Hej!

Jag har mekanisk frånluft i mitt hus från 1976 och har lite planer på att på något sätt ta tillvara den varma goa luften som bara försvinner ut till ingen nytta.

Vilket ger då mest pang för pengarna, FTX eller FLVP?

(Huset värms med direktverkande el + luft/luft-vp)
 
benox skrev:
Hej!

Jag har mekanisk frånluft i mitt hus från 1976 och har lite planer på att på något sätt ta tillvara den varma goa luften som bara försvinner ut till ingen nytta.

Vilket ger då mest pang för pengarna, FTX eller FLVP?

(Huset värms med direktverkande el + luft/luft-vp)
Med FTX måste du bygga om ventilationssystemet och med FLVP måste du bygga om uppvärmningssystemet.

Båda alternativen är bökiga. Att bygga om till vattenburen värme för FLVP kan vara väldigt dyrt.
Att skaffa FTX kan vara billigare, men om det är en lönsam investering avgörs av hur mycket dina el-element används.

Vill du komma riktigt billigt undan får du väl skaffa fler luft/luft VP.

Vill du ha den bästa lösningen så får du bygga om till vattenburen värme och någon sorts värmepump. Även luft/vatten kan vara intressant. Du får inte stirra dig blind på att du blåser ut varmluft.

Skaffar du en FLVP utan att bygga om värmesystemet så kan du bara använda den till varmvatten.

Du måste nog tala om hur mycket du förbrukar per år innan det går att dra några slutsatser.

/Hasse
 
I.o.m att du har fläktdriven ventilation så är det inga små förluster det handlar om.Skulle du köra på den hastighet som ställdes in när det sist gjordes Ovk (vilket iof sig inte är troligt) försvinner 6-7000 kwh ut ventilationsvägen varje år. Har du tonåringar i familjen skulle det tom löna sig att bara växla av till en vp för enbart varmvatten.
 
En FLVP hade väl i första hand tänkt användas för att värma tappvatten, men om man ändå ska skaffa en så kanske det är smartast att skaffa en som kan värma huset oxå (helt eller delvis), även om man gör den ombyggnaden vid ett senare tillfälle. Vattenburen värme känns ju lite mer framtidssäkert än den direktverkande elen...

Fördelen med FTX som jag ser det är att man får en lite bättre komfort på köpet, iom den varma tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.