Se där, ännu en tråd som tappat ämnet...

//Sleipner
 
jenfor skrev:
Förlåt, jag menar såklart MÖJLIGHETEN att få sälja sprillernya varor till kraftigt reducerat pris på Blocket (du inbillar dig väl inte att du får full ersättning, varken där eller hos återförsäljaren)...
Nä..... Men du inbillar dig väl inte att LBhus "bytte ut" dina vitvaror utan att tjäna på det...
 
Snurrepurran,
Prova en grej: Ta med ritningen på Trym till Myresjöhus. Fråga vad de tar för att bygga ett liknande hus. De har totalentreprenad och kanske lägger de sig då lägre än Ugglan i pris. Nu när vi kollar husmodeller så ligger ju Myresjöhus lägre än Lb-hus Ugglan, dessutom har du en flexibilitet.
Ta en rövare o prova!
 
Evi skrev:
Snurrepurran,
Prova en grej: Ta med ritningen på Trym till Myresjöhus. Fråga vad de tar för att bygga ett liknande hus. De har totalentreprenad och kanske lägger de sig då lägre än Ugglan i pris. Nu när vi kollar husmodeller så ligger ju Myresjöhus lägre än Lb-hus Ugglan, dessutom har du en flexibilitet.
Ta en rövare o prova!
är det seriöst att planka en husmodell från den ene till den andre??
när jag köpte boro hus stod det på dessa att dom tillhör boro.
jag tror vi konsumenter får vad vi förtjänar ifall vi går runt med ett husföretags ritningar till olika leverantörer.
rita ett eget och begär in pris istället.
såg d,s en annons i dagstidningen (jönköpings posten ) att en uggla classic 121 låg på 1 1651 500 helt nyckelfärdigt med ryggåstak och kamin samt badinrede för 10 spänn.ex tomt
det tycker jag inte verkar så farligt.
 
nybyggd skrev:
är det seriöst att planka en husmodell från den ene till den andre??
när jag köpte boro hus stod det på dessa att dom tillhör boro.
jag tror vi konsumenter får vad vi förtjänar ifall vi går runt med ett husföretags ritningar till olika leverantörer.
rita ett eget och begär in pris istället.
Alla husföretag plankar av varandra. På någons hemsida står det tom så i klartext. Ingen stor sak.
 
Om ni funderar på ett Älvsbyhus fortfarande (som ju var vad tråden handlade om från början) gå in på älvsbyhus-forumet.

Min erfarenhet är att man på byggahus.se forum aldrig ska nämna att man bor ett Älvsbyhus för då klankar folk genast ner på ens val och säger att man "får skylla sig själv" ... vad än problemet handlar om. Att man sedan valde huset , väl medveten om krypgrund och annat som kan anses som lägre standard - med tanken att senare kunna fixa i ordning rum för rum till bättre standard allt eftersom man får råd (för det är faktiskt inte alla som trivs med MEGAlån på banken, utan gärna vill känna att man faktiskt ÄGER åtminstone vissa delar av sitt hus och ha möjlighet att bo kvar även om en i familjen blir arbetslös osv) finns det ingen förståelse för. Det blir alltid en massa snack off topic... som synes.

Så gå in där och bilda er en egen uppfattning. Det FINNS hemska älvsbyhusbyggen och det FINNS underbara! Det är ofta de olika bygglagen som fixar om folk får ett bra eller dåligt hus. Håll koll på tomten och markunderlaget - är det fuktigt och har dålig lutning, välj någon byggfirma som ej har krypgrund. Är det högt och torrt kan krypgrund funka jättebra!
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
magnuse74 skrev:
Nä..... Men du inbillar dig väl inte att LBhus "bytte ut" dina vitvaror utan att tjäna på det...
Nej, såklart inte. Men jag kan lova att det var billigare att betala 10 000 spänn för att uppgradera värmepumpen från en IVT 490 till en 495 istället för att be dem leverera en 490, försöka sälja den på Blocket och sedan köpa en ny. Samma sak gäller vitvarorna. Dessutom slipper du ligga ute med pengarna.
 
Evi skrev:
Snurrepurran,
Prova en grej: Ta med ritningen på Trym till Myresjöhus. Fråga vad de tar för att bygga ett liknande hus. De har totalentreprenad och kanske lägger de sig då lägre än Ugglan i pris. Nu när vi kollar husmodeller så ligger ju Myresjöhus lägre än Lb-hus Ugglan, dessutom har du en flexibilitet.
Ta en rövare o prova!
Betvivlar starkt att Myresjöhus skulle kunna vara billigare än LB-hus Ugglanserie. När vi byggde för tre år sedan var Ugglan ca 200 000 kr billigare än motsvarande Myresjöhus. Det stämmer att Myresjö har större flexibilitet och det var också motivet till att de var dyrare. Om det inte hänt något radikalt på husmarknaden sedan dess bör Myresjö fortfarande vara dyrare.
 
Subscream skrev:
Om ni funderar på ett Älvsbyhus fortfarande (som ju var vad tråden handlade om från början) gå in på älvsbyhus-forumet.

Min erfarenhet är att man på byggahus.se forum aldrig ska nämna att man bor ett Älvsbyhus för då klankar folk genast ner på ens val och säger att man "får skylla sig själv" ... vad än problemet handlar om. Att man sedan valde huset , väl medveten om krypgrund och annat som kan anses som lägre standard - med tanken att senare kunna fixa i ordning rum för rum till bättre standard allt eftersom man får råd (för det är faktiskt inte alla som trivs med MEGAlån på banken, utan gärna vill känna att man faktiskt ÄGER åtminstone vissa delar av sitt hus och ha möjlighet att bo kvar även om en i familjen blir arbetslös osv) finns det ingen förståelse för. Det blir alltid en massa snack off topic... som synes.

Så gå in där och bilda er en egen uppfattning. Det FINNS hemska älvsbyhusbyggen och det FINNS underbara! Det är ofta de olika bygglagen som fixar om folk får ett bra eller dåligt hus. QUOTE]

Riktigt bra sagt!
 
Ok Nybyggd, men är det så konstigt, marknaden är öppen, att man säger till en firma att vi gillar det och det i den här planlösningen. Kanske Myresjöhus har ett 1,5 planshus med fyra väggar där det friskt går att ändra planlösning så att önskemålen uppfylls? Det är klart att de inte plankar rakt av ! jag är dum men inte hur dum som helst.
 
Nybyggd, är det seriöst att rita en egen ritning, låtsas som om det regnar, när ursprunget till den är en husfirma? Bättre att vara rak då.

Nu tar jag en paus..
 
Kolla på plus i morgonkväll. Det ska visst handla om Älvsbyhus.
 
Jenfor, då är vår erfarenhet olika.
vi är precis nära att spika husval, med offerter från M-hus och lb-hus Ugglan.
M-hus ligger lägre i pris, du får mer yta för samma peng. Därför väljer vi mellan ngt större yta och 2 plan (Myresjöhus), och det vi upplever som mer gediget hus men 1,5 pl - = Ugglan. Myresjöhus har också erbjudit flexibel planlösning.
Därav mitt inlägg om detta.
Mage och hjärta säger Ugglan. Subjektivt, förstås.
 
Vi har byggt en Ugglan 159 med LB-hus och är väldigt nöjda.
Angående priset på Ugglan så måste det väl gå att pruta ner en hel del??
Kan tänka mig att husföretagen är rätt desperata i dessa tider??
 
Älvsbyhus på Plus ikväll kommer handla om att företaget utför sina egna besiktningar.

Detta är naturligtvis helt åt helvete men man har rätt att välja en egen om man vill. Tyvärr måste man bekosta denne själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.