Hej,

Ytterligare ett inlägg om osäkerhet kring torpargrund, ibland blir man mer frågvis ju fler inlägg man läser (vilket jag gjort).

Vi är spekulanter på ett radhus med torpargrund där vi från start var informerade om att en avfuktare var installerad. Vid dagens överlåtelsebesiktning meddelar besiktningsmannen att luften i grunden ligger på 85% trots av avfuktaren (AceTec PD 250) var på i princip dygnet runt i ett par måndader.

Radhuset i göteborgsområdet är från slutet av 60-talet och har plast med lager av sand i grunden (som givetvis går att krama till bollar).

Besiktningsmannen skriver:
-------------
Träd mot grannfastighet utmed grunden riskerar sätta igen dräneringssystemet.
Äldre troligtvis uttjänat dräneringssystem. Original.
Jordmassor och växter riskerar sätta igen dräneringssystemet.

Fastigheten är byggd 1968 och är aldrig omdränerad. Teknisk livslängd på dräneringssystem brukar räknas ca 20-30 år, dvs detta är med största sannolikhet uttjänat vilket även protokollförda indikationer tydligt påvisar. Dessutom riskerar jordmassor och växter utmed grunden att sätta igen dräneringssystemet. Fastigheten bedöms vara i behov av omdränering.

Blöta sandmassor är återfyllda i grunden.
Vitt ytmögel på marken.
En tydlig mögellukt kunde kännas.
Fuktskador i krypgrundens isolerade väggar.
85 % luftfuktighet kunde uppmätas i grunden.

En uteluftsventilerad krypgrund är genom sin konstruktion utsatt för höga fuktvärden, framför att under sommarperioden, pga att varm fuktrik utomhusluft kyls ner när den kommer in i grunden. Detta fenomen kan som i detta fall leda till att mögelskador uppstår i bottenbjälklaget pga att varm fuktrik utomhusluft kyls ner när den kommer in i grunden. Detta innebär en påtaglig för luktspridning upp i bostadsutrymmet som följd. Med hänsyn till ovan nämda samt i övrigt protokollförda indikationer så föreligger en påtaglig risk för bakomliggande fukt och mögelskador.
-------------

Alternativ som jag ser:

- Begära prisreduktion
- Låta säljaren lägga ny åldersbeständig plast äver fuktig sand och hoppas på det bästa
- Skriva tillägg till kontraktet som låter mig behålla 50.000 om inte säljaren åtgärdar problet till överlåtelsedagen om 5 månader
- Fördröja köp och beställa ytterligare en besikting av grunden a 8000:- (ser dock inte att det skulle kunna framkomma något nytt)
- Dra mig ur köp

Det som gör mig orolig är att luftfuktigheten inte gått ner mer än 5% under de ca 4-5 månader luftavfuktaren varit igång. Jag vet helt enkelt inte hur jag går vidare eller hur orolig jag bör vara.

Tacksam för tips!
 
Om dräneringen är satt ur spel så kvittar det om man har torpargrund eller platta, man måste fixa detta.

Att sätta in en avfuktare utan att dränera om verkar helsnett i min mening.

Slutligen, det viktigaste är att fukt inte krypit upp i syll. Det andra är relativt enkelt att åtgärda.
 
Hej Consensus,

Fick precis svar från föreningens styrelse. Ett motsvarande radhus har tätat grund och installerat avfuktare för totalt 50 000 och är torrt numera.

Har läst om syllar men är inte helt införstådd i var det faktiskt är. Detta objekt har bjälklag i betong och syllar har inte nämnts i några sammanhang, vilket jag naturligtvis ska fråga besiktningsmannen om nu...
 
Har inte fått tag på besiktningsmannen ännu, men någon kanske kan svara på följande frågor som jag inte hittar svar på!

Hur kontrollerar man syllar? Är enda sättet att riva delar av fasad/interiör?

Är det någon som känner till en kompenent person/företag som kan ge en komplett bild av åtgärder man bör göra för att åtgärda en fuktig krypgrund i Göteborgsområdet? Misstänker att en besiktning från dräneringsföretag rekommenderar dränering och en besiktning från t.ex anticimex automatiskt rekommenderar en avfuktare :)
 
Köp till så lågt pris du kan, gå med i föreningen och gör som i den andra föreningen.
 
Syll är den liggande regel som ligger mellan grundmur och stående vägg. Det är normalt det första organiska material som möter en icke-organisk grundmur.

Betongbjälklag låter TRYGGT. Du får iaf ingen röta i dem. Jag antar därmed att syllen sitter högre upp och inte är lika utsatt för uppåtvandrande fukt i grundmuren.

Det känns dock fortfarande som att det finns ett problem med dränering.
 
Inte kul med tydlig mögellukt. Kan ha satt sig i isolering och diverse skivmaterial tex spån och treetex( vet av egen erfarenhet) Jävligt svårt att få bort så kolla noga.
 
Hade en dräneringskille som tittade på huset idag .Hans förslag var att dränera 20 meter mot berget/kullen som ligger i närheten för att minska trycket. Alternativet är att riva stenlagd gång och altan samt gå in på grannars tomt mm vilket känns helt aktuellt.

Vi var även nere och tittade i grunden och plasten som borde skydda mot markfukt fanns inte när vi testgrävde ner till lera. Hittade en del plast under sanden på andra ställen med det var definitivt inte helt tätt. Gruden för övrigt såg fin tyckte jag som lekman. Inga tecken på sprickor, skador eller mögel (ingen stark mögellukt, inga ringar på betongväggarna) och runt 20 grader varmt pga av avfuktaren. Betongväggarna var heller inte fuktiga vad jag kunde se eller känna. Såg definitivt ingen fukt i betongbjälklag.

Att luftfuktigheten ligger på 84% är ju inte så konstigt om fukt kan tränga rätt upp från marken.

Känns rätt bra faktiskt och vi slår nog till om vi får 50.000 avdrag för dräneringen. Ska bara låta chocken lägga sig då vi bara sett problem sedan besiktningen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.