Hej!

Har en sommarstuga som min farfar har byggt som ett extrahus. Det är inte så stort och vi behöver mer plats nu. Frågan är om man skall bygga ut det eller göra efter en annan ide som jag fick. Fixa sovloft på vinden!?
Vinden är kanske cirka 1.10m i höjd och har ett regelverk som ett plåttak ligger på. Golvet är ett vanligt trägolv som man kanske kan släta ut med masonit och sedan klickgolv?

Frågan är taket. Jag vill ju isolera lite annars lär det bli varmt där uppe. Hur går man tillväga med det och man vill ju slippa fukt mm här.
Jag har svårt att lägga något plank på taket mot reglarna. Då måste plåttaket bort isf, men det kanske går att ha cellplast direkt under plåten och sedan täcka med spånskivor under?

Någon som kan??

/Mvh Micke
 
För det första - om huset inte sedan innan har fuktspärr - installera INTE det !
Det inkludera cellplast - det spärrar fukt ...

Lite svårt när man inte sett konstruktionen, men jag antar att det är vanliga takstolar som sen har plåttaket rätt på - eftersom du annars skulle ha ett tak av spån eller råspont där...
I taket skulle jag ha satt upp reglar paralellt på takstolarna för att skapa en luftspalt till plåtaket. På dessa skulle jag fästa spånskivor (som klarar cc 1200) eller masonite - om du skall isolera,.

Sen kan du om du vill isolera sätta ytterligare reglar paralellt med takstolarna på säg 45mm - använda 45 mm mineralull och under det en spånskiva eller panel ELLER sätta panel/innertak mot takstolarna direkt - men då kan du inte få ngn extrahöj mellan dom.

Om du sätter panel/innertak innaför takstolarna så om takstolen är 195mm så kan du på detta sätt få ett par extra cm i takhöjd.
Säg 22mm luftspalt, 6mm masonite, 45mm isolering och 12 mm panel = 85mm -> 110 mm extra takhöjd mellan takstolarna
/K
 
Nä det är en gammal sommarstuga och det ligger säkert spån i vissa väggar här.
Att sätta reglar parallellt var en bra ide. Så man sätter isoleringen mellan takstolarna samt reglarna? Då behåller jag rätt mycket av det gamla sättet där och då borde det inte bli fukt där under eftersom det kommer åt att ventilera.

Isoleringen vill jag ha för fukt och värmen som blir under ett plåttak :)

Kommer även sätta ventil i väggen så att det kan ventilera innanför.

Ingången blir inte så stor så frågan är ju hur man får in större bitar av spånskiva där ,men det får väl lösas sig med mindre bitar. Kan ju köra cc60 på mina egna reglar kanske och en tunnare spånskiva.

Du har gett mig en ide hur jag skall göra nu. Bara att fundera lite hur jag skall göra det :)

/Micke
 
Har just startat upp projektet att göra ett sovloft i min kolonistuga. Loftet har en höjd på 120cm och har takstolar med cc73cm.
Jag vet hur jag skall gå tillväga med luftning, isolering och innertak golv och så vidare men jag har två frågetecken som jag måste få hjälp med.

Mina takstolar har lite olika varianter av sammansättning vid nock, dessa tar en del utrymme så jag skulle vilja förminska dem (för att få lite mer takhöjd) utan att försämra och helst förbättra bärigheten. Hur gör jag då? kan jag använda mig av hålplåt och efterlikna nytillverkade takstolar? Kan jag flytta och räta upp "stöttan" i takstolen. Skulle behöva flytta den 20 cm samt räta upp den så att bredden på loftet blir 200cm.

Sist men inte minst, skall jag använda mig av en fuktspärr i mitt hus? Det är inte vinterisolerat annars och är inte uppvärmt på vintern, jag bor där endast sommartid.

Titta gärna på bilderna så kanske ni förstår mig bättre. Tacksam för alla svar
 
  • DSC00530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00532.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om huset någon del av året står ouppvärmt så skall inte diffspärr användas eftersom det då kan bli "tvärtom" - dvs att fuktig luft utifrån kondenserar på plasten inuti isoleringen.

När det gäller att räta upp takstolar så bör du nog låta ngn räkna på det - dom är nog byggda på ett visst sätt, med vissa dimensioner och kvaliteter av virke av ngt skäl :)

/K
 
Jag rådgjorde med en snickare och har nu skruvat upp hålplåt med ankarskruv i nocken och tagit bort de gamla stöden. De gamla stöden var inte så bra märkte jag, läckt med en spik i var sida så jag tror att detta blir minst lika stadigt.

Vad det gäller de andra stöttorna på sidorna som stod i 90 grader har jag nu rätat upp med nya kraftigare stöttor samt hålplåt på båda sidorna runt om. De gamla snedstöttorna kunde jag skaka på men dessa sitter som berget. '

Nu skall jag köpa masonit och göra klart luftspalterna. En fråga har jag dock. Kan jag sätta vindpapp på insidan av isoleringen? Det skulle underlätta byggandet samt att jag tror nästan det behövs iom att jag skall spika upp planhyvlat spontat virke i taket, virket har lite kvist här och där.
 
Inte för att vindpappen hjälper på insidan, men det lär inte skada heller.
Vindpapp är inte diffusionstätt...

/K
 
Men då tar jag nog och säter upp några våder bara för att få insoleringen på plats medans jag jobbar. Känner på mig att det kommer att bli joggigt annars :)

Tack för svaren du gett mig! // Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.