Jag har en liten fråga som avser hur man dränerade förr. Vi har ett gårdshus på ca 60 kvm som används som bostad. Det är på två våningar så husets yta på marken är inte så jättestor. Huset har en källare som är ganska fuktig, den ska dock vara mätt av anticimex att inte vara osund.

Väggarna är sten och golvet är jordgolv. Min undran är just hur gjorde man när man byggde sådana här hus. Har det någonsin funnits någon form av dränering? Huset är bygg någon gång 1910-20 tror vi.
 
Den typ av dränering som kan finnas vid hus från den tiden är att man lade sten närmast grundmuren. Dvs. De grävde ett dike, murade en grundmur i diket och vräkte sedan ner en massa sten i det utrymme som blev kvar. På det viset blev det inte kompakt jord precis intill grunden.

Senare lade man dränering med tegelrör i en grusbädd, men jag vet inte när man började med det. Den typen av dränering har bara en begränsad livslängd och måste göras om efter ca 30 år.

Det är vänskligt att dränera vid gamla hus eftersom det lätt kan bli sättningar (egen erfarenhet), så om man inte har problem med fukt så kan det vara en god idé att låta bli att göra någt.
 
  • Gilla
Pär Stenberg
  • Laddar…
Vi funderar ju fram och tillbaka - källaren är fuktig, men det verkar inte påverka innemiljön i hust. Men kan det vara bra att den är fuktig så gott som hela tiden? Är det t.ex. lönt att ha en avfuktare där?

Det känns verkligen lite vanskligt att dränera huset när man tittar på väggarna i källaren. Den ena väggen är nästan bara sten och det ser verkligen ut som om den skulle trilla om man började gräva runt den. Men det kan ju också vara jag som är överkänslig när jag tittar på väggarna.
 
Menar du att väggarna är kallmurade utan bruk eller? Det verkar ju inte som om själva källarväggarna tar skada av fukten (det vore lite märkligt för övrigt) men användningsområdet på källaren blir ju däremot begränsat av att det är så fuktigt.

En klassisk husgrund med stenar kan man ju inte gräva i utan att den rasar. Vi har det problemet på landet för där ligger ju stenarna rätt långt utanför husväggen, under marken då förstås.
 
Väggarna är lite olika faktiskt, men den ena väggen ser nästan sådan ut. Eller så har där varit en massa bruk någon gång i tiden som luckrats upp och försvunnit. Två av väggarna ser ut som vanliga källarväggar med cement eller så. Vi bor i en backe och det är väggen upp mot backen – dvs väggen som får mest stryk fuktmässigt som är väldigt gles. Där är väldigt fuktigt utanför den väggen och har enligt en granne alltid varit så. Ska man tro på honom har det en gång i tiden i princip gått en bäck genom källaren (förmodligen överdrivet – han överdriver en del den grannen).
Jag har funderat på om man skulle stryka väggarna med kalkfärg, dels för att jag läst att det är bra mot mögel, men också för att man då lättare ser om något händer med väggarna.

Källaren är i och för sig bra att övervintra växter i :) vi har också gräsklippare och så i den. Men någon direkt förvaring till annat är det ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.