Efter att vi letat i ett par månader hittade vi ett parhus som vi verkligen gillar. Väldigt fräsch och med bra läge. Men dagen vi skrev på kontraktet berättar säljaren för oss om att bl a det paret som bor bredvid har sin tonåring som "drar på" musiken ibland och att det är fester o s v. Ett läge som vi verkligen vill inte hamna i. Helt OK med någon enstaka fest vid högtider och liknande men då vi en gång tidigare varit utsatta för jobbiga saker från våra grannar vill vi inte vara med om det igen. Tll saken hör även det att vi har pratat med säljaren innan och då gav han oss en bild om att det var helt tyst, nu kom det något helt annat.
Vi kontaktade mäklaren som förmedlade affären, både via e-post och telefon då vi vill ha en förklaring och då saken har en VÄSENTLIG betydelse för oss men han hör inte av sig?? Vi funderar nu på att hålla inne med handpenningen som ska tillfalla säljaren under nästa vecka tills vi har fått klarhet i frågan och en förklaring då vi anser att säljaren från början har brustit i information och undanhållit fakta som vi tycker har stor betydelse för oss. Vad tycker ni, tacksam för svar från er som har erfarenhet i frågan (ska höra med juristerna på mitt jobb också).
 
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt så har ni skrivit kontrakt, men ännu inte erlöagt handpenning?

Iom. att ni skrivit kontrakt så är ni bundna av avtalet, oavsett om handpenning betalas eller ej. För väldigt länge sedan fanns det en regel att avtalet var inte giltigt förrän hanpenningen betalats, men det gäller inte längre.

Om avtalet stipulerar ett visst datum när handpenningen skall vara betald, så gör ni er skyldiga till avtalsbrott om ni inte erlägger handpenningen. Ett avtalsbrott kan bli i stort sett hur dyrt som helst. I värsta fall så kan säljaren då anse att affären är avbruten, han komemr då att debitera er mäklararvodet, drift och räntekostnader för huset tills någon annan köper det, om om den köparen betalar mindre än vad ni skulle betala så kan ni bli ersättningskyldiga för mellanskillnaden.

Frågan är ju då om ni skulle kunna ha giltigt skäl att bryta avtalet. Jag vet inte om den uppkommna situationen skulle kunna anses vara ett avtalsbrott eller liknande från säljaren, men jag tvivlar på det.

En fråga som troligen är viktig är om säljaren berättade detta före eller efter att ni skrev på? Om informationen var känd för er före kontrkatskrivandet även om dte bara var 1 minut före påskriften, så har ni ju godkänt läget.

Lite mera praktiskt, tonåringar passerar ganska snabbt åldern där det spelas högt utan hänsyn till omgivningen (i de flesta fall). Dvs detta är ett övergående problöem, om det överhuvudtaget är ett problem.
 
Hej "hemuplaren" och tack för ditt utförliga svar. Nej, vi visste verkligen inte om det som nämndes efter att vi skrev på kontraktet, när vi pratade med säljarna om samma sak innan så försäkrade de om att det t o m var tvärtyst i området.
Sedan kom de med någonting annat. Därför blir vi fundersamma och konfuderade.
Men jag fick liknande information som du gav mig från en kollega från jobbet som för övrigt är jurist (ringde hem till henne tidigare idag) och som i sin tur kollade med en annan jurist.
Ska kolla upp vidare imorgon och fundera hur vi gör. Känns verkligen inte seriöst från säljarnas sida, ännu mindre att mäklaren inte ens understår sig att höra av sig till oss.
Anser dem affären vara avslutad för deras del så fort de har fått våra påskrifter eller??
Sedan det här med tonåringar, det är svårt att leva med störningar i hopp om att de kommer att flytta en vacker dag men vill också påpeka att jag är ingen mes som kommer att tolerera frekventa störningar, då får vi helt enkelt ha en konflikt med grannarna men det är inte det som är ambitionen när man flyttar till ett nytt boende.
 
Som sagt ni bör kontrollera med en jurist om säljarens beteende i frågan kan vara ett giltigt skäl att bryta kontraktet. Där är det också viktigt att fundera över vilka bevis ni har för vad säljaren sagt eller inte sagt. Och hur tydliga ni varit över att uppgiften var viktig för er.

Jag kom just på en sak, har ni ingen villkorsklasul, ex. skall ni inte göra en besiktning av huset? Vissa "moderna" villkorsklausuler är numera så formulerade att man som köpare kan hoppa av oavsett vad besiktningen visar.
 
I och för sig så är ju det olika vad man tycker att hög och störande musik är! Säljaren kanske är mkt ljudkänslig - t o m mer än vad ni kanske är så då kanske det inte är så illa. Att grannen har tonåringar som spelar musik räknas knappast som skäl för att inte betala handpenningen!!!!

Har själv bott i radhus där den ena grannen hade 3 småttinar under 6 år. Gissa att det var full rulle och en massa ljud hela dagarna i ändan. Dessutom hade minstingen kolik så det var inte ens lugnt på nätterna!!!

Nix, vill man ha lugn och ro (hyfsat i alla fall) rekommenderar jag varmt att man köper fristånde hus.

Lycka till med husköpet! Det blir säkert bra i slutändan!
 
hempularen skrev:
Jag kom just på en sak, har ni ingen villkorsklasul, ex. skall ni inte göra en besiktning av huset? Vissa "moderna" villkorsklausuler är numera så formulerade att man som köpare kan hoppa av oavsett vad besiktningen visar.
Jag tror också att ni ska vara försiktiga med att hävda grannars oljud mer utan istället satsa på hempularens förslag dvs besiktiga fastigheten och "hoppas" att det finns tillräckliga fel för att bryta kontraktet. Ofta brukar man ju ha en kortare tid på sig för besiktning innan handpenningen erläggs.
 
Det kan ju också vara så att säljaren alltid har uppfattat det som att det är väldigt tyst i huset och området. Men att de efter ert samtal har börjat notera ljud som de inte reflekterat över tidigare. Så, det behöver ju inte vara så illa, de vill kanske bara förebygga grannosämja + eventuell diskussion med er genom sitt påpekande om att grannen har tonåringar o.s.v.
 
Att grannens tonåring är lite högljudd ibland är inte grund för hävning. Det som du kan göra som nämnts tidigare är om ni tagit med en besiktningsklausul i kontraktet. Dessa finns med som standard i de flesta kontrakt och har lite olika lydelser men om ni har turen att ha fått en utan en angiven summa utan bara "Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet..." så skulle ni kunna ange att ni var missnöjda med besiktningen och om möjligt häva köpet på grund av det. Men jag rekommenderar inte att hålla inne med handpenningen om ni har avtalat ett datum för erläggandet i kontraktet. Då är det ett kontraktsbrott och det kan stå er dyrt.
 
Jag skulle ha pratat med grannen och försökt bilda mig en uppfattning först :)

Sen som sagt så brukar det finnas en "öppet köp" klausul i de flesta kontrakt - hur är er formulerad ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.