privathem!

Då byggde de en hypermodern "skokartong" BREDVID tornet, som fick stå i "malpåse och endast utnyttjades som - "tambur" ...

:D

Detta projekt vill jag minnas höll både tiden och budget, just därför att man struntade i att böka med det där tornet.
 
Det som slog mig när jag såg programmet senast var att förutom den minst sagt bristfälliga isoleringen verkar de inte behöva bygglov i England där detta bygge var. Först när det var klart och de behövde belåna och försäkra huset fick de klartecken att det var godkänt ur konstruktionsmässig synvinkel. Märkligt förfarande, men jag gillade deras skjutbara takfönster. :)
 
yonna skrev:
:D:D:D Den äldre serien har ju en urcharmig programledare - man kan se dessa program bara pga honom ;)
Kevin McCloud har väl varit programledare från start?

Visst kan han vara lite fånig som alltid ska måla upp det mest pessimistiska scenariot men hellre det än någon som bara nickar med och säger att allt är fantastiskt.

En del projekt har faktiskt varit ren lågbudget också, även om de dyra överväger. Men så är ju också husbyggen rent allmänt på en helt annan prisnivå i UK jämfört med Sverige.
 
f91jsw skrev:
...En del projekt har faktiskt varit ren lågbudget också, även om de dyra överväger. Men så är ju också husbyggen rent allmänt på en helt annan prisnivå i UK jämfört med Sverige.
Så verkar även ambitionerna och att tänka utanför de traditionella banorna vara. Ibland undrar vad en svensk byggnadsnämnd eller byggingenjör eller snickare skulle tänka om vissa lösningar , "det där kommer aldrig att fungera.."
 
bonnier skrev:
Så verkar även ambitionerna och att tänka utanför de traditionella banorna vara. Ibland undrar vad en svensk byggnadsnämnd eller byggingenjör eller snickare skulle tänka om vissa lösningar , "det där kommer aldrig att fungera.."
Jo, fast å andra sidan är det ganska ofta det heller inte fungerar när de bygger i England... Dom kommer undan med det eftersom dom bygger med så dålig isolering att fukten vädras ut och det sällan blir så kallt att de drabbas av frostsprängningar. Och tycker det är OK att leva med lite mögel i väggarna.
 
Älskar också serien! En av mina favoriter var en arkitekt som fått för sig att han ville "putsa" fasaden med samma typ av "färg" som man använder för att måla de vita strecken på ett övergångsställe.

Tydligen föll det på att det skulle bli för dyrt, men hade varit intressant att få reda på ifall det faktiskt var ett lämpligt ytskikt på en fasad :)

Jag vet inte om det var i Grand Designs eller någon annanstans jag hörde att man som privatperson inte behöver betala moms på byggnadsmaterial när man bygger ett nytt hus i England.

Är det någon som vet ifall detta stämmer, eller om jag helt enkelt drömt att jag hört det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.