Hej


Jag leker med tanken att låta skivan på sidorna av spisen bestå av gjutjärn, praktiskt att ställa varma kastruller på och lite brutalsnyggt så där, see bifogad fil. (Lite granna leker jag med tanken på att låta bänskskivan betå helt av gjutjärn.)

Vet ni vart man skulle kunna få tag på detta, lite retrosvart gjutjärn, till hyfsat pris ?


mvh

Magns
 
Blir inte det rostigt väldigt snabbt?
 
det känns som att det kommer att suga i sig smuts och fett och börja odla bakterier.
 
Om det nu skulle vara möjligt att hitta gjutjärnsskivor som skulle kunna passa (vilket jag tror är ett problem)
går det att behandla dessa enligt ett gammalt recept (har egen erfarenhet)
värm järnet med en gasolvärmare så järnet är rejält genomvarmt = riktigt hett
skivorna bör ligga på något som inte är brännbart förståss och utomhus
pensla på med linolja tills det är mättat och låt det kallna
det ryker ordentligt och luktar så utomhus är nog ett måste
torka av överflödigt med en trasa
resultatet är en halvglansig yta som inte rostar

Receptet är gammalt och användes på exempelvis smidda trappräcken
 
Hemmakatten
Tessok, du är en pärla!! Nu kommer jag att ligga riktigt på plussidan hos grannen när jag kommer med ditt recept. Hon har ett nybyggt hus,med vedspis och vidhängande avställningsytor. Detta blir perfekt.

Ytterligare vill jag ge en eloge för dina inlägg till mig och andra om stenskivor. Dina inlägg och kunskaper är uppskattade. :)

till magnnus: jag tror det kan bli jättesnyggt, beroende på övrig inredning förstås.
 
Redigerat:
Hej

Tackar och bugar för många bra ideer

Magnus
 
Hur blev det med dina planer om gjutjärnsbänkskivor? Är själv inne på den linjen mellan kaminen och spisen.
 
Jag har samma idé och jag spanade i början av 2008. Vi kommer säkert att skaffa en järnskiva att ha bredvid spisen när vi bygger om inom ett par år. Man kan beställa precis den skiva man behöver. Snickra bara en modell som gjuteriet använder till gjutform. Priset var för ett år sedan 50 kr per kg. En kubikdecimeter väger ca 7 kg. Gjuteriet heter Alunda Järngjuteri tel 0174 -101 94. Leveranstiden är ca 10 veckor.
 
Tack Takayama! Sitter just nu och försöker hitta ett järngjuteri som ligger närmare. Nu vet jag åtminstone var jag ska söka!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.